فهرست مقالات حمیده محمدیان


  • مقاله

    1 - رابطه بین هوش‌های چندگانه با مهارت‌های زندگی دانش آموزان دبیرستان‌های دولتی استان تهران
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1394
    هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش های چندگانه با مهارت‌های زندگی دانش آموزان بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دبیرستان‌ها پسرانه دولتی مناطق 6 ، 12 استان تهران که در سال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند، تشکیل داد (5962 چکیده کامل
    هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش های چندگانه با مهارت‌های زندگی دانش آموزان بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دبیرستان‌ها پسرانه دولتی مناطق 6 ، 12 استان تهران که در سال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند، تشکیل داد (5962 N=). با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 360 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش‌های چندگانه گاردنر (1990) و مهارت‌های زندگی (فرم کوتاه) (یوسفی، 1383) استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه از طریق متخصصین تایید شد و پایایی آن‌ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای هوش‌های هشت‌گانه 2/86/. و برای مهارت‌های زندگی 6/82/. به دست آمد که نشان از سطح قابل‌قبول ابزار تحقیق بود. داده‌ها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های هشت‌گانه هوش با مهارت‌های زندگی دانش آموزان در سطح 99/. رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین با استفاده از رگرسیون چندگانه مشخص شد در کل حدود 5/44 درصد از واریانس مهارت‌های زندگی را مؤلفه‌های هوش های هشت‌گانه تبیین می‌کنند و 5/55 درصد مربوط به متغیرهای دیگر است. پرونده مقاله