فهرست مقالات علی رضایی کهنمویی


  • مقاله

    1 - ظرائف بلاغی حذف ارکان اسالیب شرط در آیاتی از قرآن کریم
    بهارستان سخن , شماره 4 , سال 19 , پاییز 1401
    بلاغت حذف در اسالیب شرط به دلیل بسامد آن در قرآن کریم از اهمّیّت بالایی برخوردار است؛ زیرا شناخت غرض جملات شرطی بدون شناخت محذوف و بیان تقدیر آن مشکل می‌نماید در واقع با حذف بخشی از ارکان شرط، ساختار آن کوتاه گشته که می‌توان به اختصار و پرهیز از بیهوده‌گویی، کوتاه بودن چکیده کامل
    بلاغت حذف در اسالیب شرط به دلیل بسامد آن در قرآن کریم از اهمّیّت بالایی برخوردار است؛ زیرا شناخت غرض جملات شرطی بدون شناخت محذوف و بیان تقدیر آن مشکل می‌نماید در واقع با حذف بخشی از ارکان شرط، ساختار آن کوتاه گشته که می‌توان به اختصار و پرهیز از بیهوده‌گویی، کوتاه بودن زمان، معلوم بودن محذوف به قرینه، تحقیر مخاطب، رعایت فواصل آیات، دلالت فعل بعدی بر محذوف و سایر مواردی که در کتب بلاغی و تفسیری هنوز دلیلی بر آن شناخته نشده است؛ که از اغراض بلاغی آن می‌باشد. بنابراین حذف ارکان شرط در فهم مقصود، ارزشی بالاتر و ظرافت خاص بلاغی دارد. بنابر این در مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بلاغت حذف ارکان شرط با تأملی در آیات پرداخته شده است که معلوم گشت حذف در ارکان شرط نوعی ساختار شکنی و سبب فشرده شدن جمله می‌شود پس از تعریف حذف و انواع آن به بررسی اغراض بلاغی ارکان شرط محذوف و تعیین تقدیر مناسب پرداخته شد، چرا که بدون دریافت مورد محذوف و بیان تقدیر آن فهم درست مقصود آیات حاصل نمی‌شود، لذا حذف بلاغی ارکان شرط ارزشی والاتر و ظرافت خاصی در فهم آیات دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تامّلی برتمایزات شرک جلی و شرک خفی در فرهنگ اسلامی
    مطالعات میان فرهنگی , شماره 1 , سال 18 , بهار 1402
    مسئله توحید و شرک جزو مهمّ‌ترین و دقیق‌ترین امور از دیدگاه تمام ادیان توحیدی است و مهمّ‌ترین مسئله و اوّلین کلمة تبلیغ همة انبیا، ترویج توحید و مبارزه با شرک است. شرک به معنای اعم، همتا قرار دادن برای خداست. قرآن کریم به شدّت به مذمّت شرک پرداخته است. با توجّه به روایات چکیده کامل
    مسئله توحید و شرک جزو مهمّ‌ترین و دقیق‌ترین امور از دیدگاه تمام ادیان توحیدی است و مهمّ‌ترین مسئله و اوّلین کلمة تبلیغ همة انبیا، ترویج توحید و مبارزه با شرک است. شرک به معنای اعم، همتا قرار دادن برای خداست. قرآن کریم به شدّت به مذمّت شرک پرداخته است. با توجّه به روایات مفهوم شرک بر مصادیق گوناگونی؛ همانند پرستش بت‌ها، استعانت از غیر خدا، تعلّق قلب به غیر خدا، انجام گناهان کبیره و مخصوصاً ریا اطلاق شده است. این اطلاق به مصادیق گوناگون با توجّه به شدّت و ضعف قبحی که در این اعمال وجود دارد حاکی از مشکّک بودن مفهوم شرک است. با توجه به همین ویژگی است که شرک به دو قسم جلی و خفی تقسیم می‌شود. در این مقاله با بیان اقسام شرک در ذات، صفات، ربوبیّت و عبادت، اندراج هر یک از آنها مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌ای که از این بیان بدست آمده این است که شرک در ذات و صفات به طور حتم شرک جلی است. ولی شرک در صفات و عبادت با توجّه به مناطی که در آن‌ها مدّ نظر قرار می‌گیرد گاهی عنوان شرک جلی و گاه عنوان شرک خفی خواهد داشت. تمرکز مدیریت های فرهنگی بر ظرافت مبحث بسیار مهم شرک و ابعاد خفی آن، می تواند در توحیدی تر و متعالی تر شدن فضاها و برنامه های فرهنگی موثر باشد. پرونده مقاله