-
مقاله
1 - Simulation of surface flux received through breast tumor radiation therapy with MCNPX codeInternational Journal of Biophotonics and Biomedical Engineering , شماره 1 , سال 3 , پاییز 2024In radiation therapy, investigating of the effects of the surface flux reaching on the tissue is important in planning the treatment and this requires a precise evaluation of the absorbed dose distribution throughout the irradiated tissue. Therefore, by Monte Carlo simu چکیده کاملIn radiation therapy, investigating of the effects of the surface flux reaching on the tissue is important in planning the treatment and this requires a precise evaluation of the absorbed dose distribution throughout the irradiated tissue. Therefore, by Monte Carlo simulation with MCNP code, a point source with the size of E with a spectrum width of 0.6 µm with a single energy transfer of 6 MeV to the breast tumor tissue with a size of 2 x 4 x 4 cm and also a density (Kg/m^3) of 11.34 at a fixed depth of 3 cm. It is radiated from a standard phantom (VIP MAN) made of tissue. The results show the highest surface flux that received on the tumor is around 9.97 × 〖10〗^(-6) and is located almost in the center of the tumor in dimensions (-0.75 cm - 1.3 cm) and the less surface flux around the tumor is caused by the rate of the dose which is distributed. Also, the template phenomenon in the creation of electrons is based on the Compton effect, while in the creation of photons, the Compton effect did not occur. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تولید و مشخصهیابی پوشش کامپوزیتی WC-10Co-4Cr-xGr اعمال شده به روش پاشش حرارتیفرآیندهای نوین در مهندسی مواد , شماره 68 , سال 18 , بهار 1403بهبود مقاومت سطحی قطعات صنعتی در برابر عوامل مخربی همچون سایش و خوردگی، یکی از چالشهای مهم در مهندسی سطح محسوب میشود. یکی از مهمترین روشهای افزایش مقاومت سطحی، اعمال پوشش WC-10Co-4Cr مییاشد. اما این پوشش با وجود مقاومت به خوردگی عالی که دارد، رفتار تریبولوژیکی منا چکیده کاملبهبود مقاومت سطحی قطعات صنعتی در برابر عوامل مخربی همچون سایش و خوردگی، یکی از چالشهای مهم در مهندسی سطح محسوب میشود. یکی از مهمترین روشهای افزایش مقاومت سطحی، اعمال پوشش WC-10Co-4Cr مییاشد. اما این پوشش با وجود مقاومت به خوردگی عالی که دارد، رفتار تریبولوژیکی مناسبی نسبت به دیگر پوششهای پایه کاربید تنگستنی ندارند. به همین منظور در این پژوهش با افزودن گرافیت در دو مقدار 7 و 14 درصد وزنی به پودر WC-10C-4Cr و اعمال پوششها به روش پاشش حرارتی بر روی زیرلایه فولادی به مقایسه رفتار تریبولوژیکی آنها پرداخته شد. بررسیها به کمک تصاویر SEM، آزمون XRD، زبری سنجی، سختی سنجی انجام گرفت. برای ارزیابی رفتار مقاومت سایشی پوششها و زیرلایه نیز ار آزمون پین بر دیسک استفاده شد. نتایج نشان داد که گرافیت با وجود کاهش نسبی سختی و افزایش زبری پوششِ پایه کاربید تنگستنی با توجه به خاصیت روانکاری فوق العادهای که دارد منجر به ارتقای قابل توجه رفتار تریبولوژیکی زیرلایه و پوشش کاربید تنگستنی میگردد.در بین پوششها نیز بوشش دارای 7 درصد گرافیت بهترین مقاومت سایشی را با توجه به همزمانی سختی مناسب، تخلخل کم و ضریب اصطکاک پایین دارا بود. مکانیزم سایشی پوششها نیز به کمک تصاویر SEM و آنالیز EDS مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که مکانیزم غالب دو پوشش حاوی گرافیت ورقهای و پوشش WC-10Co-4Cr چسبان بود و مهمترین دلیل افزایش خواص تریبولوژیکی پوششها در حضور گرافیت تشکیل لایهای محافظ از این ذرات تقویتی در مسیر سایشی و اطراف پین بود. