ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره1,سال
12
,
بهار
1402
هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ی نوآوری نظام یافته مدارس و کارآفرینی سازمانی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی در مدارس بود. روش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جامعه پژوهش معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ی نوآوری نظام یافته مدارس و کارآفرینی سازمانی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی در مدارس بود. روش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جامعه پژوهش معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران بودند. نمونهای به حجم 364 معلم با روش نمونه گیری تصادفی و بر مبنای فرمول کوکران انتخاب شد. از پرسشنامه ی محقق ساخته ی نوآوری نظام یافته؛ پرسشنامه ی دوسوتوانی سازمانی جانسن(2006) و پرسشنامه ی کارآفرینی سازمانی هاگس و مورگان(2007) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ، نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار lisrel استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد نوآوری نظام یافته مدارس و دوسوتوانی سازمانی دارای رابطه ی مستقیم و مثبت با کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 هستند؛ نوآوری نظام یافته مدارس به واسطه دوسوتوانی سازمانی دارای رابطه ی غیرمستقیم مثبت با کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 است؛ همچنین نوآوری نظام یافته مدارس و دوسوتوانی سازمانی قادر به تببین 30/0 واریانس کارآفرینی سازمانی هستند.نتیجه گیری: نوآوری نظام یافته می تواند زمینه کارآفرینی را فراهم نماید. همچنین نوآوری نظام یافته باعث تقویت دوسوتوانی سازمانی می شود. دوسوتوانی سازمانی نیز یکی از عوامل اثرگذار بر ترویج کارآفرینی است.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره52,سال
13
,
بهار
1403
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود. روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فنی حرفهای شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری ت چکیده کامل
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود. روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فنی حرفهای شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 237 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رهبری کارآفرینانه دبیک و همکاران(2021)؛ اشتراک دانش هوی و همکاران(2010) و خلاقیت تیمی ژیا و همکاران(2014) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss و lisrel انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که: متغیّرهای رهبری کارآفرینانه و اشتراک دانش دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر خلاقیت تیمی بودند؛ همچنین رهبری کارآفرینانه بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر خلاقیت تیمی میباشد. نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت استفاده مدیران مدارس فنی حرفهای از سبک رهبری کارآفرینانه بواسطه اشتراک دانش، منجر به خلاقیت تیمی معلّمان میشود.
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره52,سال
13
,
بهار
1403
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بهواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود.
روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فني حرفهاي شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده چکیده کامل
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بهواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود.
روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فني حرفهاي شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 237 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رهبری كارآفرينانه دبيك و همكاران (2021)؛ اشتراك دانش هوي و همكاران (2010) و خلاقيت تيمي ژیا و همکاران (2014) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرمافزار Spss و lisrel انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که: متغیّرهای رهبری كارآفرينانه و اشتراك دانش دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر خلاقيت تيمي بودند؛ همچنين رهبری كارآفرينانه بهواسطه نقش میانجی اشتراك دانش داراي اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر خلاقيت تيمي مي باشد.
نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت استفاده مدیران مدارس فنی حرفهای از سبک رهبری کارآفرینانه بهواسطه اشتراک دانش، منجر به خلاقیت تیمی معلّمان میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد