فهرست مقالات ثریا مهریزی زاده


  • مقاله

    1 - تدوین مدل ساختاری نگرش کارآفرینی براساس ادراک حمایت خانواده و رقابت‌جویی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری رقابت‌جویی در رابطه بین ادراک حمایت خانواده و نگرش کارآفرینی در دانش‌آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی دانش‌آموزان دوره دوم مت چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری رقابت‌جویی در رابطه بین ادراک حمایت خانواده و نگرش کارآفرینی در دانش‌آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 415 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع‌آواری داده‌ها از پرسشنامه‌های رقابت‌جویی فرانکن و همکاران (1995)، نگرش کارآفرینی دلیجه (1396)، ادراک از حمایت خانواده پروسیدانو و هلر (1983) استفاده شد و داده‌های حاصل در دو سطح آمار توصیفی (توصیف چگونگی پراکندگی داده‌ها) و استنباطی (آزمون فرضیه‌های پژوهش و برازش مدل‌ اندازه-گیری) تجزیه‌ و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین ادراک از حمایت خانواده و رقابت‌جویی و نیز بین رقابت‌جویی و نگرش‌ کارآفرینی اثر معنادار مستقیم وجود دارد (01/0>P). از سوی دیگر، ادراک از حمایت خانواده می-تواند از‌ طریق نقش واسطه‌ رقابت‌جویی بر نگرش کارآفرینی اثر معنادار غیرمستقیم داشته باشد که میزان اثر آن برابر با 20% بود. نتیجه‌گیری: با تقویت روحیه رقابت‌جویی مثبت و افزایش حمایت خانواده، می‌توان نگرش کارآفرینی را در دانش‌آموزان بالا داد. پرونده مقاله