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Smart car system: automobile driver's stress recognition with artificial neural networksJournal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering , شماره 2 , سال 15 , بهار 2023Nowadays, the world needs safe and smart machines that can prevent human errors in different situations. Stress is an important factor in accidents which causes the human error. Many accidents can be prevented by identifying the stress of the driver and warning them. Du چکیده کاملNowadays, the world needs safe and smart machines that can prevent human errors in different situations. Stress is an important factor in accidents which causes the human error. Many accidents can be prevented by identifying the stress of the driver and warning them. Due to its complexity, identifying stress in drivers is only possible by intelligent algorithms. In this paper, the Electrocardiogram (ECG) signal from drivedb dataset is used to detect stress in drivers, which has useful information that can be recorded more easily while driving. Afterwards, with a set of statistical, entropy, morphology, and chaos features, useful information is extracted from the signal. Then, in order to optimize the features, the Relief feature selector is used. Optimal features information is evaluated using Artificial Neural Networks (ANNs). Using the proposed method, the stress in drivers is detected with an accuracy of 92.6%, which has increased classification accuracy compared to recent researches. پرونده مقاله -
مقاله
4 - تأثیر افزودن سولفید مولیبدن بر رفتار سایش دما بالای پوشش NiCrBSi تولید شده به روش پاشش حرارتیمواد نوین , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1402چکیده مقدمه: روش پاشش حرارتی با هدف افزایش عمر کاری قطعات فولادی از مهمترین راه حلهایی است که در مهندسی سطح برای حل مشکل سایش مطرح میباشد. روش: در این پژوهش پوشش NiCrBSi و NiCrBSi-MoS2 به روش پاشش ح چکیده کاملچکیده مقدمه: روش پاشش حرارتی با هدف افزایش عمر کاری قطعات فولادی از مهمترین راه حلهایی است که در مهندسی سطح برای حل مشکل سایش مطرح میباشد. روش: در این پژوهش پوشش NiCrBSi و NiCrBSi-MoS2 به روش پاشش حرارتی بر روی فولاد زنگ نزن 304 اعمال شد و سپس رفتار سایشی در دمای محیط و دمای 500 درجه سانتیگراد مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی های فازی توسط آزمون پراش پرتو ایکس انجام شد. ترکیب شیمیایی پوشش ها به کمک آزمون آنالیز طیف سنجی انرژی بررسی شد. بررسی تخلخل به کمک تصاویر میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی انجام شد. سختی سنجی نمونهها با استفاده از آزمون میکروسختی سنجی انجام شد. به منظور بررسی چسبندگی و رفتار تریبولوژیکی پوششها به ترتیب از آزمونهای VDI3198 و پین بر دیسک ASTM-G99 استفاده شد. و درنهایت ارزیابی مکانیزم سایشی با استفاده از تصاویر SEM و آنالیز EDS از سطوح سایش نمونهها صورت گرفت. یافته ها: بررسیهای فازی (به کمک آزمون XRD) و ترکیب شیمیایی (به کمک آزمون EDS) نشان داد که پوشش دارای فاز آمورف و کریستالی میباشد و مهمترین فازهای