فهرست مقالات محمد عباسیان


  • مقاله

    1 - اولویت‌بندی و تحلیل حساسیت راهبرد‌های توسعه‌ صادرات صنعت پلاستیک با استفاده از تکنیک AHP (مورد مطالعه: شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران)
    مدیریت صنعتی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 2022
    بررسی روند صادرات صنعت پلاستیک کشور بیانگر افت معنادار آن است. شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران بعنوان متولی سیاست‌گذاری در امر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، اقدام به عارضه‌یابی و برنامه‌ریزی راهبردی این حوزه نمود. تصمیم‌گیری علمی درخصوص انتخاب راهبردِ مناسبِ توسعه‌ چکیده کامل
    بررسی روند صادرات صنعت پلاستیک کشور بیانگر افت معنادار آن است. شرکت ملّی صنایع پتروشیمی ایران بعنوان متولی سیاست‌گذاری در امر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، اقدام به عارضه‌یابی و برنامه‌ریزی راهبردی این حوزه نمود. تصمیم‌گیری علمی درخصوص انتخاب راهبردِ مناسبِ توسعه‌ صادرات صنعت پلاستیک و تعیین اولویت نسبی هر کدام در راستای رفع توأمان و تک‌تکِ چالش‌های مبتلابه توسعه‌ صادرات این صنعت در سالی که مزین به شعار تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین شده است؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف این مقاله اولویت‌بندی و تحلیل حساسیت عوامل افت و راهبردهای ارتقای صادرات صنعت پلاستیک کشور با بهره‌گیری از تکنیک اولویت‌بندی سلسله مراتبی است. تحقیق حاضر کاربردی و توصیفی-پیمایشی از نوع مطالعه موردی است. جامعه آماری شامل مدیران اثرگذار صادرات صنعت پلاستیک است که به طریقه نمونه‌گیری تصادفی تعداد 30 نفر انتخاب شدند. نتایج نشان داد چالش‌های نوسانات قیمت محصول و عدم تعامل با خریداران بزرگ خارجی بترتیب با ضرایب تأثیر 631/0 و 197/0، دارای بالاترین تأثیر هستند. نتایج آنالیز حساسیت گرادیانی درخصوص این دو چالش، حاکی از اثرگذاری مثبت بالای راهبرد ایجاد بسترهای لازم برای سهولت تجارت آزاد (منطقه‌ای-بین‌المللی) در رفع آنهاست. نتایج آنالیز حساسیت کارایی کل چالش‌ها، نشان داد شرکت ملّی صنایع پتروشیمی برای رفع توأمان چالش‌های پنجگانه حوزه صادرات صنعت پلاستیک، بایستی بیشترین توجه خود را معطوف به ایجاد بسترهای لازم برای سهولت تجارت آزاد (با ضریب تأثیر 358/0) نموده و با تلاش در جهت ساماندهی خوشه‌های صادراتی (با ضریب تأثیر 277/0)، بهره‌برداری کارآمد از فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات (با ضریب تأثیر 160/0) را با جدیت زیادتری دنبال نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تأثیر عوامل موفقیت مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری پایدار بر عملکرد یک شرکت بیمه در شرایط اپیدمی کووید-19
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1400
    شیوع بیماری‌هایِ خطرناکِ همه‌گیر، یکی از موارد خطر مواجهه با آستانه‌های بحرانی است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه پایدار محسوب می‌شود. امروزه اپیدمی کووید-19، منجر به تغییرات غیرقابل پیش‌بینی شده است. این تغییرات ناگزیر بر روابط فروشندگان و مشتریان تأثیرگذار بوده و ش چکیده کامل
