سرمایه انسانی برای نهادآموزش و پرورش دارایی و سرمایه اصلی محسوب می شود ، کنش های مدیران در برساخت یک نگاه تحولی است و جزء زیربنایی ترین شاخص و مولفه در تحلیل کلان آموزش و پرورش به شمارمی آید. هدف این پژوهش تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران است. پ چکیده کامل
سرمایه انسانی برای نهادآموزش و پرورش دارایی و سرمایه اصلی محسوب می شود ، کنش های مدیران در برساخت یک نگاه تحولی است و جزء زیربنایی ترین شاخص و مولفه در تحلیل کلان آموزش و پرورش به شمارمی آید. هدف این پژوهش تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی و از نوع بنیادی و از نظر روش نمونهگیری، هدفمند میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با انجام 1110 مصاحبه به اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری گلیزری و با نرمافزار (MAXQDA11) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران براساس کدگذاری دارای 5 مقوله اصلی و 31 مولفه فرعی است که در مجموع مولفههای اثرگذار در مولفههای تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش را تشکیل میدهند. مدل کیفی حاصل از این پژوهش با در نظر گرفتن عوامل علّی از قبیل نتایج بیانگر این است که اهداف محتوایی (دانشی-شناختی)، اهداف فردی (روانشناختی)، اهداف فراشناختی، اهداف اجتماعی و اهداف ساختاری سازمانی در مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش ایران هستند.
پرونده مقاله
از مجموع 7 واحد نهاد مردمی و کارآفرین موجود در استان آذربایجان غربی ارومیه که در هر واحد حدود 10 الی 15 کارآفرین مشغول به کار هستند مجموع تعداد افراد مشارکت یافته در این پژوهش با احتساب خبرگان مد نظر به 225 نفر رسیده است. لذا حجم نمونه آماری با استقاده از جدول مورگان 14 چکیده کامل
از مجموع 7 واحد نهاد مردمی و کارآفرین موجود در استان آذربایجان غربی ارومیه که در هر واحد حدود 10 الی 15 کارآفرین مشغول به کار هستند مجموع تعداد افراد مشارکت یافته در این پژوهش با احتساب خبرگان مد نظر به 225 نفر رسیده است. لذا حجم نمونه آماری با استقاده از جدول مورگان 141نفر برآورد گردیده است. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای می باشد. در این تحقیق، به منظور گردآوری اطلاعات جهت تهیه و تدوین ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده و به منظور گردآوری داده جهت بررسی سئوالات تحقیق نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بدیهی است که پرسشنامه طراحی شده از لحاظ روائی و پایایی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق، به منظور تحلیل مشخصات پاسخ دهندگان به پرسشنامه از جدول و نمودار بهره گیری شده است. برای تحلیل داده های گردآوری شده از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گیری شده و مدل نهائی استخراج شده است. تحلیل عاملی تاییدی نیز از طریق نرم افزار SPSS و PLS انجام شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که الگوی کار آفرینی زنان کدامند.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تاکید بر سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور است. این پژوهش از نظر هدف توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و مدیران سازمان امور مالیاتی چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تاکید بر سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور است. این پژوهش از نظر هدف توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و مدیران سازمان امور مالیاتی و اساتید حوزه مدیریت است که نمونه آماری به روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 15 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی و پایایی دادههای پژوهش از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکاران و پایایی درون کدگذار استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین نظریه داده بنیاد و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور، متشکل از 6 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی میباشد. الگوی کیفی مؤلفههای ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور با در نظر گرفتن شرایط علّی، عوامل بسترساز، راهبردهای مناسب، شرایط مداخلهگر طراحی شد. نتایج نشان داد امور مالیاتی بایستی عملکرد سالمی داشته باشد، و برای عملکرد سالم لازم است که الگوی ارتباطات سازمانی مناسب با تاکید بر سلامت اداری را درون خود ایجاد نماید.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کلیه کارکنان ستادی سازمان آموزش و پرورش، به تعداد 200 نفر است که از این تعداد 132 نفر به عنوان نمون چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کلیه کارکنان ستادی سازمان آموزش و پرورش، به تعداد 200 نفر است که از این تعداد 132 نفر به عنوان نمونة آماری براساس جدول مورگان برآورد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری شدند. شاخصها و گویههای تعالی سرمایه انسانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری آزمون شدند. بررسی شاخصهای برازش مدل حاکی از آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضعیت برازشی مناسبی برخوردار است. طبق یافتههای پژوهش اعتبار کل شاخصها و گویههای تعالی سرمایه انسانی مورد تأیید قرار گرفت. و نتایج نشان داد مقدار t شاخصهای تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران بیشتر از مقدار بحرانی آن در سطح 5 صدم (96/1) قرار دارد و لذا اعتبار شاخصها و گویههای تعالی سرمایه انسانی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که از نظر بیشترین تاثیر خرده مقیاس تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش متعلق به مولفههای مولفه محتوایی (دانشی-شناختی) و فردی (روانشناختی) با مقادیرتاثیر 730/0 و 710/0 بر تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش می باشد. و کمترین اثر مستقیم تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش مربوط به مولفه فراشناختی 350/0 می باشد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور، شامل مدیران سازمان امور مالیاتی و