فهرست مقالات اصغر رضاپوریان


  • مقاله

    1 - موسیقی کناری در شعر کودک
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1398
    در شعر کودک، کم‌تر شعری را سراغ داریم که در آن‌ از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشده‌باشد. شاعران شعر کودک به‌دلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیده‌اند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، به‌کار ببرند. محمود چکیده کامل
    در شعر کودک، کم‌تر شعری را سراغ داریم که در آن‌ از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشده‌باشد. شاعران شعر کودک به‌دلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیده‌اند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، به‌کار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحب‌نظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نوشته‌شده، ضمن واکاویِ دو مورد خاص با نام‌های قافیه فقیر و غنی از موسیقی کناری در شعر این شاعر، به این نتیجه رسیده که در نخست، محمود کیانوش آگاهانه و مبتنی بر آرای خود پیرامون موسیقی کناری شعر کودک، از قافیه‌های غنیِ موسیقایی در اشعار خود بهره‌ برده، سپس این قافیه‌ها به شکلی کاملاٌ هنرمندانه و خلّاق و با بسامدهایی معنادار و به دور از هرگونه تصنّع یا تکلّف در اشعار کودکانه او قابل تشخیص است. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - الگوهای غیرمعیار در نوشتار پایگاه‌های اینترنتیِ پربیننده از منظر اصول ویرایش زبانی (فعل، اسم و حرف)
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    در پژوهش حاضر با استفاده از روش‌های‌ غیر احتمالیِ مبتنی بر هدف، 7 هزار و 810 جمله از پنجاه وب‌سایت پربیننده در کشور با هدف شناخت الگوهای غیرمعیار در زبان فضای مجازی براساس اصول ویرایش زبانی (فعل، اسم و حرف) ارزیابی و بسامد خطاهای رایج به این ترتیب، مشخص شد: خطاهای مربوط چکیده کامل
    در پژوهش حاضر با استفاده از روش‌های‌ غیر احتمالیِ مبتنی بر هدف، 7 هزار و 810 جمله از پنجاه وب‌سایت پربیننده در کشور با هدف شناخت الگوهای غیرمعیار در زبان فضای مجازی براساس اصول ویرایش زبانی (فعل، اسم و حرف) ارزیابی و بسامد خطاهای رایج به این ترتیب، مشخص شد: خطاهای مربوط به شاخص‌های نگارشیِ فعل (45 درصد)، حرف (31 درصد) و اسم (24 درصد). درنهایت، پیشنهادها و راهکارهایی مبتنی بر نتایج تحقیق برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و کمک به پاسبانی از خط و زبان فارسی در فضای مجازی ارائه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - دستور زبان روایت در داستان دژ بهمن بر اساس نظریه آلژیرداس گریماس
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401
    با استفاده از الگوی روایی گریماس می‌توان انواع داستان‌ و روایت را تحلیل کرد و مطابقت یا عدم تطبیق داستان‌ها با نظریه روایی گریماس سنجید و حتی به عناصر درون متن نیز دست‌یافت. داستان‌ دژ بهمن یکی از داستان‌های جادویی شاهنامه است. در این مقاله پژوهشگر قصد دارد با کمک یافته چکیده کامل
    با استفاده از الگوی روایی گریماس می‌توان انواع داستان‌ و روایت را تحلیل کرد و مطابقت یا عدم تطبیق داستان‌ها با نظریه روایی گریماس سنجید و حتی به عناصر درون متن نیز دست‌یافت. داستان‌ دژ بهمن یکی از داستان‌های جادویی شاهنامه است. در این مقاله پژوهشگر قصد دارد با کمک یافته‌های رساله مذکور، این داستان را بر اساس نظریه روایی آلژیرداس گریماس نقد و تحلیل کرده، مطابقت الگوی گریماس با آن را بسنجد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد تمامی داستان‌های جادویی شاهنامه از جمله داستان دژ بهمن با الگوی روایی گریماس مطابقت دارند و کنشگرهای مورد نظر گریماس، در این داستان‌ها وجود دارند و ایفای نقش می‌کنند؛ اما در همان حال، داستان‌های جادویی شاهنامه ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز دارند که بررسی این خصوصیات ویژه می‌تواند اصالت برخی از داستان‌ها را زیر سؤال ببرد یا اصالت داستان‌هایی که محل تردید هستند را قوت ببخشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - هنجارگریزی‌های، بیانی، بدیعی و معانی در کشف الاسرار میبدی
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1401
    نویسنده کشف‌الاسرار در بخش سوم(النوبه الثالثه) این کتاب به بیان نکات عرفانی خصوصاً به نقل از استاد خود خواجه عبدالله انصاری می‌پردازد و عموماً در این بخش زیبایی نثر فارسی به چشم می‌آید. آنچه بیش از همه، زیباییِ نثر این تفسیر گران‌بها را به نمایش می‌گذارد، ویژگی‌های ادبی چکیده کامل
    نویسنده کشف‌الاسرار در بخش سوم(النوبه الثالثه) این کتاب به بیان نکات عرفانی خصوصاً به نقل از استاد خود خواجه عبدالله انصاری می‌پردازد و عموماً در این بخش زیبایی نثر فارسی به چشم می‌آید. آنچه بیش از همه، زیباییِ نثر این تفسیر گران‌بها را به نمایش می‌گذارد، ویژگی‌های ادبی این اثر است که در سه مقوله معانی، بیان و بدیع مورد بررسی قرار گرفته‌اند. هدفِ این پژوهش، دست یافتن به ویژگی‌های منحصر به فردِ سبکیِ میبدی و نیز خصیصه‌هایِ ادبیِ تفسیر کشف‌الاسرار است. در این پژوهش در بحث سبک‌شناسی نیز تمرکز بر روی هنجارگریزی است زیرا نمونه‌های نابی از هنجارگریزی معنایی و نحوی در کشف‌الاسرار مشاهده می‌شود که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر این پژوهش نشان می‌دهد که در ویژگی‌های ادبی کشف‌الاسرار به ترتیب، بدیع، بیان و معانی از گستره زیادی برخوردار هستند پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - استعارة تبعیّه در شعر امیرخسرو دهلوی
    پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1397
    در جستار فرارو، هدف نگارندگان، بررسی استعارة تبعیّه در دیوان امیرخسرو دهلوی است تا بدین سان میزان بهره‌ وری شاعر را در کاربرد این نوع استعاره نشان دهند. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است. نتیجة کلّی نشان می‌دهد امیر خسرو، استعاره تبعیّه گرا، نیست؛ او از دیدگاه چکیده کامل
    در جستار فرارو، هدف نگارندگان، بررسی استعارة تبعیّه در دیوان امیرخسرو دهلوی است تا بدین سان میزان بهره‌ وری شاعر را در کاربرد این نوع استعاره نشان دهند. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است. نتیجة کلّی نشان می‌دهد امیر خسرو، استعاره تبعیّه گرا، نیست؛ او از دیدگاه کمّی، در دیوان 15710 بیتی خود، تنها 103 استعارة تبعیّه (80 استعاره در فعل و 23 استعاره در صفت) را در 92 بیت آورده است. از دیدگاه کیفی، استعارة تبعیّه در دیوان امیرخسرو، از هرگونه رنگ تصنّع و تکلّف پیراسته است و سنخیّت و تناسب تام با سایر اجزای کلام او دارد. پرونده مقاله