-
مقاله
1 - ارزیابی پیامدهای رقابتی توسعه محصول سبز تحت وجود قابلیتهای تکنولوژی محوری شرکتهای دانش بنیان: تحلیل راف توسعه یافته (ERST)علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 141 , سال 26 , بهار 1403زمینه و هدف: با تغییرات محیطزیست، شکل راهبردی عملیات شرکتها در عرصههای رقابتی به تناوب ماهیت و نوع صنعت تغییر میکند. هدف این پژوهش ارزیابی پیامدهای رقابتی توسعه محصول سبز تحت وجود قابلیتهای تکنولوژی محوری شرکتهای دانش بنیان براساس تحلیل راف توسعه یافته میباشد. ر چکیده کاملزمینه و هدف: با تغییرات محیطزیست، شکل راهبردی عملیات شرکتها در عرصههای رقابتی به تناوب ماهیت و نوع صنعت تغییر میکند. هدف این پژوهش ارزیابی پیامدهای رقابتی توسعه محصول سبز تحت وجود قابلیتهای تکنولوژی محوری شرکتهای دانش بنیان براساس تحلیل راف توسعه یافته میباشد. روش بررسی: روش شناسی این پژوهش ترکیبی است و برای انجام آن از تحلیلهای فراترکیب برای شناسایی مولفهها و گزارههای پژوهش در بخش کیفی و مجموعه راف برای تعیین اثرگذارترین مولفهها و گزارهها در بخش کمی، استفاده شده است. جامعه هدف در بخش کیفی، پژوهشهای مشابه و خبرگان دانشگاهی در مدیریت بودند. اما جامعه هدف در بخش کمی ۲۲ نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان محصولات مواد غذایی بودند که باتوجه به الزام تحلیل تئوری راف، این حد از جامعه آماری مورد قبول میباشد. بازه زمانی مطالعه ی حاضر، یکساله بوده است. یافت ها: نتایج پژوهش از شناسایی ۴ مولفه پیامدهای رقابتی توسعه محصول سبز و ۵ مضمون قابلیتهای تکنولوژی محوری در بخش کیفی حکایت داشت. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد، سیستم اطلاعات مدیریت اثربخش به عنوان اثرگذارترین قابلیت تکنولوژی محوری شرکتهای دانش بنیان محرکی مثبت در پیامدهای توسعه محصول سبز تلقی میگردند. بحث و نتیجه گیری: نتیجه کسبشده نشان میدهد که سیستمهای اطلاعات مدیریت به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای تکنولوژی محوری به عنوان قابلیتهای شرکتهای دانش بنیان میتواند، در یک چرخهی سیستماتیک نسبت به تعیین اطلاعات از بیرون شرکت و انجام فرآیندها بر روی آن جهت اخذ تصمیمهای اثربخش اقدام نماید و ستادهی آن افزایش بهرهوریهای زیستمحیطی به عنوان پیامد مطلوب توسعهی محصول سبز در این شرکتها میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Moderating Role of Managerial Entrenchment to Effect of Technology-Based Capabilities on Product Market Competition: Resource-Based View (DEA)Advances in Mathematical Finance and Applications , شماره 2 , سال 9 , بهار 2024The development of knowledge and advancement in technology has created a wide-ranging transformation in societies and has led to changes in the per-formance of companies in order to respond to environmental turmoil and social expectations. In this way, they tried to gai چکیده کاملThe development of knowledge and advancement in technology has created a wide-ranging transformation in societies and has led to changes in the per-formance of companies in order to respond to environmental turmoil and social expectations. In this way, they tried to gain a significant competitive advantage over other competitors. The purpose of this study was to investi-gate the moderating role of managerial fortification in relation to the impact of technology-based capabilities on the product market competition of knowledge-based companies in the capital market: a source-based capabili-ties (DEA). This research is applied in terms of purpose and in terms of data envelopment analysis is a quasi-experimental and post-event research in the field of positive accounting research. Then, based on multivariate regression, the research hypothesis was tested using Eviews software. The statistical population studied in this study consisted of knowledge-based companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2015 to 2019 and 79 companies were selected and reviewed based on systematic screening. The result of testing the research hypothesis is that the technological capabilities have a positive and significant effect on the product market competition of knowledge-based companies in the capital market. This result demonstrates that the resource-based technology capability based on the source-based capabilities is seen as a resource against stagnation in a competitive environ-ment and helps the company, to maintain flexibility in the face of environ-mental change in order to respond faster, at the same time to develop the company's competitive capacity to create new resources or new and innova-tive products, and to make the company's future more attractive to stake-holders with greater returns and potential risk control. پرونده مقاله