فهرست مقالات حسین متین


  • مقاله

    1 - اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر کیفیت رابطه زناشویی زنان متأهل
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 4 , سال 23 , پاییز 1401
    این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر کیفیت رابطه زناشویی زنان انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش زنان متأهل دارای تعارض زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر همد چکیده کامل
    این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی زوج‌درمانی مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر کیفیت رابطه زناشویی زنان انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش زنان متأهل دارای تعارض زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر همدان در سال 1397 بود. برای انتخاب حجم نمونه، 30 زن به روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه درمان هفتگی 90 دقیقه‌ای تحت درمان قرار گرفت و گروه گواه طی این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس کیفیت ابعاد رابطه زناشویی (PRQC) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکو) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که زوج‌درمانی ایماگوتراپی در افزایش معنادار کیفیت ابعاد رابطه زناشویی و تمام شش خرده‌مقیاس‌های آن (رضایت از رابطه، اعتماد، تعهد، شور و هیجان جنسی، صمیمیت و عشق) تاثیر داشته است (05/0>P). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سخت‌رویی روان‌شناختی و سلامت معنوی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 20 , بهار 1398
    این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سخت‌رویی روان‌شناختی و سلامت معنوی در دانش‌آموزان دختر انجام شد. جامعة آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه (منطقه 12 تهران) در سال تحصیلی 96-95 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 90 نفر از دانش‌آموزان ان چکیده کامل
    این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سخت‌رویی روان‌شناختی و سلامت معنوی در دانش‌آموزان دختر انجام شد. جامعة آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه (منطقه 12 تهران) در سال تحصیلی 96-95 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 90 نفر از دانش‌آموزان انتخاب شدند و به پرسشنامة سخت‌رویی کوباسا (1979) و سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982) پاسخ دادند. 24 نفر از دانش‌آموزانی که نمره پایین‌تری در این پرسشنامه گرفتند انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. پس از اتمام برنامه آموزشی از دو گروه پس‌آزمون و پس از دو ماه پیگیری به عمل آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش سخت‌رویی روان‌شناختی (001/0>p ) و سلامت معنوی (001/0>p ) دانش‌آموزان شده است. نتایج پیگیری نمرات گروه آزمایش پس از دو ماه، حاکی از ماندگاری اثر مداخلات بود. پرونده مقاله