تشکیلدهنده پوشش نیکل-گاما، کاربید و بوراید میباشد. نتایج تخلخل سنجی به کمک نرم افزار آنالیز تصویر بیانگر تخلخل بیشتر پوشش NiCrBSi-MoS2 بود. نتایج سختی سنجی از مقطع نمونه ها حاکی از افزایش سختی زیرلایه در حضور پوششها بود و افزودن ذرات MoS2 باعث کاهش سختی پوشش NiCrBSi شد. پوشش دارای MoS2 با توجه به ساختار کریستالی و قابلیت تغییر شکل پلاستیک بهتر، رفتار چسبندگی بهتری دارد. نتایج تریبولوژیکی حاکی از برتر بودن پوشش NiCrBSi-MoS2 با توجه به قابلیت مناسب تغییر شکل پلاستیک و همچنین خاصیت روانکاری ذاتی (بر اساس ساختار کریستالی) در این آزمون بود. مشخص شد که در دمای محیط نمونهها عمدتاً دارای مکانیزم سایش ورقهای بودند و در دمای بالا سایش اکسیداسیونی به عنوان مکانیزم ثانویه به تخریب سطح کمک میکرد. نتیجه گیری: افزودن MoS2 به پوشش NiCrBSi موجب تخلخل بیشتر، زبری بیشتر، سختی کمتر و رفتار چسبندگی و سایشی برتر پوشش گردید. همچنین افزودن MoS2 به پوشش موجب بهبود مقاومت سایشی پوشش در دمای بالا گردید. پرونده مقاله -
مقاله
5 - ارزیابی رفتار تریبولوژیکی پوشش کامپوزیتی اکسیداسیون الکترولیتی پلاسمایی حاوی ذرات اکسید سیلیسیم روی زیرلایه آلیاژ آلومینیوم ۷۰۷۵مواد نوین , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1401چکیده
مقدمه: پوششهای اکسیداسیون پلاسمایی الکترولیتی با توجه به ماهیت فشرده، چسبنده و سختی که دارند یکی از مهمترین موادی است که برای مقابله با سایش قطعات آلومینیومی بکار گرفته میشود. در سالیان اخیر بهبود خواص سطحی این پوششها با ک چکیده کاملچکیده
مقدمه: پوششهای اکسیداسیون پلاسمایی الکترولیتی با توجه به ماهیت فشرده، چسبنده و سختی که دارند یکی از مهمترین موادی است که برای مقابله با سایش قطعات آلومینیومی بکار گرفته میشود. در سالیان اخیر بهبود خواص سطحی این پوششها با کمک افزودن ذرات تقویت کننده مورد توجه محققین قرار گرفته است.
روش: در این پژوهش فرایند پوششدهی به روش اکسیداسیون الکترولیت پلاسمایی در دو حالت معمولی و کامپوزیتی روی آلومینیوم ۷۰۷۵ اعمال شد. برای تولید پوشش کامپوزیتی از الکترولیت یکسان با حالت معمولی استفاده شد با این تفاوت که 12 گرم بر لیتر از ذرات اکسید سیلیسیمِ به الکترولیت اضافه شد. مشخصهیابی پوششها به کمک میکروسکوپ الکترونی، آنالیز فازیابی پراش اشعه ایکس، آنالیز طیف نگار تفکیک انرژی پرتو ایکس، زبری سنجی و سختی سنجی انجام شد. بررسی رفتار تریبولوژیکی پوششها به کمک آزمون گوی بر دیسک و تحلیل مکانیزم سایشی نمونهها به کمک تصاویر میکروسکوپ الکترونی و آنالیز طیف نگار پرتو انرژی از سطوح سایشی صورت گرفت.
یافته ها: هر دو پوشش دارای ساختار پنکیکی همراه با دهانههای آتشفشانی بودند. همچنین کانالهای تخلیه که منجر به متخلخل شدن پوششها میشدند روی سطح پوشش کامپوزیتی کمتر ایجاد گردید. پوشش معمولی پوششی اکسیدی با ماهیت آمورف/کریستالی بود اما پوشش کامپوزیتی علاوه بر این دو فاز دارای فاز کریستالی اکسید سیلیسیم و مولایت بود. کمترین کاهش وزن (بیشترین مقاومت سایشی) و ضریب اصطکاک برای پوشش کامپوزیتی بدست آمد. مکانیزم سایشی نیز برای زیرلایه سایشِ ورقهای و اکسیداسیونی، پوشش اکسیداسیون پلاسمایی معمولی خراشان، چسبان، اکسیداسیونی و پوشش کامپوزیتی مکانیزمهای خیش ریز همراه با مکانیزم چسبان با اثرگذاری بسیار کم مشاهده شد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تخلخل کمتر، زبری کمتر و سختی بالاتر پوشش کامپوزیتی به دلیل حضور فازهای کریستالی اکسید سیلیسیم و مولایت در حضور ماده تقویت کننده بود. بیشترین مقاومت سایشی و ضریب اصطکاک برای پوشش کامپوزیتی بدست آمد. پرونده مقاله