فهرست مقالات Hamid Balali


  • مقاله

    1 - ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات تفریحی منابع تفریحی-زیست‌محیطی؛ مطالعه موردی دهکده توریستی گنج‌نامه همدان
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1397
        ارزش‌گذاری اقتصادی منابع زیست‌محیطی بویژه منابعی که افزون بر کارکرد‌های تفرجگاهی، ارزش باستانی و تاریخی دارند، همواره مورد توجه اقتصاددانان بوده است. ارزش‌گذاری اقتصادی برای خدمات و منابع غیر بازاری و محیط‌زیستی بمنظور شناسایی تمامی منابع موجود در یک چکیده کامل
        ارزش‌گذاری اقتصادی منابع زیست‌محیطی بویژه منابعی که افزون بر کارکرد‌های تفرجگاهی، ارزش باستانی و تاریخی دارند، همواره مورد توجه اقتصاددانان بوده است. ارزش‌گذاری اقتصادی برای خدمات و منابع غیر بازاری و محیط‌زیستی بمنظور شناسایی تمامی منابع موجود در یک جامعه، امری ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین ارزش خدمات تفریحی (زیست‌محیطی و تاریخی) دهکده توریستی گنج‌نامه می‌باشد. روش نمونه‌گیری مطالعه، نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده است. گرد‌آوری داده‌های مورد نیاز از راه تکمیل پرسش‌نامه و مصاحبه حضوری با 160 نفر از بازدیدکنندگان دهکده توریستی گنج‌نامه در سال 1393 انجام گرفت. بمنظور تعیین ارزش خدمات تفریحی از الگوی هزینه سفر انفرادی در چارچوب تابع تولید خانوار استفاده شد. نتایج نشان دادند که متغیر‌های مدت زمان صرف شده برای تفریح، مسافت و هزینه‌های سفر بر تولید تفریح مؤثر هستند و هزینه نهایی تفریح، با فرض وجود شرایط رقابتی، معادل 2876702 ریال در روز برای منطقه تفریحی مورد مطالعه تعیین شد. هم‌چنین، بر اساس یافته‌های پژوهش، تقاضای تفریح، رابطه منفی باقیمت سایه‌ای تفریح و رابطه مثبت با درآمد دارد. از سوی دیگر، تمایل به پرداخت هر بازدیدکننده، دارای ارتباطی مثبت و معنی‌دار باکیفیت محیط بازدید، سطح تحصیلات، سن و وضعیت تأهل فرد دارد. بنابراین، می‌توان با افزایش کیفیت محیط و ایجاد تسهیلات رفاهی بیش‌تر از راه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ارزش زیست‌محیطی و تفریحی در دهکده توریستی گنج‌نامه را ارتقاء داد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - اثر قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت مواد غذایی: رویکرد خودرگرسیونی با وقفه های توزیعی
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399
    افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به سهم آن‌ها در هزینه‌های تولید، بطور مستقیم شاخص بهای تولیدی بخش‌های مختلف اقتصاد را متأثر ساخته و سطح رفاه جامعه را کاهش می دهد. بطوریکه روند افزایشی قیمت های جهانی حامل های انرژی و مواد غذایی در سال های اخیر، باعث علاقمندی اقتصاد دا چکیده کامل
    افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به سهم آن‌ها در هزینه‌های تولید، بطور مستقیم شاخص بهای تولیدی بخش‌های مختلف اقتصاد را متأثر ساخته و سطح رفاه جامعه را کاهش می دهد. بطوریکه روند افزایشی قیمت های جهانی حامل های انرژی و مواد غذایی در سال های اخیر، باعث علاقمندی اقتصاد دانان به بررسی ارتباط بین این دو متغیر شده است. همچنین ضریب جمله تصحیح خطا، ECM(-1) در الگوی برآورد شده عدد 0.76- برآورد گردید، که نشان می-دهد در هر دوره (سال) 0.76 از عدم تعادل کوتاه‌مدت شاخص قیمت مواد غذایی به جهت رسیدن به تعادل بلندمدت تعدیل می‌شود. نتایج نشان داد که در بلندمدت با افزایش قیمت حامل های انرژی و به خاطر همسو شدن تولیدکننده با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اثر سایر زیر بخش‌هایی که از این افزایش قیمت متأثر شده‌اند و بر مقدار تولید مؤثر هستند، قیمت مواد غذایی افزایش چشمگیری می یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مدلسازی پس‌انداز خانوار روستایی و بررسی تاثیر سناریوهای مختلف سیاستی بر آن(با بهره‌گیری از رویکرد پویایی سیستم)
