رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1398
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدلهای کاربردی و توسعهای است. از نظر جمعآوری دادهها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای ت چکیده کامل
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدلهای کاربردی و توسعهای است. از نظر جمعآوری دادهها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل جدول و نمودار فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE)، ماتریس جذر AVE، آزمون کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی (کومو، بارتلت)، تحلیل عاملی تاییدی، رتبهبندی فریدمن و t تکنمونهای از طریق نرمافزارهای آماری 21SPSS-v، Smart-PLS، Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: عوامل تشکیل دهنده نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد فلسفه تربیت با 5 مؤلفه، اهداف با 5 مؤلفه، برنامه درسی با 6 مؤلفه، ساختار سازمانی با 6 مؤلفه و ارزشیابی کیفیت آموزش با 7 مؤلفه میباشد. عوامل اثر گذاربر نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد سیاستهای کلان اداری کشور با 3 مؤلفه و برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و آ.پ با 4 مؤلفه و مدیریت حرفهای با 5 مؤلفه میباشد.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره63,سال
17
,
بهار
1402
هدف: آموزش های مجازی، علی رغم فرصت ها و مزایای بسیار زیاد، چالش ها و مشکلاتی را نیز در فرایند یاددهی- یادگیری به همراه دارند. پژوهش حاضر با هدف ارایه شناسایی چالش های یاددهی- یادگیری مجازی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کار چکیده کامل
هدف: آموزش های مجازی، علی رغم فرصت ها و مزایای بسیار زیاد، چالش ها و مشکلاتی را نیز در فرایند یاددهی- یادگیری به همراه دارند. پژوهش حاضر با هدف ارایه شناسایی چالش های یاددهی- یادگیری مجازی در نظام آموزش و پرورش دوره ابتدایی انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل 15 نفر از صاحبنظران حوزه علوم تربیتی است که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل مصاحبه های نیمه ساختاریافته است که از تکنیک دلفی استفاده شده است. روایی و پایایی مصاحبه ها نیز بر طبق نظر خبرگان تایید شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که چالش های یاددهی- یادگیری مجازی در نظام آموزش و پروش دوره ابتدایی عبارتند از: چالش های فنی و تکنولوژیکی (20 مولفه)، چالش های پداگوژیکی (45 مولفه) و چالش های اخلاقی (16 مولفه). همچنین راهکارهای برون رفت از چالش های یاددهی- یادگیری مجازی شامل 17 مولفه است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان با برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح در حوزه های فناوری، پداگوژیکی و اخلاقی، تا حد زیادی از مشکلات یاددهی- یادگیری مجازی در نظام آموزش و پرورش کاست.
پرونده مقاله
پژوهش های سیاسی و بین المللی
,
شماره2,سال
11
,
تابستان
1399
منیره مهربان[1]-رسول داودی[2]*- نقی کمالی[3]- غلامحسین انتصار فومنی[4]
تاریخ دریافت: 7/3/1399- تاریخ پذیرش: 22/3/1399
چکیده:
برای شناسایی مولفههای اشتراکگذاری دانش در این پژوهش برای اطمینان از موثر بودن شاخصهای شناسایی شده به عنوان اشتراکگذاری دانش از روش مصا چکیده کامل
منیره مهربان[1]-رسول داودی[2]*- نقی کمالی[3]- غلامحسین انتصار فومنی[4]
تاریخ دریافت: 7/3/1399- تاریخ پذیرش: 22/3/1399
چکیده:
برای شناسایی مولفههای اشتراکگذاری دانش در این پژوهش برای اطمینان از موثر بودن شاخصهای شناسایی شده به عنوان اشتراکگذاری دانش از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته بین خبرگان استفاده شد. با توجه به نتایج مصاحبه با خبرگان، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ابعاد اشتراک گذاری دانش بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شامل دانش محوری با مولفههای کدگذاری دانش با 5 شاخص، شخصیسازی دانش با 4 شاخص و توجه به دانش ضمنی با 4 شاخص؛ فرد محوری با مؤلفههای نگرش با 4 شاخص، تمایل با 4 شاخص و رفتار با 4 شاخص؛ دانشگاه محوری با مؤلفههای انعطاف پذیری با 4 شاخص، قانون مداری با 4 شاخص و ارتباطات با 3 شاخص بود. در نهایت هدف اصلی از انجام این پژوهش واکاوی سیاستگذاری کلان آموزشی در کشور با نگاهی به شناسایی و تبیین ابعاد و مولفههای اشتراک گذاری دانش بین اعضا هئیتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود.
[1]- دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
mehr814@yahoo.com
[2] - استادیار و عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران: نویسنده مسئول
rasolrd@yahoo.com
[3] - استادیار و عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Kamali_naghi@yahoo.com
[4] - استادیار و عضو هیات علمی، ،گروه روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Ghfoumany@yahoo.com
پرونده مقاله
پژوهش های سیاسی و بین المللی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1401
از دیدگاه راهبردی، امروزه از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به تواناییاش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد، این قابلیت مهم سازمانی در مقایسه با سازمانهای دیگر میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند. پژوهشگران به فوائ چکیده کامل
از دیدگاه راهبردی، امروزه از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به تواناییاش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد، این قابلیت مهم سازمانی در مقایسه با سازمانهای دیگر میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند. پژوهشگران به فوائدی که همه ذینفعان سازمان، کارکنان، مدیران، سرمایهگذاران و دولت از طریق پذیرش سرمایه انسانی به عنوان یک منبع و از طریق ارزیابی کارایی آن بدست میآورند، اعتقاد دارند. ولی اﻣﺮوزه ﺗﻮان ﺑﺎﻻی ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻧﯿﺰ ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ داﻣﻦ زده و از ﻃﺮﻓﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ اﻧﺤﺼﺎر ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ و ﻣﺎدی ﺳﻨﺘﯽ را ﻧﯿﺰ ﮐﻮﺗﺎه تر کرده ﭼﺮا ﮐﻪ اﻣﮑﺎن ﺗﻘﻠﯿﺪ و اﻟﮕﻮﺑﺮداری از آن را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺎده ﺗﺮ و ﮐﻢ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺮ ﮐﺮده و این سرمایه انسانی است ﮐﻪ در ﺑﻬﺒﻮد ﯾﺎ اﻓﺖ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی دوﻟﺘﯽ ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه ای دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد