فهرست مقالات yalda rahmati ghofrani


  • مقاله

    1 - رتبه بندی اجزای توان رقابتی در بانک تجارت با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی
    دانش سرمایه‌گذاری , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1402
    امروزه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی سازمان‌ها، عدم توجه آنان به عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی بوده و اغلب سازمان‌های داخلی، رویکرد مشخصی جهت سنجش این متغیر ندارند. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی، رتبه‌بندی و تمرکز بر مهمترین اجزای آن، می‌تواند بر مو چکیده کامل
    امروزه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی سازمان‌ها، عدم توجه آنان به عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی بوده و اغلب سازمان‌های داخلی، رویکرد مشخصی جهت سنجش این متغیر ندارند. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه توان رقابتی، رتبه‌بندی و تمرکز بر مهمترین اجزای آن، می‌تواند بر موفقیت حال و آینده سازمان‌ها تاثیرگذار باشد. در این تحقیق، مدلی برای سنجش توان رقابتی بانک تجارت ارائه و شاخص‌های آن، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی رتبه‌بندی شدند. ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان بانک تجارت، مدل اولیه تحقیق در سه بعد اصلی قابلیت‌های درونی سازمان (شامل مؤلفه‌های قابلیت‌های مالی، تکنولوژیک، مدیریتی و بازاریابی)، هوشمندی بازار (شامل مؤلفه‌های ایجاد هوشمندی و پاسخ به هوشمندی) و بازاریابی رابطه‌مند آنلاین (شامل مؤلفه‌های کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وب‌سایت و کیفیت خدمات الکترونیک) به دست آمد. در ادامه با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، شاخص‌های مدل رتبه‌بندی شدند که درنهایت مهارت کارکنان در انجام امور محوله، توسعه فناوری‌های موجود و سودآوری نیز به عنوان مهمترین شاخص‌های توان رقابتی انتخاب شدند. ضمن اینکه منابع ورودی نیز به‌عنوان مهمترین بعد انتخاب شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - Organic Agriculture: Food for Future Green Consumers in Iran
    International Journal of Agricultural Management and Development , شماره 2 , سال 7 , بهار 2017
    The aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among چکیده کامل
    The aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among Iranian consumers as theconsumers in a developing country.The survey questionnairewas administered to the customers of large chain stores andorganic food stores in five provinces of Iran that had branchesfor producing and selling organic food products. Given thevery few number of organic food consumers in Iran, only 192out of 240 questionnaires were filled and then used as samplesof study. In order to analysis the data and test the hypotheses,multiple regression analysis method was used using by SPSSsoftware. Results showed strong support (R2=0.51) for theimpact of price, consumer effectiveness, and perceived consequenceson intention to purchase organic food products. Organicknowledge, green trust, price, consumer effectiveness, andintention were found to have influenced purchase behavior.This paper will discuss the implications of these results foragricultural practitioners and marketers. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Presenting the Behavioral Model of Real Buyers of Organic Products in Guilan Province
    International Journal of Agricultural Management and Development , شماره 2 , سال 11 , بهار 2021
    Organic products with the positive impacts that they have on health and the environment in the future will establish a new way of thinking about the relationship between food, health, and nature in human life. Therefore, it is important to examine the key factors that m چکیده کامل