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1393
    توسعه در مناطق روستایی دارای ابعاد متعددی است که توسعه­ی اقتصادی یکی از مهم­ترین آن ابعاد و تجمیع سرمایه هسته­ی مرکزی آن می­باشد. بر اساس تئوری­های اقتصادی پس­انداز در یک جامعه اعم از جوامع روستایی می­تواند مقدمه­ای برای تشکیل سرمایه و ار چکیده کامل
    توسعه در مناطق روستایی دارای ابعاد متعددی است که توسعه­ی اقتصادی یکی از مهم­ترین آن ابعاد و تجمیع سرمایه هسته­ی مرکزی آن می­باشد. بر اساس تئوری­های اقتصادی پس­انداز در یک جامعه اعم از جوامع روستایی می­تواند مقدمه­ای برای تشکیل سرمایه و ارتقاء شاخص­های اقتصادی توسعه باشد. در این میان پس­انداز بخش خصوصی شامل پس­انداز خانوارها و بنگاه­های اقتصادی خصوصی یکی از اجزای اصلی تشکیل­دهنده­ی سرمایه در جوامع روستایی محسوب می­گردد. در این مطالعه به­منظور مدلسازی تابع پس­انداز خانوار روستایی و بررسی تاثیر سناریوهای مختلف سیاستی از رهیافت مدلسازی ریاضی استفاده گردیده و اطلاعات و داده­های مورد نیاز از 184 خانوار گندمکار دیم شهرستان رزن که بر اساس فرمول کوکران انتخاب شده بود، در سال زراعی 92-1391 از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، خانوارهای با ابعاد خانوار 5-7 نفره و سطح زیرکشت بیش از 40  هکتار، دارای بیشترین سطح پس­انداز می­باشند. این رقم در خانوارهای بیش از 7 نفر و با سطح زیرکشت زیر 5 هکتار در   پایین­ترین حد قرار دارد. همچنین یافته­های تحقیق نشان می­دهند که اجرای سناریوی سیاستی مبنی بر افزایش50 درصدی یارانه، 20 درصدی درآمد و 20 درصد مخارج خانوار بیشترین تاثیر بر وضعیت پس انداز خانوار را به همراه دارد.   طبقه­ بندیJEL : D14,O23,Q01 پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی حاشیه و کارایی بازار میگو در استان بوشهر
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , شماره 4 , سال 7 , پاییز 1394
    مطالعه سیستم بازاریابی میگو جهت دست­یابی به راهکارهای افزایش تقاضای آن در بازار داخل از ضروریات است. با توجه به اهمیت تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر، این مطالعه به بررسی مسائل مربوط به حاشیه و کارایی بازار میگو در این استان پرداخت چکیده کامل
    مطالعه سیستم بازاریابی میگو جهت دست­یابی به راهکارهای افزایش تقاضای آن در بازار داخل از ضروریات است. با توجه به اهمیت تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر، این مطالعه به بررسی مسائل مربوط به حاشیه و کارایی بازار میگو در این استان پرداخته است. بدین منظور مقادیر حاشیه خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و حاشیه کل، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی فنی، قیمتی و کل برای این محصول محاسبه گردید. جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل تعداد 86 پرسشنامه و به روش طبقه­بندی تصادفی در سطوح پرورش­دهنده، خرده­فروش، عمده­فروش و عمل­آوران میگو در استان بوشهر در سال 1392 انجام گرفته است. نتایج نشان داد که حاشیه خرده­فروشی، عمده­فروشی و حاشیه کل در مورد میگو به­ترتیب 11625، 38800 و 50425 ریال بوده است که در این میان سهم تولیدکننده از قیمت نهایی 43/72 درصد، سهم عمده‌فروش 22/21 درصد و سهم خرده‌فروش 35/6 درصد برآورد گردید. همچنین کارایی فنی با 12/89 درصد بالاترین میزان کارایی را در سطح خرده‌فروشی داشته است. با توجه به برآورد تابع حاشیه کل، قیمت خرده­فروشی و هزینه بازاریابی اثر معنی­داری بر حاشیه کل داشته و اثر قیمت خرده فروشی بر حاشیه کل بزرگ­تر و معنی­دارتر بوده است. به­طوری­که با افزایش یک درصد در قیمت خرده­فروشی و هزینه­ی بازاریابی، حاشیه کل به­ترتیب 523/0 و 215/0 درصد افزایش می­یابد. با توجه به معنی­دار شدن متغیر هزینه­ی بازاریابی در الگوی حاشیه­ی بازار، راهکارهای سیاستی باید در جهتی هدایت شوند که خدمات بازاریابی افزایش یافته و این هزینه­ها اثرمعنی­دارتری بر میزان حاشیه­ی بازار داشته باشند. پرونده مقاله