    شیوع بیماری‌هایِ خطرناکِ همه‌گیر، یکی از موارد خطر مواجهه با آستانه‌های بحرانی است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه پایدار محسوب می‌شود. امروزه اپیدمی کووید-19، منجر به تغییرات غیرقابل پیش‌بینی شده است. این تغییرات ناگزیر بر روابط فروشندگان و مشتریان تأثیرگذار بوده و شیوه‌های تعامل این دو رکن اصلی کسب‌وکارها را تغییر داده است. در این میان، استقرار و حتی ارتقای کیفی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری، به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار برای سازمان‌ها محسوب شده و منجر به مدیریت ارتباط با مشتریان پایدار و وفادارسازی مشتریان و درنهایت توسعه پایدار سازمان می‌شود. مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل موفقیت مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری پایدار در شرایط اپیدمی کووید-19، با در نظر گرفتن نقش میانجی رضایت، اعتماد و حفظ مشتری بر عملکرد یک شرکت بیمه و توسعه پایدار آن اجرا شد. تحقیق حاضر کاربردی و توصیفی- پیمایشی همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان یک شرکت بیمه بودند که به طریق نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای، 160 نفر انتخاب شدند. روایی پرسش‌نامه به روش روایی محتوا و پایایی آن از طریق SPSS و تحلیل عاملی تأییدی، مطلوب ارزیابی شد. فرضیه‌های تحقیق با بهره‌مندی از مدل معادلات ساختاری آزمون شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که فرضیه اصلی و هشت فرضیه‌ فرعی تأیید شدند. به بیان دیگر، عوامل موفقیت مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری پایدار در شرایط اپیدمی کووید-19، بر عملکرد شرکت بیمه مورد مطالعه مؤثر و منجر به توسعه پایدار می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان توربین‌ها برای مزارع بادی با استفاده از رویکرد تلفیقی ای‌اچ‌پی و تاپسیس با هدف توسعه پایدار صنعت برق
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 5 , سال 2 , بهار 1401
    امروزه اهمیت انرژی برق در توسعه‌ صنعتی پایدار کشورها و همچنین استفاده از انرژی‌های پاک (نظیر انرژی باد) برای تولید این انرژی بر کسی پوشیده نیست. در مقاله‌ حاضر که بر اساس مطالعه‌ای موردی در سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) انجام گرفت، سعی شد تا با هدف توسعه راهبردهای مد چکیده کامل
    امروزه اهمیت انرژی برق در توسعه‌ صنعتی پایدار کشورها و همچنین استفاده از انرژی‌های پاک (نظیر انرژی باد) برای تولید این انرژی بر کسی پوشیده نیست. در مقاله‌ حاضر که بر اساس مطالعه‌ای موردی در سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) انجام گرفت، سعی شد تا با هدف توسعه راهبردهای مدیریت توسعه پایدار و نیز با توجه به دخالت عوامل متعدد مثبت و منفی در انتخاب توربین بادی برای یک مزرعه‌ بادی کشور، از روش‌های مناسب MADM استفاده شود. در همین راستا پس از احصای عوامل مهم در ارزیابی یک فناوری توربین بادی با توجه به اصول مدیریت توسعه پایدار، از AHP برای وزن‌دهی به معیارها و زیرمعیارها و از TOPSIS برای انتخاب برترین گزینه استفاده شد. برای به دست آوردن سلسله مراتب AHP، از روش توصیفی- میدانی استفاده شده و داده‌های مورد نظر در راستای طراحی مدل و سطوح مختلف درخت AHP، گردآوری و بر این اساس فرآیند وزن‌دهی انجام شد. سطح هدف عبارت است از: انتخاب توربین بادی مناسب برای مزرعه بادی مورد مطالعه. برای دستیابی به معیارها و زیرمعیارها مصاحبه‌های متعددی انجام شد. همچنین پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای در این زمینه تهیه و در بین دست‌اندرکاران صنعت توربین‌ بادی توزیع گردید که در نهایت معیارها و زیرمعیارهای مورد توافق آنها احصاء گردید. بر اساس مطالعات میدانی انجام‌شده، معیارهای مؤثر در مدیریت توسعه پایدار با انتخاب توربین بادی مناسب برای یک مزرعه‌ بادی در پنج حوزه‌ کلی شامل: مشخصات و مختصات فنی، مشخصات سازنده (تأمین‌کننده) فناوری، زمینه‌های فرصت‌ساز، مولّد‌های هزینه‌ و ریسک‌ها و زمینه‌های خطر‌ساز و نیز به تعداد 31 زیرمعیار شناسایی و دسته‌بندی شد. آلترناتیوهای تصمیم‌گیری پنج شرکت‌ بین‌المللی فروشنده‌ توربین بادی برای مزارع بادی هستند. بر اساس نتایج، شرکت بین‌المللی Sinovel Wind بعنوان برترین گزینه معرفی شد. پرونده مقاله