تبیین مدلی در راستای توسعه خلاقیت و کارآفرینی در مراکز دانشگاهی
محورهای موضوعی : مدیریترضا پیرایش 1 , نقی کمالی 2 , قادر مطلبی 3
1 - استادیار گروه مدیریت دانشگاه زنجان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی،واحد زنجان،گروه علوم تربیتی،زنجان،ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، باشگاه پژوهشگران جوان ونخبگان،زنجان،ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی دانشگاهی, کلید واژه:خلاقیت, فن بازار,
چکیده مقاله :
زمینه:اهمیت روز افزون کارآفرینی در تمامی جوامع توجه به کارآفرینی و ترویج آن توسط مراکز علمیو دانشگاهی به منظور ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری حائز اهمیت فراوانی است.نظـر بـه مشـکلاتموجود در زمینه رشد بیکاری ضرورت توجه به کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی از موضوعات مهـممبتلابه کشور می باشد.هدف:هدف شناسایی عوامل مـوثر بـر ایـن پـژوهش ارائـه مـدلی بـرای توسـعه کـارآفرینی در مراکـزدانشگاهی می باشد.اهداف فرعی پژوهش حاضر به صورت زیر می باشد:1-شناسـایی عوامـل مـوثر بـرکارآفرینی در دانشگاهها با تمرکز بر پرورش رفتارهای کارآفرینانه در بین اقشار مختلف دانشـجویان2-تعیین عوامل مـوثر بـر رشـد خلاقیـت در بـین دانشـجویان3-شناسـایی سـرمایه فکـری لازم آفرینـیدانشگاهیروش:در این پژوهش برای ارائه مدل اطلاعات لازم از طریق پرسش نامه محقق ساخته که روایی آن بهطریق علمی بررسی و پایایی آن معادل78/0محاسبه گردید.حجم نمونـه بـر اسـاس فرمـول کـوکرانمعادل190نفر برآورد گردید و در میان اساتید دانشگاههای استان زنجان توزیع و اطلاعـات مربوطـه ازطریق همبستگی متغیرها مورد آزمون قرار گرفت.یافته ها:یافته های تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان اعم از فردی، سازمانی و دانشگاهی در استفادهاز تلفیق ایده ها در جهت نوآوری، گردآوری دانش، ارزیابی ایـده هـا، بهـره گیـری از اسـتراتژی انتقـالتکنولوژی و استفاده از سرمایه فکری نهایت استفاده را می کنند.نیجه گیری:با توجه به یافته های پژوهش ضروری است نتایج تحقیقات دانشگاهی بـه بـازار معرفـی وتحقیقات دانشگاهی بر اساس نیازهای جامعه و در راستای کارآفرینی دانشگاهی انجام پذیرد.در نتیجـهتوسعه خلاقیت وکارآفرینی دانشگاهی سبب ایجاد اشتغال و رفع نیازهای جامعه می گردد.