    Organic products with the positive impacts that they have on health and the environment in the future will establish a new way of thinking about the relationship between food, health, and nature in human life. Therefore, it is important to examine the key factors that may affect the consumer’s mind to purchase organic food products. The present study aimed to investigate the factors affecting the actual behavior of organic product buyers. Data were collected by the field method, and a questionnaire was used as the data collection instrument. The statistical population of the study included the consumers of organic products in Guilan province, Iran. Due to the unlimited size of the research population, 384 people were sampled by the convenience random sampling method. Model evaluation and testing of hypotheses were performed by structural equation modeling in Smart PLS software. The research findings demonstrated that perceived price, health consciousness, availability, organic knowledge, and subjective norms were the key determinants of organic buying behavior and showed a significant positive impact on consumer attitudes. Consumer attitudes also influenced purchase intention and purchase intention on actual buying behavior. It was also found that consumers would be more willing to buy if they learned more about organic products and their environmental benefits. In addition, the results showed that preparing a brochure to introduce organic products and provide the results of studies on organic products to buyers and forming environmentally friendly groups and associations can change the attitude of buyers. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی فروش در صنعت بیمه
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1399
    هدف: پژوهش حاضر با هدف رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی فروش در صنعت بیمه انجام پذیرفته است.روش: در پژوهش حاضر از روش مصاحبه عمیق به‌منظور شناسایی عوامل و از روش تحلیل شبکه‌ای جهت رتبه‌بندی عوامل بهره گرفته‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان صنعت بیمه در است چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر با هدف رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی فروش در صنعت بیمه انجام پذیرفته است.روش: در پژوهش حاضر از روش مصاحبه عمیق به‌منظور شناسایی عوامل و از روش تحلیل شبکه‌ای جهت رتبه‌بندی عوامل بهره گرفته‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان صنعت بیمه در استان گیلان، اعم از شبکه فروش صنعت بیمه ، دارای تجربه و تحصیلات عالیه و مدیران فنی و ستادی و بیمه‌گذاران عمده است که در این میان 17 نفر از آنان با درنظرگرفتن شروط دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و سابقه کار حداقل 15 سال در صنعت بیمه و به روش گلوله برفی به‌عنوان نمونه آماری جهت انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه مقایسات زوجی انتخاب گردیدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که توانمندسازی نیروی فروش در صنعت بیمه تابعی از عوامل فردی مربوط به نمایندگان و عوامل مربوط به تشکیلات نمایندگان، عملکرد نماینده بیمه، عوامل مربوط به بیمه مرکزی، عوامل مربوط به شرکت بیمه‌گر، و عوامل محیطی می‌باشد و همچنین یافته‌های بخش رتبه‌بندی نشان داده است که عوامل فردی مربوط به نمایندگان رتبه اول و عوامل تشکیلاتی مربوط به نمایندگان، عوامل مربوط به بیمه مرکزی ، عوامل محیطی و عوامل مربوط به شرکت بیمه‌گر به ترتیب رتبه اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی مدل تبیین توان رقابتی در بانک تجارت ‎
    اقتصاد مالی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401
    هدف از نگارش تحقیق حاضر، ارائه مدلی برای اندازهگیری توان رقابتی بانک تجارت میباشد. ابزار گرد آوری داده‌ها در تحقیق حاضر، مصاحبه و پرسشنامه بود. ‎جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دو بخش خبرگان بانک تجارت (10 نفر) و کارشناسان و مدیران این بانک به تعداد 1750 نفر بودند که با چکیده کامل
