فهرست مقالات نگین حیدری زاده


  • مقاله

    1 - نقش مفهوم صورت ازلی نظریه روان شناسی تحلیلی یونگ در شکوفایی فرهنگی – ادبی زنان ایرانی
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 56 , سال 14 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مفهوم صورت ازلی نظریه روان شناسی تحلیلی یونگ در شکوفایی فرهنگی-ادبی زنان ایرانی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه متون مربوط به مفهوم صورت ازلی نظریه یونگ و آثار فرهنگی- ادبی زنان ایرانی می باشد. نمونه پژوهش آثار اعتصامی، دانشور، بهبهانی و فرخزاد بود. چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مفهوم صورت ازلی نظریه روان شناسی تحلیلی یونگ در شکوفایی فرهنگی-ادبی زنان ایرانی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه متون مربوط به مفهوم صورت ازلی نظریه یونگ و آثار فرهنگی- ادبی زنان ایرانی می باشد. نمونه پژوهش آثار اعتصامی، دانشور، بهبهانی و فرخزاد بود. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و از طریق فیش برداری صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از روش تحلیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که طبق دیدگاه یونگ، صورت ازلی از طریق تجربیات مکرر و مشابه در زندگی پیشینیان در ضمیر ناخودآگاه جمعی به ودیعه گذاشته شده است. این صورت های ازلی به صورت های مختلف در اساطیر، رویاها و تخیلات فردی، در مذهب و هم چنین در ادبیات ظاهر می شوند. ماندگاری این کهن الگوها در اساطیر و ادبیات، به دلیل واقعی بودن آن‌ها است که می تواند معنای ژرف و عمیقی به زندگی انسان ها بدهد. یک نوشتار یا یک اثر ادبی با داشتن مضامین صورت ازلی است که می تواند یک مفهوم جهانی شود. بنا براین نویسندگان زن و شاعران زن با تصاویر معنایی مشترک یا همان کهن الگوهای مشابه با نماد جهانی روبرو می شوند، این ویژگی در ذهن انسان ها به طور همیشگی و جاودانه باقی می ماند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تطبیقی شخصیت « سودابه » در «شاهنامه فردوسی » و «لیدی مکبث » در «مکبث شکسپیر
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 20 , سال 5 , تابستان 1393
    فردوسی شاعر نامدار ایرانی و شکسپیر شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی، به فاصلهتقریباً 600 سال خالق شاهکارهای برجسته و پر از رمز و راز شده اند که هردو نیز از شهرت و اعتبار جهانی برخوردارند. در آثار فرا ملی آن ها، احترام بهانسانیت و مردمی موج می زند. درهر دو اثرحماسه های قهرمان چکیده کامل
    فردوسی شاعر نامدار ایرانی و شکسپیر شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی، به فاصلهتقریباً 600 سال خالق شاهکارهای برجسته و پر از رمز و راز شده اند که هردو نیز از شهرت و اعتبار جهانی برخوردارند. در آثار فرا ملی آن ها، احترام بهانسانیت و مردمی موج می زند. درهر دو اثرحماسه های قهرمانی و دلاوری زیادیوجود دارد.هدف از نوشتن این مقاله نشان دادن نقش زن در این دو اثر ادبی استکه انتخاب آن بدلیل شباهت های بین طینت این دو زن است از جمله : پلیدی،حیله گری وگستاخی آنان که تأثیر زیادی بر عملکرد همسرانشان داشته و موجبجنگ، خونریزی و قتل شده است ویا بدنبال خود مختاری و قدرت بوده اند.نگارنده در این مقاله سعی دارد وجوه تشابه و تمایز دو شخصیت سودابه درشاهنامه به عنوان زنی خیانت کار، حسود، انتقام جوو وسوسه گر و ازسویدیگر لیدی مکبث در یکی از تراژدی های شکسپیر به نام مکبث که داستان غمانگیزی است و در آن کینه، حسد، انتقام، خیانت، آزار پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - زن در ادبیات از تروما (روان زخم) به خودشناسی رسیدن
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 24 , سال 6 , تابستان 1394
