تحلیل نقش حکمرانی خوب در بهبود عملکرد سرمایه انسانی در نظام بانکی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
علی خلیلی بندلی
1
,
فرهاد نژادایرانی
2
,
یحیی داداش کریمی
3
,
غلامرضا رحیمی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تطبیقی و توسعه،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ؛بناب،ایران
2 - استادیار، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، بناب، ایران
4 - استادیار، دانشکده علوم انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: حکمرانی خوب, عملکرد سرمایه انسانی, نظام بانکی,
چکیده مقاله :
در دهههای اخیر، صنعت بانکداری با چالشهای متعددی همانند تغییرات سریع فناوری، رقابت فزاینده و ضرورت تطابق با مقررات پیچیده مواجه شده است. در این میان، توانایی بانکها برای حفظ و بهبود عملکرد سرمایه انسانی، چالشی حیاتی است که میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا این تحقیق با هدف تحلیل نقش حکمرانی خوب در بهبود عملکرد سرمایه انسانی در نظام بانکی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی – همبستگی است. در این تحقیق، در ابتدا عوامل استخراجشده از مطالعه مبانی نظری در قالب فن دلفی در اختیار 13 خبره، با استفاده از نمونهگیری هدفمند، قرار گرفت. در مرحله بعد، مؤلفههای مدل از طریق تنظیم پرسشنامه محققساخته در اختیار مدیران در سطوح عالی، میانی و عملیاتی به همراه کارکنان بانکهای ایران در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، به تعداد 384 نفر، از طریق نمونهگیری تصادفی ساده، قرار گرفت. نهایتاً دادههای جمعآوریشده با استفاده از تکنیک دلفی و معادلات ساختاری در قالب نرمافزار اسمارت پیالاس تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که حکمرانی خوب در بانکهای ایران شامل هفت بُعد شفافیت، مسئولیتپذیری، فرصتهای توسعه حرفهای، فرهنگ سازمانی، مدیریت ریسک، نوآوری و بهبود مستمر، و انگیزه و رضایت شغلی است. همچنین، ابعاد شفافیت، نوآوری و بهبود مستمر، و مسئولیتپذیری در مجموع نزدیک به 57 درصد از تغییرات عملکرد سرمایه انسانی را تبیین میکنند. در نتیجه، توجه به حکمرانی خوب از طریق شفافیت، نوآوری و بهبود مستمر و مسئولیتپذیری، یک راهبرد اساسی برای بهبود عملکرد سرمایه انسانی در بانکهای ایران محسوب میشود.
In recent decades, the banking industry has faced numerous challenges, including rapid technological changes, increasing competition, and the necessity to comply with complex regulations. Amid these challenges, banks' ability to maintain and enhance human capital performance is a critical issue that can be considered a competitive advantage. Accordingly, this research aims to analyze the role of good governance in improving human capital performance within the banking system. The study is applied in purpose and descriptive-correlational in nature. Initially, factors derived from the theoretical framework were provided to 13 experts through the Delphi method, utilizing purposive sampling. Subsequently, the model components were distributed in the form of a researcher-built questionnaire to 384 managers at senior, middle, and operational levels, as well as employees of banks in Iran's West Azerbaijan, East Azerbaijan, and Ardabil provinces through simple random sampling. Ultimately, the collected data were analyzed using the Delphi technique and structural equation modeling within the SMART PLS software. The results revealed that good governance in Iranian banks consists of seven dimensions: transparency, accountability, professional development opportunities, organizational culture, risk management, innovation and continuous improvement, and motivation and job satisfaction. Additionally, the dimensions of transparency, innovation and continuous improvement, and accountability collectively explain nearly 57% of the variations in human capital performance. Therefore, focusing on good governance through transparency, innovation and continuous improvement, and accountability is considered a fundamental strategy for improving human capital performance in Iranian banks.
منابع
عسگرنژادنوری، باقر، و میرموسوی، معصومه. (1400). فراتحلیل شاخص های کلیدی مدیریت منابع انسانی موثر بر بهبود عملکرد کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 30(101 )، 125-160. SID. https://sid.ir/paper/966679/fa
Alnajem, A. A. Q. I., & Jarallah, A. M. (2022). The effect of governance on banking performance quality. Asian Society for Scientific Research.
Ahmed, S., Aleem, M. U., Mahmood, T., & Mahboob, F. (2023). The nexus of high-performance work systems and employee perceived innovation performance: Unveiling the mediating role of human capital – A study of banking industry in compliance with SDGs. The University Printing Press, The Islamia University of Bahawalpur, Pakistan.
Arif, S., Bushman, R., Donovan, J., & Gopalan, Y. (2022). Human judgments of executive teams’ human capital. Retrieved from https://core.ac.uk/download/541072145.pdf
Aldaas, A. A., Mohammad, S. J., & Abuhashesh, M. Y. (2019). Successful implementation of corporate governance mechanisms in banks. Journal of Social Sciences, 8(4), 692-710. https://doi.org/10.25255/jss.2019.8.4.692.710.
Bace, E. (2018). Strategic human resources and corporate governance in banking. Comenius University in Bratislava. Retrieved from https://core.ac.uk/download/161525954.pdf
Firdaus, M., Rosita, W., Diyanto, H., & Supratikta, H. (2023). Optimizing organizational performance through strategic human capital management. Perkumpulan Alumni dan Santri Mahyajatul Qurro. https://doi.org/10.53754/iscs.v3i2.634
Green-McLennon, G., & Watson, D. (2022). Understanding the dimensions of human capital – Organizational implications and application. Cyprus Institute of Marketing. Retrieved from https://core.ac.uk/download/520502993.doc
Kłak, D., & Maziarz, P. (2021). Contemporary leadership in the human capital of organization. VUZF University. Retrieved from https://www.neliti.com/publications/548163/contemporary-leadership-in-the-human-capital-of-organization
Mengistie, F. (2022). Does resource richness, and good governance institution are grace for human capital development in Sub-Saharan African countries? Developing Country Studies. Retrieved from https://core.ac.uk/download/524587905.pdf
Mahamoud, N. A. (2023). Effect of human capital development on employee performance in Salaama Bank. Wisdom Company Limited. https://doi.org/10.5281/zenodo.7988553
Otoo, F., Kuar, M., & Otoo, E. (2022). Does human capital mediate the nexus of human resource management (HRM) practices and organizational performance? SSBFNET.
Oyinlola, O. M., & Adeyemi Adewumi, Z. (2015). An empirical analysis of human capital development and organizational performance in banking sector: A Nigerian experience.
Siljanovska, Z., Jovcheska, S., & Mitreva, M. (2023). Investment in human capital as a significant segment in the modern corporate governance. Goce Delcev University. Retrieved from https://core.ac.uk/download/590921844.pdf
Rahman, M. M., & Akhter, B. (2021). The impact of investment in human capital on bank performance: Evidence from Bangladesh. Future Business Journal, 7(1). https://doi.org/10.1186/s43093-021-00105-5
Rodiya, P. R., & Panchakshari, S. R. (2022). Human resources management in public sector banks. https://doi.org/10.5281/zenodo.7057003
Zahrawani, D. R., & Sholikhah, N. (2021). Analisis penerapan good corporate governance (GCG) dan pengaruhnya terhadap kinerja lembaga bank syariah. Jurnal Ekonomi Islam Indonesia, 7(3). https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3611