    هدف از نگارش تحقیق حاضر، ارائه مدلی برای اندازهگیری توان رقابتی بانک تجارت میباشد. ابزار گرد آوری داده‌ها در تحقیق حاضر، مصاحبه و پرسشنامه بود. ‎جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دو بخش خبرگان بانک تجارت (10 نفر) و کارشناسان و مدیران این بانک به تعداد 1750 نفر بودند که با بهرهگیری از فرمول ‎حجم نمونه کوکران، 316 به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت بانک تجارت، مدل اولیه تحقیق استخراج شد. در ادامه با ‎استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل مدل مستخرج مورد آزمون قرار گرفته و درنهایت مدل نهایی تحقیق در سه بعد اصلی قابلیتهای ‎درونی سازمان (شامل مؤلفه‌های قابلیتهای مالی، تکنولوژیک، مدیریتی و بازاریابی)، هوشمندی بازار (شامل مؤلفه‌های ایجاد هوشمندی و پاسخ به هوشمندی) و ‎بازاریابی رابطهمند آنلاین (شامل مؤلفه‌های کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وبسایت و کیفیت خدمات الکترونیک) به دست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - برازش مدل بومی بازارگرایی در صنعت بانکداری ایران Title of fitting and testing the native model of market orientation in the Iranian banking industry
    اقتصاد مالی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400
    هدف از پژوهش حاضر، برازش مدل بومی بازارگرایی در صنعت بانکداری ایران می‌باشد. پژوهش حاضر به صورت آمیخته (کیفی-کمی) بوده و در مرحلة اول، برای ساخت الگو از روش کیفی با رویکرد استروس کوربین و در مرحله دوم برای آزمون الگو از روش معادلات ساختاری استفاده شد. بعد از مطالعه مبان چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر، برازش مدل بومی بازارگرایی در صنعت بانکداری ایران می‌باشد. پژوهش حاضر به صورت آمیخته (کیفی-کمی) بوده و در مرحلة اول، برای ساخت الگو از روش کیفی با رویکرد استروس کوربین و در مرحله دوم برای آزمون الگو از روش معادلات ساختاری استفاده شد. بعد از مطالعه مبانی نظری در خصوص بازارگرایی، طراحی سؤالات مصاحبه، انجام مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری، پرسش نامه تدوین شد که 288 گویه و در قالب 59 مفهوم تنظیم شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه نهایی در میان 12 خبره صنعت و دانشگاهی توزیع گردید و پس از محاسبه CVR گویه‌ها، این مقدار به 212 گویه در قالب 58 گویه تقلیل یافت. در بخش کیفی جامعة آماری شامل خبرگان برجسته بانکی بوده و در گام دوم که بخش کمی پژوهش بوده است، پرسشنامه پژوهش در میان مدیران میانی، ارشد و کارشناسان 33 بانک کشور توزیع گردید. نتایج نشان داد در بخش کیفی، 54 مفهوم به دست آمده در 6 مقوله شامل راهبرد‌ها و اقدامات، شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، پیامد‌ها و پدیده محوری جای گرفتند. همچنین با توجه به خروجی نرم‌افزار در بخش کمی، مقدار ضریب مسیر برای 5 رابطه بین مولفه‌های مدل مقدار مثبت داشته و این بدان معنی است که روابط مستقیم بوده و تنها رابطه متغیر عوامل مداخله‌گر و راهبرد‌ها دارای علامت منفی می‌باشدTitle of fitting and testing the native model of market orientation in the Iranian banking industry Majid GholipourYalda RahmatiKambiz ShahroudiThe purpose of this study is to fit the indigenous model of market orientation in the Iranian banking industry. The present study is mixed (qualitative-quantitative) and in the first stage, the qualitative method with Strauss-Corbin approach was used to construct the model and in the second stage, the structural equation method was used to test the model. After studying the theoretical foundations of market orientation, designing interview questions, conducting interviews and achieving theoretical saturation, a questionnaire was developed that was 288 items in 59 concepts. In order to check the validity of the final questionnaire, it was distributed among 12 industry and academic experts and after calculating the CVR of items, this value was reduced to 212 items in the form of 58 items. In the qualitative part of the statistical population included prominent banking experts and in the second step, which was the quantitative part of the research, a research questionnaire was distributed among middle managers, senior managers and experts of 33 banks in the country. The results showed that in the qualitative section, 54 concepts obtained were placed in 6 categories including strategies and actions, causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, consequences and central phenomena. Also, according to the software output in the quantitative part, the path coefficient value for the 5 relationships between the components of the model has a positive value, which means that the relationships are direct and only the variable relationship of interfering factors and strategies has a negative sign. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - مدل سازی ساختاری تفسیری عملکرد برند با رویکرد بهبود عملکرد مالی در بازار‌های صنعتی با تمرکز بر صنعت پتروشیمی
