فهرست مقالات سودابه عضدالملکی


  • مقاله

    1 - رابطه بین هوش‌های چندگانه با مهارت‌های زندگی دانش آموزان دبیرستان‌های دولتی استان تهران
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1394
    هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش های چندگانه با مهارت‌های زندگی دانش آموزان بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دبیرستان‌ها پسرانه دولتی مناطق 6 ، 12 استان تهران که در سال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند، تشکیل داد (5962 چکیده کامل
    هدف از این تحقیق بررسی رابطه هوش های چندگانه با مهارت‌های زندگی دانش آموزان بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دبیرستان‌ها پسرانه دولتی مناطق 6 ، 12 استان تهران که در سال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند، تشکیل داد (5962 N=). با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 360 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش‌های چندگانه گاردنر (1990) و مهارت‌های زندگی (فرم کوتاه) (یوسفی، 1383) استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه از طریق متخصصین تایید شد و پایایی آن‌ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای هوش‌های هشت‌گانه 2/86/. و برای مهارت‌های زندگی 6/82/. به دست آمد که نشان از سطح قابل‌قبول ابزار تحقیق بود. داده‌ها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های هشت‌گانه هوش با مهارت‌های زندگی دانش آموزان در سطح 99/. رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین با استفاده از رگرسیون چندگانه مشخص شد در کل حدود 5/44 درصد از واریانس مهارت‌های زندگی را مؤلفه‌های هوش های هشت‌گانه تبیین می‌کنند و 5/55 درصد مربوط به متغیرهای دیگر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل محتوای برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکرد تفکر انتقادی
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1403

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکرد تفکر انتقادی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی (استقرایی-قیاسی) است. جامعۀ مورد پژوهش شامل راهنمای معلم درس فارسی پایه‌های اول تا ششم ابتدایی، نسخه غیرنهایی راهنمای برنامۀ درسی حوزۀ زبان و چکیده کامل

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکرد تفکر انتقادی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی (استقرایی-قیاسی) است. جامعۀ مورد پژوهش شامل راهنمای معلم درس فارسی پایه‌های اول تا ششم ابتدایی، نسخه غیرنهایی راهنمای برنامۀ درسی حوزۀ زبان و ادبیات فارسی سال 1399 به همراه راهنمای برنامۀ درسی حوزۀ تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی سال 1394، می باشد. برای تحلیل داده‌ها از دو شیوۀ کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. در وهلۀ اول محتوای برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی از منابع مذکور، استخراج و طبقه بندی شده است و سپس ارتباط طبقات استخراج شده برنامۀ درسی با مولفه‌های تفکر انتقادی (بر مبنای لیست 16مولفه‌‌ای تفکر انتقادی جبلی‌آده 2023)، مشخص گردیده است. بر اساس نتایج به دست آمده، محتوای برنامۀ درسی فارسی شامل 8 طبقۀ کلی می‌گردد که عبارتند از: پرورش دانش ادبی-زبانی، خودآگاهی، ترویج نقش برهم کنشی، تاکید بر زنجیرۀ دریافت مفهوم، اعتلای فرهنگی و هویتی دینی- ملی، تقویت قوۀ ابتکار، تفکرمداری و نظام‌یافتگی. از میان این طبقات، طبقه‌های پرورش دانش ادبی-زبانی و اعتلای فرهنگی و هویتی دینی-ملی دارای ارتباط با هیچ‌یک از مؤلفه‌های تفکر انتقادی نبوده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود محتوای برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی بازبینی گردد و کلیۀ ابعاد تفکر انتقادی به گونه‌ای متوازن در آن مورد توجه قرار گیرد.

    پرونده مقاله