فهرست مقالات مصطفی شیخ زاده


  • مقاله

    1 - تأثیر روش‌های تدریس مبتنی بر نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان پایه هفتم در درس کار و فن‌آوری
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1397
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش‌های تدریس مبتنی بر شبکة مفهومی (نقشه‌های مفهومی دانش‌آموز ساخته و معلم ساخته) نسبت به روش‌های سنتی بر میزان یادگیری دختران دانش‌آموز پایه هفتم ناحیه 2 ارومیه در درس کار و فن‌آوری در سال تحصیلی 95-94 انجام گردید. نمونه پژوهش شامل 75 نفر د چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش‌های تدریس مبتنی بر شبکة مفهومی (نقشه‌های مفهومی دانش‌آموز ساخته و معلم ساخته) نسبت به روش‌های سنتی بر میزان یادگیری دختران دانش‌آموز پایه هفتم ناحیه 2 ارومیه در درس کار و فن‌آوری در سال تحصیلی 95-94 انجام گردید. نمونه پژوهش شامل 75 نفر دانش‌آموز دختر کلاس هفتم هست که با همتاسازی به‌صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایشی و گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه‌های آزمایشی به مدت دو ماه با توجه بسته آموزشی مورد تعلیم قرار گرفت و در مورد هر سه گروه، پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا گردید و داده‌ها جمع‌آوری شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس است. سنجش عملکرد دانش‌آموزان در سطوح مختلف یادگیری کار و فناوری با استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی تلفیقی استاندارد و محقق ساخته انجام گردید. اختلاف نمره پیش‌آزمون و پس‌آزمون با تحلیل کوواریانس موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که تدریس مبتنی بر نقشه‌های مفهومی نسبت به روش‌های سنتی بر یادگیری دانش‌آموزان در درس کار و فن‌آوری مؤثر است. نقشه‌های مفهومی دانش‌آموز ساخته نسبت به روش‌های سنتی بر یادگیری در سطوح پایین و بالای شناختی در درس کار و فن‌آوری مؤثر بودند و نقشه‌های مفهومی معلم ساخته نسبت به روش‌های سنتی بر یادگیری در سطوح پایین و بالای شناختی در درس کار و فن‌آوری مؤثر بودند.کاربست نقشه‌های مفهومی راه‌حل مناسب برای ایجاد کردن یادگیری معنی‌دار و پایدار است، که با ایجاد ارتباط‌های منطقی میان مفاهیم، سبب ماندگاری دانش فراگیران می‌شود. پرونده مقاله