ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره53,سال
14
,
تابستان
1403
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع بروز خلاقیت به انجام رسیده است. در این تحقیق به منظور شناسایی موانع بروز خلاقیت در دانشگاه پیام نور، نسبت به اولویت گذاری موانع خلاقیت از مرحله ایده سازی تا حصول نتیجه، مورد کنکاش و بررسی و سپس در مرحله دوم رتبه بندی چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع بروز خلاقیت به انجام رسیده است. در این تحقیق به منظور شناسایی موانع بروز خلاقیت در دانشگاه پیام نور، نسبت به اولویت گذاری موانع خلاقیت از مرحله ایده سازی تا حصول نتیجه، مورد کنکاش و بررسی و سپس در مرحله دوم رتبه بندی قرار گرفت. روششناسی/رویکرد: در این تحقیق با توجه به فضای تحقیق و خلق مدلی بومی برای ایجاد مانع زدایی در محیط دانشگاهی از رویکرد کمی و کیفی و به روش آمیخته استفاده شد. در بخش کمی از روش مصاحبه به صورت غیر تصادفی و قضاوتی و به طور مشخص نمونه گیری گلوله برفی هدفمند بوده است. آن چیزی که در تعیین حجم نمونه در پژوهش کیفی نقش تعیین کننده دارد اصل اشباع است؛ جمع آوری دادهها را تا جایی ادامه تا دسترسی به مقوله ها و موضوع های جدید وجوده داشته باشد و زمانی که به اشباع داده ها برسد به افزایش تعداد افراد نمونه نیازی ندارد. سپس با انجام مصاحبه با گروه خبرگان و شناسایی مولفه های تحقیق از روش دلفی فازی دو مرحلهای مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش، مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته است که از تمامی افراد سؤال های مشابه پرسیده شده که پس از رمزگردانی و طبقه بندی پاسخها، تعداد 26 مولفه اساسی شناسایی شد. در گام اول پش از امتیازگذاری گروه خبرگان، تعداد 4 گویه از روند تحقیق حذف گردد. در مرحله دوم این روند تکرار که مجددا 4 گویه دیگر حذف شد. و در نهایت 16 مولفه نهایی به عنوان عوامل موثر در بروز خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور تعیین گردید. ارزش/اصالت پژوهش: علاوه بر کشف عوامل بومی در مانع زایی عوامل کاهش خلاقیت، رهکارهایی مناسب برای مدیران و مسئولان شناسایی گردد. تا ضمت تصویب مصوبات کارشناسی شده، در روند اجرای قوانین توسط بخش های مختلف مساعدت نمایند. در این تحقیق عامل جذب افراد خلاق در مراکز دانش بنیان در رتبه اول پژوهش قرار گرفته، و در رتبه دوم کمک به تاسیس افراد خلاق در ایجاد استارتآپها جای گرفته است.
منابع انسانی تحول آفرین
,
شماره5,سال
2
,
بهار
1402
چکیدهزمینه و هدف: تلاش هر سازمان موفق، حفظ و نگهداشت منابع انسانی کارآمد است و شناخت عوامل اثربخشی که سبب این مهم می شود، برای هر سازمان حائز اهمیت می باشد. از این رو، هدف این پژوهش، شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر نگهداشت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران چکیده کامل
چکیدهزمینه و هدف: تلاش هر سازمان موفق، حفظ و نگهداشت منابع انسانی کارآمد است و شناخت عوامل اثربخشی که سبب این مهم می شود، برای هر سازمان حائز اهمیت می باشد. از این رو، هدف این پژوهش، شناسایی واولویت بندی عوامل موثر بر نگهداشت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1401 می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه آمیخته اکتشافی بود. ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه با 9 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی تا اشباع نظری، مقوله ها شناسایی شدند. در بخش کمی، 144 نفر از کارکنان دانشگاه به عنوان حجم نمونه به پرسشنامه ها پاسخ دادند و برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: بعد از شناسایی 181 کد باز، با مقوله بندی و محور بندی حول مقوله مهم تر، 53 عامل فرعی و 5 عامل اصلی شناسایی شدند. 5 عامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی شامل رضایت شغلی، مدیریت بهینه نیروی انسانی، حمایت سازمانی، جو سازمانی وگزینش کارآمد بودند.نتیجه گیری: برای حفظ و نگهداشت منابع انسانی لازم است عوامل اثرگذار آن مورد توجه مدیران دانشگاه ها قرار بگیرد و در جهت نهادینه کردن آنها تلاش شود.
