فهرست مقالات نرگس باباخانی


  • مقاله

    1 - رابطه سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با میانجی‌گری ادراک مسئولیت اجتماعی در پرستاران
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1400
    هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با میانجی‌گری ادراک مسئولیت اجتماعی در پرستاران بود. روش: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش پرستاران مجتمع بیمارستانی امام خمینی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1399 بودند که تعداد چکیده کامل
    هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با میانجی‌گری ادراک مسئولیت اجتماعی در پرستاران بود. روش: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش پرستاران مجتمع بیمارستانی امام خمینی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1399 بودند که تعداد 600 نفر آنها (300 مرد و 300 زن) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، فرسودگی شغلی (مسلچ و جکسون، 1981) و ادراک مسئولیت اجتماعی (کارول، 1979) بودند. داده‌ها با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل سرمایه روانشناختی و فرسودگی شغلی با میانجی‌گری ادراک مسئولیت اجتماعی پرستاران برازش مناسبی داشت. علاوه بر آن، سرمایه روانشناختی بر ادراک مسئولیت اجتماعی پرستاران اثر معنادار مستقیم و سرمایه روانشناختی و ادراک مسئولیت اجتماعی بر فرسودگی شغلی آنان اثر معنادار مستقیم داشتند. همچنین، سرمایه روانشناختی با میانجی‌گری ادراک مسئولیت اجتماعی بر فرسودگی شغلی پرستاران اثر معنادار غیرمستقیم داشت (05/0˂P). نتیجه‌گیری: طبق نتایج بدست آمده، برای کاهش فرسودگی شغلی پرستاران می‌تواند میزان سرمایه روانشناختی و ادراک مسئولیت اجتماعی را در آنها از طریق کارگاه‌های آموزشی ارتقاء بخشید. دیگر یافته‌ها نشان داد که سرمایه روانشناختی با میانجی‌گری ادراک مسئولیت اجتماعی بر فرسودگی شغلی پرستاران اثر معنادار غیرمستقیم داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت کودکان و ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیر طلاق
    روان سنجی , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1398
    هدف پژوهش حاضر مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت کودکان و آزمون ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیرطلاق بود. در این پژوهش علی ـ مقایسه ای، جامعه آماری شامل کودکان دبستانی، مدارس ابتدایی شهر تهران بود که از بین آن ها 60 کودک خانواده های عادی چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر مقایسه نیازهای روانی و استرس ادراک شده براساس آزمون اندریافت کودکان و آزمون ترسیم خانواده در کودکان طلاق و غیرطلاق بود. در این پژوهش علی ـ مقایسه ای، جامعه آماری شامل کودکان دبستانی، مدارس ابتدایی شهر تهران بود که از بین آن ها 60 کودک خانواده های عادی و60 کودکی که در خانواده های طلاق زندگی می کردند، به شیوه غیرتصادفی و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و همتاسازی شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش آزمون ترسیم خانواده و آزمون اندریافت کودکان بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون مجذور خی دو نشان دادند که در تمامی متغییرهای استرس ادراک شده بر اساس آزمون ترسیم خانواده (حذف خود از نقاشی،حذف والدین از نقاشی، ترسیم والدین با فاصله،حذف اعضای بدن خود، عدم تنوع رنگ در نقاشی استفاده از رنگ های سرد) بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مقایسه نیازهای روانی کودکان بر اساس آزمون اندریافت کودکان در متغیرهای همسان سازی کودک با والدین، ترس از خشونت یا اعمال خصمانه در کودک،استقلال و وابستگی در کودک، ترس کودک از طرد شدن و تنها ماندن، با 95 درصد اطمینان بین کودکان عادی و طلاق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سایرمؤلفه ها از مقیاس نیازهای روانی که شامل؛ رقابت کودک با خواهر وبرادر، همسان سازی با خواهر یا برادر کوچکتر، برداشت کودک از روابط جنسی والدین، اضطراب و استفاده از سازو کار دفاعی، برداشت کودک از مهربانی و تنبیه کنندگی والدین،آداب توالت رفتن یا نظافت و نحوه برخورد والدین؛ بین کودکان عادی و طلاق تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تاثیر آموزش تحلیل رویا (مبتنی بر نظریه‌های تلفیقی رویا پژوهی) بر میزان استرس ادراک شده و توانایی حل مساله زنان جوان
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1397
    تحلیل رویا فنی است که از دیرباز و از روزگاران کهن همواره در باورها و اعتقادات مردم جایگاه بسیار ویژه ای داشته است. رویا با فرآیندی درونی در تلاش است تا به سمت التیام تنش‌ها و آسیب های روانی پیش رود. در حال حاضر تفسیر رویا یکی از روش‌های درمانی روان پویایی به حساب می‌آید چکیده کامل
    تحلیل رویا فنی است که از دیرباز و از روزگاران کهن همواره در باورها و اعتقادات مردم جایگاه بسیار ویژه ای داشته است. رویا با فرآیندی درونی در تلاش است تا به سمت التیام تنش‌ها و آسیب های روانی پیش رود. در حال حاضر تفسیر رویا یکی از روش‌های درمانی روان پویایی به حساب می‌آید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تحلیل رویا (مبتنی بر نظریه‌های تلفیقی رویا پژوهی) بر استرس ادراک شده و توانایی حل مساله‌ی زنان بود. جامعه آماری‌شامل دانشجویان زن رشته روان‌شناسی واحد رودهن بود که در فاصله سنی 30 تا 45 سال قرار داشتند. از این جامعه60 نفر به صورت نمونه‌ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از انجام مداخله، از نظر استرس ادراک شده و مهارتهای حل مساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 5 جلسه‌ی 3 ساعته برنامه‌ی آموزش تحلیل رویا (مبتنی بر نظریه‌های تلفیقی رویا پژوهی) را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای تحلیل رویا مبتنی بر نظریه‌های تلفیقی رویا پژوهی برمیزان استرس ادراک شده در زنان موثر است اما در توانایی حل مساله گروهها تاثیر معناداری ایجاد نکرده است. به نظر می‌رسد آگاهی از معانی رویاها و افزایش دانش و توجه اشخاص به فضای حاکم بر خواب ها، می‌تواند در کاهش استرس ادراک شده موثر باشد. این پژوهش از نقش تحلیل رویا در کاهش ادراک استرس مراجعان حمایت می‌کند. پرونده مقاله