    اقتصاد مالی , شماره 1 , سال 18 , بهار 1403
    چکیده هدف: امروز رقابت سنگین در صنعت پتروشیمی میان کشورها ایجاب می‌کند که توجه به بحث برند در اولویت قرار گیرد به خصوص شرکت‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی در ایران بدلیل مباحث تحریمی، می‌توانند با ایجاد برند صنعتی قوی در حفظ مشتریان خود حرکت کنند. در تحقیق حاضر به طراحی مد چکیده کامل
    چکیده هدف: امروز رقابت سنگین در صنعت پتروشیمی میان کشورها ایجاب می‌کند که توجه به بحث برند در اولویت قرار گیرد به خصوص شرکت‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی در ایران بدلیل مباحث تحریمی، می‌توانند با ایجاد برند صنعتی قوی در حفظ مشتریان خود حرکت کنند. در تحقیق حاضر به طراحی مدل عملکرد برند در صنعت پتروشیمی پرداخته شد. روش: تحقیق به شیوه آمیخته انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و کارشناسان فروش و بازاریابی 7 شرکت پتروشیمی بودند که تعداد 7 نفر از خبرگان از این شرکت‌ها و 238 نفر از کارشناسان فروش و بازاریابی به عنوان اعضای نمونه آماری در نظر گرفته شدند. با انجام مصاحبه با خبرگان حوزه برند در صنعت پتروشیمی و همچنین مطالعات کتابخانه‌ای به شناسایی مفاهیم و مولفه‌های اساسی عملکرد برند پرداخته شد. از میان 28 مولفه شناسایی شده از مطالعات کتابخانه ای، تعداد 11 مولفه در تحلیل خبره به عنوان مولفه‌های مدل عملکرد برند شناسایی شدند که مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از انجام تحلیل عاملی تاییدی نشان از آن داشت که از بین 11مولفه مذکور، تنها تعداد 7مولفه به طور معنادار و قابل توجهی، عملکرد برند را تبیین می‌کنند. این 7 مولفه عبارتند از: بازده فروش، نوآوری در پاسخگویی، الگوبرداری، سرمایه سازمانی برندمحور، استراتژی‌های رقابتی سازمانی، کیفیت محصولات، تولید و حجم فروش. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد برند در صنعت پتروشیمی از نظر نوآوری در پاسخگویی به مشتری و تولید و حجم فروش در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. نتیجه گیری: از پیامدهای بهبود عملکرد برند در این صنعت، مطابق با الگوی تحقیق، می‌توان ارتقای سطح کیفی محصولات، تأمین انتظارات بازار، افزایش تعهد و وفاداری مشتریان، عملکرد مالی مطلوب و توسعه و رونق صنعت را نام برد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تاثیر ادراک از ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر رضایت و ابقاء مشتری
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 11 , بهار 1398
    امروزه مشتریان راضی به عنوان یکی از الزامات بازاریابی موفق محسوب می شوند. مدیران شرکت ها می دانند که رضایت مشتریان نتایجی همچون نگرش مثبت به برند، تبلیغات شفاهی مثبت، وفاداری و ابقاء مشتریان را به دنبال دارد. افراد برای انتخاب سازمان تامین کننده نیازهایشان، معیارهای مخت چکیده کامل
    امروزه مشتریان راضی به عنوان یکی از الزامات بازاریابی موفق محسوب می شوند. مدیران شرکت ها می دانند که رضایت مشتریان نتایجی همچون نگرش مثبت به برند، تبلیغات شفاهی مثبت، وفاداری و ابقاء مشتریان را به دنبال دارد. افراد برای انتخاب سازمان تامین کننده نیازهایشان، معیارهای مختلفی را مد نظر قرار می دهند. یکی از این معیارها می تواند مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت در غالب 4 بعد مسئولیت خیرخواهانه، اخلاقی، قانونی و اقتصادی بر رضایت و ابقاء مشتریان است. برای این منظور داده ها از 384 نفر از مشتریان شرکت ایران خودرو در استان گیلان با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است.برای تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها حاکی از این است که از ابعاد مسئولیت اجتماعی، تاثیر ادراک از مسئولیت خیرخواهانه و قانونی بر ایجاد رضایت تایید شده است. و براساس داده ها، تاثیر ادراک از مسئولیت اخلاقی و اقتصادی بر رضایت مورد تایید قرار نگرفته است. همچنین بیشترین تاثیر مربوط به رابطه ادراک از مسئولیت خیرخواهانه بر رضایت مشتریان می باشد. به علاوه تاثیر رضایت بر ابقا مشتری نیز مورد تایید قرار گرفته است. این یافته ها به بازاریابان برای طراحی استراتژی های بازاریابی اجتماعی کمک میکند. پرونده مقاله