پرونده مقاله
منابع انسانی تحول آفرین
,
شماره8,سال
2
,
زمستان
1402
زمینه و هدف: تاسیس و راهاندازی یک دانشگاه سازمانی با عواملی مرتبط بوده که می تواند در تسریع و افزایش بهرهوری سازمانهای زیرمجموعه دانشگاه تاثیرگذار باشند. پژوهش حاضر به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر تاسیس و راهاندازی دانشگاه سازمانی در دانشگاه افسری و ترب چکیده کامل
زمینه و هدف: تاسیس و راهاندازی یک دانشگاه سازمانی با عواملی مرتبط بوده که می تواند در تسریع و افزایش بهرهوری سازمانهای زیرمجموعه دانشگاه تاثیرگذار باشند. پژوهش حاضر به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر تاسیس و راهاندازی دانشگاه سازمانی در دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع) انجام شد.
روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردي و ازنظر ماهيت از نوع پژوهشهاي کتابخانهاي و روش کيفي بود. از نظرات 15 خبره در حوزه موضوع تا اشباع نظری استفاده شد. همچنین از فرايند تحليل سلسله مراتبي به رتبه بندي عوامل احصا شده پرداخته شد.
یافتهها: عوامل مؤثر در قالب 318 مضمون اوليه شناسایی گردید. در مرحله اول، سه عامل آموزشي، پژوهشي ، سرمايه انساني و ٢٧ زيرعامل و در مرحله دوم طبق نظر خبرگان، دو عامل ساختاري -مديريتي و زمينه اي و ١٨ زيرعامل ديگر اضافه شد و نهایتاً به 5 عامل و ٤٥ زيرعامل نهايي شدند. وجود چشمانداز و برنامه سرآمدي نظام آموزش دانشگاه در رتبه اول اهميت قرار گرفت و بعد از آن وجود نظام جامع پژوهش و فناوري بر اساس اسناد بالادستي در رتبه دوم و وجود شبکه علمي هم افزاي ملي و فراملي در رتبه سوم قرار گرفتند.
نتیجهگیری: تمامی مولفههای مکشوفه به طور مستقیم در میزان جذب دانشجو تاثیرگذار بوده که باید به عنوان عوامل اصلی در تاسیس و راهاندازی دانشگاه سازمانی مورد توجه قرار گیرند.
پرونده مقاله
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1402
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین و آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد جهادی کارکنان در گروه خودروسازی سایپا میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در تحقیق حاضر، شامل کارکنان صف و س چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین و آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد جهادی کارکنان در گروه خودروسازی سایپا میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در تحقیق حاضر، شامل کارکنان صف و ستادی گروه خودروسازی سایپا در شهر تهران میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و دادههای تحقیق کمی بهصورت مقیاس فاصلهای بود. جهت انجام تحلیل استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری 22 SPSS و Amos صورت گرفت. نتایج نشان داد که مقدار شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب برابر 072/0 بهدستآمده است؛ مدل از برازندگی خوبی برخوردار است. همچنین شاخص نیکویی برازندگی برابر با 93/0 و شاخص خوبی برازندگی تعدیلشده برابر با 90/0، شاخص برازندگی افزایشی برابر با 94/0، شاخص برازندگی هنجار یافته برابر با 93/0 و شاخص برازندگی هنجار نیافته برابر با 90/0 بهدستآمده است؛ با توجه به این موارد میتوان گفت مدل موردنظر از قدرت تبیین خوبی برخوردار است. که مبنی بر تأثیر سبک رهبری تحولآفرین و آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد جهادی کارکنان گروه خودروسازی سایپا تائید میباشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد