فهرست مقالات احمد علی فروغی ابری


  • مقاله

    1 - نقد و بررسی عناصر برنامه درسی در رویکردهای پیشرفت‌گرا و محافظه‌کار تربیت شهروندی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1387
    این مطالعه با هدف بررسی جایگاه و چگونگی عناصر برنامه درسی در رویکردهای مطرح تربیت شهروندی انجام شده است. این پژوهش از نوع نظری است که در آن از رویکرد توصیفی‌ـ تفسیری در تحلیل اطلاعات استفاده شده است. از مهمترین یافته‌های این پژوهش آن است که دو رویکرد اصلی در تربیت شهرون چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی جایگاه و چگونگی عناصر برنامه درسی در رویکردهای مطرح تربیت شهروندی انجام شده است. این پژوهش از نوع نظری است که در آن از رویکرد توصیفی‌ـ تفسیری در تحلیل اطلاعات استفاده شده است. از مهمترین یافته‌های این پژوهش آن است که دو رویکرد اصلی در تربیت شهروندی وجود دارد و هر رویکرد نیز دلالت‌های مهمی برای عناصر برنامه درسی دارد. این دو رویکرد عبارت‌اند از: رویکرد پیشرفت‌گرا و رویکرد محافظه‌کار. در این مقاله جایگاه و چگونگی عناصر هدف‌، محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی از یادگیری در این دو رویکرد مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. با توجه به نکات و دلالت‌های مهم و مثبت رویکرد پیشرفت‌گرا توصیه شده است که در تدوین برنامه‌های درسی تربیت شهروندی ایران، رویکرد پیشرفت‌گرا مورد توجه و تأکید بیشتری قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر نظارت و راهنمایی تعلیماتی بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1389
    هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در پایۀ دوم راهنمایی در درس زبان انگلیسی در شهرستان ایذه است. با در نظر گرفتن دو فرضیه (تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و تأثیر یکسان آن در پیشرفت تحصیلی دختران و پسران) به چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در پایۀ دوم راهنمایی در درس زبان انگلیسی در شهرستان ایذه است. با در نظر گرفتن دو فرضیه (تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و تأثیر یکسان آن در پیشرفت تحصیلی دختران و پسران) به روش نیمه‌تجربی با انتخاب 8 گروه نمونه که 4 کلاس تجربی و 4 کلاس گواه بوده بودند، در مدت 3 ماه با استفاده از چرخه نظارت و راهنمایی در 3 مرحلۀ برنامه‌ریزی و تبادل‌نظر با گروه آزمایش قبل از مشاهدۀ کلاس‌ها، بازخورد و تبادل‌نظر پس از مشاهده انجام گرفت. ابزار پژوهش دو آزمون یکی به‌عنوان پیش‌آزمون و دیگری به‌عنوان پس‌آزمون با استفاده از سؤالات هماهنگ از هر دو گروه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج به‌دست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نظارت و راهنمایی تعلیماتی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر در درس زبان انگلیسی دورۀ راهنمایی تحصیلی تأثیر زیاد و یکسانی دارد. نظارت و راهنمایی تعلیماتی برای همۀ معلمان در دوره‌های مختلف تحصیلی لازم و ضروری است و با توجه به نتایج به‌دست آمده از این پژوهش، در حال حاضر اعمال نظارت و راهنمایی تعلیماتی در مدارس راهنمایی به‌عنوان یک کمبود و مشکل در نظام آموزشی باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و برای اعمال هرچه بهتر آن، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی براساس پیشنهادهای مطرح شده انجام گیرد پرونده مقاله