بررسی رابطه رهبری كارآفرينانه با خلاقيت تيمي بهواسطه نقش میانجی اشتراك دانش
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)حسین معجونی 1 , فخرالسادات نصیری ولیک بنی 2
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
2 - دانشیارگروه علومتربیتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی،تهران،ایران.
کلید واژه: رهبری كارآفرينانه, اشتراك دانش, خلاقيت تيمي,
چکیده مقاله :
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بهواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود. روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فني حرفهاي شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 237 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رهبری كارآفرينانه دبيك و همكاران (2021)؛ اشتراك دانش هوي و همكاران (2010) و خلاقيت تيمي ژیا و همکاران (2014) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرمافزار Spss و lisrel انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که: متغیّرهای رهبری كارآفرينانه و اشتراك دانش دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر خلاقيت تيمي بودند؛ همچنين رهبری كارآفرينانه بهواسطه نقش میانجی اشتراك دانش داراي اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر خلاقيت تيمي مي باشد. نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت استفاده مدیران مدارس فنی حرفهای از سبک رهبری کارآفرینانه بهواسطه اشتراک دانش، منجر به خلاقیت تیمی معلّمان میشود.
Objective: The aim of the research was to investigate the relationship between entrepreneurial leadership and team creativity through the mediating role of knowledge sharing. Materials and methods: The research method was quantitative, descriptive and correlational. The research community consisted of 620 teachers of vocational technical schools in Shiraz, and a sample of 237 people was selected from this community by simple random sampling based on Cochran's formula. In order to collect research data from the entrepreneurial leadership questionnaires of Dabić et al. (2021); Knowledge sharing by Huy et al. (2010) and team creativity by Jia et al. (2014) were used. To determine the reliability and validity of the instrument, Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used, the results indicated the desired reliability and validity of the instrument. Data analysis was done using the structural equation model and with the help of Spss and Lisrel software. Findings: The results of the analysis showed that: the variables of entrepreneurial leadership and knowledge sharing had a direct, positive and significant effect at the 0.05 level on team creativity; Also, entrepreneurial leadership has an indirect, positive and meaningful effect on team creativity due to the mediating role of knowledge sharing. Conclusion: Finally, based on the results of this research, it can be said that the use of entrepreneurial leadership style by managers of vocational schools leads to team creativity of teachers.