    هدف پژوهش در این مقاله، روان زن و ادبیاتی است که توانسته آنرا به تصویربکشد. باید قبول کنیم که "ادبیات اساسی ترین و اصلی ترین رکن هنر به شمارمی رود که سایر رشته های هنری را تحت تاثیرقرار می دهد" )آذر، 1387 (.نویسنده ی زن همانطوری که هلن سیزو ) 1976 ( معتقد است باید به فر چکیده کامل
    هدف پژوهش در این مقاله، روان زن و ادبیاتی است که توانسته آنرا به تصویربکشد. باید قبول کنیم که "ادبیات اساسی ترین و اصلی ترین رکن هنر به شمارمی رود که سایر رشته های هنری را تحت تاثیرقرار می دهد" )آذر، 1387 (.نویسنده ی زن همانطوری که هلن سیزو ) 1976 ( معتقد است باید به فرم نوشتارزنانه بنویسد، بدین معنی که یک نوشتار باید به سبک متغیر و با قدرت سیاسیبتواند امیال زنانه را در زبانی بکار ببرد که افکار مرد سالارانه را بشکند. زنان درنوشته های ادبی مارگرت اتوود داستان تروما، رنج ها و مشکلات روحی خودرا بیان می کنند، آنها از شناخت خود نسبت به جامعه ای که در آن زندگی میکنند می نویسند به این دلیل که بتوانند خواننده ای را بیابند که به حرف های آنهاگوش کند و با روایت کردن داستان هایشان درد و ترومای خود را کم کنند و هماینکه به خوانندگان خود درسی بدهند که به شناخت و بصیرت برسند. آنها زمانگذشته، حال و آینده را به هم ربط می دهند. بدین معنی که در زمان حال میتوانیم از گذشته ی خود و خطاهای خود درس عبرت بگیریم و درس موفقیترا در آینده بسازیم.پس در نتیجه باید همانند شخصییت های اتوود بپذیریم کهزندگی به معنی راحت زیستن نیست بلکه باید با انگیزه زیستن و تغییر یافتن راسر لوحه کارهای خود قرار دهیم. باید قبول کرد که زندگی به معنی ماندن و یارفتن نیست بلکه به سادگی زیستن است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی دیدگاه دانشجویان در باره استفاده از اینستاگرام و متن نوشتاری در دوران کرونا
    نشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1400
    این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در باره استفاده از اینستاگرام در دوران کرونا انجام شده است و به عنوان یک پلت فرم برای نوشتن متن نوشتاری با استفاده از روش تحقیق کیفی می باشد. دراین تحقیق از 30 نفر از دانشجویان ترم دوم زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهو چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان در باره استفاده از اینستاگرام در دوران کرونا انجام شده است و به عنوان یک پلت فرم برای نوشتن متن نوشتاری با استفاده از روش تحقیق کیفی می باشد. دراین تحقیق از 30 نفر از دانشجویان ترم دوم زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز استفاده شده است. دانشجویان در کلاس درس نوشتاری شرکت داشتند و از تکنیک پیمایش با ابزار پرسشنامه باز برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهدکه تقریباً همه دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم برای نوشتن متن نوشتاری دارند. اکثردانشجویان شرکت کننده اظهار داشتند که اینستاگرام رسانه ای سرگرم کننده، آسان و موثر برای نوشتن متن نوشتاری است. اگرچه، تعدادی از دانشجویان نیز موانع استفاده از آن مانند کند بودن سرعت شبکه اینترنت و مسئله حریم خصوصی آی تی را بیان کردند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اینستاگرام می تواند یکی از رسانه های آموزشی مفید ،مخصوصاً برای نوشتن، به شرط استفاده و نظارت مناسب باشد.پس نکته مهم در این پژوهش همانطوریکه در عنوان گفته شده بررسی دیدگاه دانشجویان در باره استفاده از اینستاگرام و متن نوشتاری در دوران کرونا می باشد.در نتیجه در می یابیم که دانشجویان احساس می‌کنند نوشتن ایده‌هایشان در اینستاگرام تجربه بسیار سرگرم‌کننده ای است. آنها می توانند ایده ها را به راحتی خلق کنند زیرا تصویری مستقیم از عکسی که در باره اش می نویسند ارائه می دهند. این قابلیت نوشتاری همراه با عکس و فیلم در اینستاگرام همچنین می تواند انگیزه نویسندگی را در دانشجویان تقویت کند. کلمات کلیدی: اینستاگرام، متن نوشتاری، حریم خصوصی، رسانه ای سرگرم کننده، دوران کرونا پرونده مقاله