فهرست مقالات پریوش جعفری


  • مقاله

    1 - ارائه مدلی برای تعامل دانشگاه با صنعت مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1400
    این پژوهش سعی دارد ارتباط دانشگاه و صنعت را با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و با توجه به دیدگاه‌ها ونظرات صاحب نظران این حوزه بررسی کرده و با روش تحلیل محتوا مدلی مناسب با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ارائه نماید. واسطه مصاحبه‌های صورت گرفته با خبرگان، و همچنین بررسی کتب و چکیده کامل
    این پژوهش سعی دارد ارتباط دانشگاه و صنعت را با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و با توجه به دیدگاه‌ها ونظرات صاحب نظران این حوزه بررسی کرده و با روش تحلیل محتوا مدلی مناسب با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ارائه نماید. واسطه مصاحبه‌های صورت گرفته با خبرگان، و همچنین بررسی کتب و مقالات مختلف در زمینه‌ی ارتباط بین صنعت و دانشگاه با محوریت شرکت‌های دانش بنیان، پرسشنامه‌ای 55 سؤالی تهیه شد. در این قسمت از مطالعه از بین 536 نفر از افراد، 311 نفر را افراد دانشگاهی و 225 نفر را صنعت‌گران تشکیل داده بودند. یافته های پژوهش ۷ بعد "مشارکت و اعتماد"، "انگیزه های درونی"، پژوهش، کارآفرینی و اشتغال"، "منابع انسانی"، "شناخت متقابل"، "مدیریت و رهبری" و "سیاست گذاری" را نشان داد. بر اساس مدل نهایی پژوهش که شامل تمامی متغیرها و مؤلفه‌ها بود، مشخص شد که تمامی مؤلفه‌ها به طور معناداری بر روی متغیرهای درونزای خود اثر می‌گذارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی و شایستگی‌های اعضای هیأت علمی با کیفیت تدریس آنان در دانشگاه آزاد اسلامی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1391
    هدف عمده این پژوهش، مطالعه رابطه میان خودکارآمدی و شایستگی‌های استادان دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت تدریس آنان است. جامعه آماری پژوهش شامل 2181 نفر اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک می‌شود که از میان آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع خوشه‌ای طبقه‌ا چکیده کامل
    هدف عمده این پژوهش، مطالعه رابطه میان خودکارآمدی و شایستگی‌های استادان دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت تدریس آنان است. جامعه آماری پژوهش شامل 2181 نفر اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک می‌شود که از میان آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع خوشه‌ای طبقه‌ای، تعداد 436 نفر انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 861/0، پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگی‌های استادان با 13 عبارت و ضریب آلفای کرونباخ 866/0 و روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی علّی است. در این پژوهش برای مشخص کردن سهم عوامل خودکارآمدی و شایستگی‌های استادان بر کیفیت تدریس از رگرسیون چندگانه و مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان می‌دهد که خودکارآمدی با ضریب 31/0 و شایستگی‌های استادان با ضریب 33/0 به صورت مستقیم مثبت و معناداری باکیفیت تدریس رابطه دارند. همچنین ارتباط متقابل مثبت و معنادار بین خودکارآمدی و شایستگی‌ها 36/0 است. جنسیت استادان در سطح 007/0 بر شایستگی‌های آنان مؤثر بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی موانع بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1391
    چکیده اعضای هیأت علمی مهم ترین سرمایه دانشگاه‌ها و مؤسسه ها آموزش عالی محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و بهسازی این افراد بسیار حائز اهمیت است. تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. این تحقیق توصیف چکیده کامل
    چکیده اعضای هیأت علمی مهم ترین سرمایه دانشگاه‌ها و مؤسسه ها آموزش عالی محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و بهسازی این افراد بسیار حائز اهمیت است. تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد که برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق 8 و 12 بوده که 360 نفر از آنها ازطریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق از نظر روایی محتوایی و بر اساس نظر تعدادی از اساتید صاحب‌نظر در حوزة آموزش عالی مورد تائید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسش نامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آن برابر 81/0 به دست آمد. تحلیل داده‌ها با استفاده از برنامه نرم‌افزاری SPSS نسخه 5/11 انجام شد. نتایج نشان داد که از 13 مانع بهسازی هیأت علمی، میانگین 8 مانع بالاتر از میانگین متوسط بوده است. از طرف دیگر نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که مهم ترین موانع شامل در نظر نگرفتن نیازها و اولویت‌های اعضای هیأت علمی، عدم حمایت لازم از طرف مدیران ارشد دانشگاه‌ها، اجباری بودن برنامه‌ها و نبودن آزادی عمل برای انتخاب آنها و فقدان انگیزه و مشوق‌های لازم بوده است. بررسی متغیرهای جمعیت‌شناختی نیز نشان داد که هیچ کدام از متغیرهای جنس، سابقه هیأت علمی، درجه علمی و رشتة تحصیلی ارتباط معنی‌داری با موانع بهسازی هیأت علمی نداشتند. در پایان نیز با استفاده از نتایج به دست آمده پیشنهادهایی ارائه شد که با به کارگیری آنها می‌توان در جهت اثربخشی بیشتر برنامه‌های بهسازی هیأت علمی گام برداشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - نقش رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی در اشتیاق شغلی معلمان در مدارس متوسطه دولتی دوره اول و دوم دخترانه منطقه چهار تهران
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1393
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی در اشتیاق شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس دخترانه دولتی در مقطع تحصیلی متوسطه (دوره اول و دوم) منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران (1418= چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی در اشتیاق شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مدارس دخترانه دولتی در مقطع تحصیلی متوسطه (دوره اول و دوم) منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران (1418=N)در سال تحصیلی 94-93 بوده است. حجم نمونه آماری مطابق با جدول مورگان 302 نفر برآورد و از طریق روش نمونه گیریتصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های رهبری معنوی فرای و همکارن(‎2005‎)، سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و اشتیاق شغلی شوفلی و همکاران (2006) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه ها از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان مورد تأیید قرار گرفت، و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و به ترتیب 95/0، 85/0، 87/0برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در سطح (01/0 >P) نشان داد کهمیانرهبری معنوی و اشتیاق شغلی معلمانرابطه مثبت و معنادار (56/0r=) و میان سرمایه روانشناختی و اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار (60/0r=) و همچنینمیان رهبری معنوی وسرمایه روانشناختی معلمان رابطه مثبت و معنادار (54/0r=) وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی می توانند تغییرات اشتیاق شغلی را تبیین کنند؛ و اشتیاق شغلی بیشتر تابع تغییرات سرمایه روانشناختی می باشد و رهبری معنوی نیز هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم و به واسطه سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی تأثیر می گذارد. پرونده مقاله