نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره5,سال
10
,
زمستان
1401
استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت و فناوری های مرتبط با آن توسط نوجوانان، یکی از مشکلات رایج و با اهمیت جامعه ما محسوب میشود. اعتیاد به اینترنت در نوجوانان، پیامدهای منفی و مخربی برای آنان و جامعه به دنبال دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر چکیده کامل
استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت و فناوری های مرتبط با آن توسط نوجوانان، یکی از مشکلات رایج و با اهمیت جامعه ما محسوب میشود. اعتیاد به اینترنت در نوجوانان، پیامدهای منفی و مخربی برای آنان و جامعه به دنبال دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس تاب آوری و خودگویی انگیزشی در نوجوانان انجام گرفت. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر بهاباد در سال 1398 بود که 100 نفر از آنان، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 2009)، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه خودگویی انگیزشی (برین تاپت و همکاران، 2009) بود. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرمافزار آماری 21- SPSS و روشهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره انجام شد. یافته ها نشان داد که بین تاب آوری و خودگویی انگیزشی، با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان رابطه منفی و معنی داری، وجود داشت. همچنین، بین تابآوری و خودگویی انگیزشی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. علاوه بر این، 14 درصد از واریانس آمادگی اعتیاد به اینترنت به واسطه تاب آوری با بتای (294/0) و خودگویی انگیزشی با بتای (181/0) تبیین و پیش بینی می شود. بنابراین، با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان می تواند تأثیرات نامطلوب جسمانی و روانشناختی به همراه داشته باشد، توجه به نقش تاب آوری و خودگویی انگیزشی در پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره1,سال
11
,
بهار
1401
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری رقابتجویی در رابطه بین ادراک حمایت خانواده و نگرش کارآفرینی در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی دانشآموزان دوره دوم مت چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری رقابتجویی در رابطه بین ادراک حمایت خانواده و نگرش کارآفرینی در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 415 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآواری دادهها از پرسشنامههای رقابتجویی فرانکن و همکاران (1995)، نگرش کارآفرینی دلیجه (1396)، ادراک از حمایت خانواده پروسیدانو و هلر (1983) استفاده شد و دادههای حاصل در دو سطح آمار توصیفی (توصیف چگونگی پراکندگی دادهها) و استنباطی (آزمون فرضیههای پژوهش و برازش مدل اندازه-گیری) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین ادراک از حمایت خانواده و رقابتجویی و نیز بین رقابتجویی و نگرش کارآفرینی اثر معنادار مستقیم وجود دارد (01/0>P). از سوی دیگر، ادراک از حمایت خانواده می-تواند از طریق نقش واسطه رقابتجویی بر نگرش کارآفرینی اثر معنادار غیرمستقیم داشته باشد که میزان اثر آن برابر با 20% بود. نتیجهگیری: با تقویت روحیه رقابتجویی مثبت و افزایش حمایت خانواده، میتوان نگرش کارآفرینی را در دانشآموزان بالا داد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل اثر تحمل ابهام بر امیدواری، با نقش واسطهای بهزیستی فضیلتگرا در ورزشکاران معلول انجام شد. روششناسی: روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و مطالعه به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، ورزشکاران معلول ا چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل اثر تحمل ابهام بر امیدواری، با نقش واسطهای بهزیستی فضیلتگرا در ورزشکاران معلول انجام شد. روششناسی: روش پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و مطالعه به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، ورزشکاران معلول استان اصفهان بودند که با استفاده از روش در دسترس، 106 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به پرسشنامههای پاسخ دادند. برای بررسی روابط بین اجزای مدل و تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری Structural Modeling Equation PLS (Smart PLS SEM) نسخه ۳ استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج ضریب تعیین مدل روی امید و بهزیستی فضیلتگرا به ترتیب 268/0 و 717/0 بود. با توجه به معناداری ضرایب مسیر، تمامی مسیرها در مدل باقی ماند و نقش میانجی بهزیستی فضیلتگرا در ارتباط تحمل ابهام با امید پذیرفته شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که امیدواری در معلولین ورزشکار، با افزایش تحمل ابهام و بهزیستی فضیلتگرا افزایش نشان میدهد. بنابراین پیشنهاد میگردد فضیلتگرایی در جامعه ورزشکاران معلول مورد تاکید و آموزش قرار گیرد و با ارائه آموزشهای روانی-تربیتی در حوزه تحمل ابهام، امیدواری در این جامعه افزایش یابد.