اساتید حوزه مدیریت با دارا بودن شاخص های شایستگی بودند. که به روش هدفمند به تعداد 15 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی و پایایی دادههای پژوهش از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکاران و پایایی درون کدگذار استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین نظریه داده بنیاد و با استفاده از نرمافزارMAXQDA انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور، متشکل از 6 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی میباشد. الگوی کیفی مؤلفههای ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور با در نظر گرفتن شرایط علّی، عوامل بسترساز، راهبردهای مناسب، شرایط مداخلهگر طراحی شد. نتایج نشان داد امور مالیاتی بایستی عملکرد سالمی داشته باشد، و برای عملکرد سالم لازم است که الگوی ارتباطات سازمانی مناسب با تاکید بر سلامت اداری را درون خود ایجاد نماید.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره4,سال
14
,
زمستان
1402
هدف از پژوهش حاضر الگویابی عوامل سازمانی بهره وری منابع انسانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی با رویکرد سازمان های یادگیرنده در آموزش عالی کشور می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش های بنیادی-کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر الگویابی عوامل سازمانی بهره وری منابع انسانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی با رویکرد سازمان های یادگیرنده در آموزش عالی کشور می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش های بنیادی-کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه خبرگان آموزش عالی کشور شامل اساتید رشته مدیریت بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از روش تعداد سوالات در معادلات ساختاری 280 نفر برای بخش کمی و 17 نفر از خبرگان دانشگاهی برای بخش کیفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از روش تحلیل مضمون بوسیله مصاحبه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش مصاحبه و کدگذاری دستی استفاده شد و در بخش کمی از نرم افزار Smart PLS3.3 شامل آزمون های تحلیل عامل تاییدی استفاده شده است نتایج پژوهش نشان می دهد در بخش کیفی تعداد 26 عامل در بعد سازمانی مورد شناسایی قرار گرفت. و بعد از تحلیل عامل تاییدی و تایید روایی و پایایی سوالات تحقیق در بخش کمی الگو و سوالات تحقیق مورد تایید واقع شدند.
پرونده مقاله
یکی از مبانی توسعه هر جامعهای، نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری نامطلوب و ناکارآمد، میتواند تسهیلکننده و زمینهساز عدم تحقق اهداف برنامههای توسعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی راهبردی مدیریت کوتولهپروری در سازمانهای دولتی ایران چکیده کامل
یکی از مبانی توسعه هر جامعهای، نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری نامطلوب و ناکارآمد، میتواند تسهیلکننده و زمینهساز عدم تحقق اهداف برنامههای توسعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی راهبردی مدیریت کوتولهپروری در سازمانهای دولتی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیة مدیران، معاونین و کارشناسان ردههای عالی سازمانهای دولتی ایران بودند که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 356 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای PLS3 و SPSS با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرایط علّی بر پدیده محوری تأثیر مثبت و معناداری دارد، پدیده محوری بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارد، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین راهبردها بر پیامدهای کوتولهپروری تأثیر مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
شماره12,سال
3
,
زمستان
1402
با توجه به نقش اجتنابناپذیر و برجسته ارتباطات اثربخش در انجام فعالیتهای سازمانی و پیشبرد اهداف آن، عوامل متعددی در ارتقاء سلامت نظام اداری کشور نقش دارند، و نقش ارتباطات پررنگتر از عوامل دیگر است.
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تاکید بر اف چکیده کامل
با توجه به نقش اجتنابناپذیر و برجسته ارتباطات اثربخش در انجام فعالیتهای سازمانی و پیشبرد اهداف آن، عوامل متعددی در ارتقاء سلامت نظام اداری کشور نقش دارند، و نقش ارتباطات پررنگتر از عوامل دیگر است.
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی راهبردی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور انجام گرفته است.
این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کلیه کارکنان ستاد مرکزی سازمان امور مالیاتی مراکز استانها، به تعداد 30000 نفر است که از این تعداد 379 نفر به عنوان نمونة آماری براساس جدول مورگان برآورد و به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه 24 سوالی محققساخته در طیف لیکرت می باشد. برای سنجش روایی ابزار پژوهش، از روایی صوری استفاده شد که مورد تائید اساتید و کارشناسان قرار گرفت. و برای پایایی مدل حداقل از سه آزمون آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی اشتراکی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS3) انجام گرفت.
بررسی شاخصهای برازش مدل حاکی از آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضعیت برازشی مناسبی برخوردار است. طبق یافتههای پژوهش، بین اهداف مهارتی –شناختی، معنوی- روانشناختی، سازمانی- ساختاری و اهداف اجتماعی –فراشناختی و ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین شبکه ارتباطی، مدیریت ارتباط، ارتباط هیجانی و ارتباطات راهبردی و ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور ارتباط معناداری وجود دارد.
امروزه ارتباطات تبديل به نیروی حیاتی هر سازمانی شده است و برای تداوم سلامت سازمان ضروری است. سازمانها نمیتوانند بدون ارتباطات وجود داشته باشند، و مديريت قادر نخواهد بود به دادههای اطلاعاتی دست يابد، و سرپرستان قادر نخواهند بود دستور بدهند، هماهنگی كار غیر ممکن میشود و سازمان بدون آن از هم فرو میپاشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد