تقلب و عدم صداقت تحصیلی قدیمیترین و بزرگترین چالش محیطهای آموزشی به شمار میرود که امروزه در تحصیلات دانشگاهی با حضور فناوری الکترونیکی، شکلی پنهان در فضای جدید پیدا کرده است. هدف این تحقیق بررسی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگاههای باز و از دور است. روش ت چکیده کامل
تقلب و عدم صداقت تحصیلی قدیمیترین و بزرگترین چالش محیطهای آموزشی به شمار میرود که امروزه در تحصیلات دانشگاهی با حضور فناوری الکترونیکی، شکلی پنهان در فضای جدید پیدا کرده است. هدف این تحقیق بررسی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگاههای باز و از دور است. روش تحقیق توصیفی با راهبردمیدانی (کمی و کیفی) است. 320 دانشجو به چهار سؤال تحقیق پاسخ دادند. 286 عضو هیئت علمی و طراح سؤالات دانشگاه پیام نور درخصوص راهکارهای اجرایی(حضوری، غیر حضوری، سنتی، الکترونیکی، شرایط و نظارت) برای تضمین سلامت آزمون به پرسشنامهای با آلفای کرانباخ 96/0 پاسخ دادند. برای درک بهتر مشکلات سنجش یادگیری دانشجویان و دریافت راهکارهای ممانعت از سرقت ادبی، مصاحبه نیمه ساختارمندی با هفت عضو با سابقه در طراحی سؤالهای پایانی دانشگاه باز و از دور پیام نور انجام شد. نتایج در بخش دانشجویی نشان داد که دانشجویان از فناوری الکترونیکی برای تقلب در آزمونها استفاده نمیکنند. به دلیل برگزاری حضوری و نظارت، تقلب در آزمون را مشکل ارزیابی کردند و فقط 10% از دانشجویان در طول دو ترم تقلب در آزمون را گزارش کردهاند. 62% دانشجویان در انجام تکالیف کپیبرداری میکنند. 30% با کمک دیگران تکالیف خود را انجام میدهند. 18% بدون ذکر نام کپیبرداری از سایتها میکنند و 4% از آنها کل مقاله را به نام خود به استادان تحویل میدهند. باور دانشجویان در خصوص تقلب سایر دانشجویان در آزمون 81%، در تکالیف 54% و کپی بدون ذکر منبع 45% است. استادان در آزمونها خواهان شیوه اجرای حضوری ولی الکترونیکی با نظارت و رعایت شرایط ایمنی زیاد برای ممانعت از تقلب بودند. استادان ضمن برشمردن مشکلات پنهان و چالشی سنجش دانشگاه باز و از دور، راهکارهایی را برای کاهش سرقت ادبی در انجام تکالیف ارایه دادند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
5
,
بهار
1394
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمون‎های دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد چکیده کامل
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمون‎های دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه کیفی شامل 7 متخصص طراحی سؤال بود که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق، پرسش‎نامه محققساخته با 58 سؤال با پایایی 964/0 و مصاحبه نیمه ساختارمند بود. عناصر پنج‎گانه فلسفه،اهداف،طراحی،اجرا و ارزیابی نتایج و هم‎چنین شاخص‎های سه‎گانه هر عنصر مورد تحلیل توصیفی و آزمون t تک گروهی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که عنصر فلسفه از میانگینی در حد ملاک (9) و سایر عناصر میانگینی بالاتر از ملاک داشتند و هر 5 عنصر در سطح 99% معنی‎دار بودند. شاخص‎های چشم‎انداز توسعه، فلسفه آموزش عالی و دانشگاه باز و از دور عنصر فلسفه، میانگینی در حد ملاک (6/3) و 99% معنی‎داری؛ شاخص‎های اهداف دانشگاه، اهداف شاخه، رشته و گروه از عنصر اهداف، میانگینی بالاتر از ملاک و 99% معنی داری؛ شاخص های قوانین ارزشیابی و کیفیت آزمون از عنصر طراحی، میانگینی بالاتر و معنی‎داری 99% داشتند؛ اما شاخص استاندارد طراحی سؤال میانگینی در حد ملاک داشت که معنی‎دار نبود. شاخص‎های سیاست و شیوه اجرا از عنصر اجرا، میانگینی در حد ملاک و 99% معنیداری و شاخص شرایط اجرا میانگینی بالاتر از ملاک و 95% معنی‎داری داشت. دو شاخص تصحیح و نمره‎گذاری از عنصر ارزیابی، از میانگینی در حد ملاک و شاخص تحلیل و بازخورد میانگینی بالاتر از ملاک برخوردار و هر سه شاخص 99% معنی‎دار بودند. یافته‎ها نشان دادند که می‎توان از این الگو در طراحی آزمون‎های دانشگاه باز و از دور استفاده کرد.
پرونده مقاله
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
شماره5,سال
1
,
زمستان
1401
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیکهای تسهیلگری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پلهای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمهتجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی آماری پژوهش را دانش چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیکهای تسهیلگری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پلهای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمهتجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی آماری پژوهش را دانش آموزان پایهی پنجم ابتدائی مدارس دولتی و غیر دولتی شهری ناحیهی یک آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی99- 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای تصادفی هشت مدرسه و در هر مدرسه یک کلاس، انتخاب شد. تعداد 186 نفر از دانش آموزان دختر و پسر، بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (93 نفر) و کنترل (93 نفر) جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر 17 نفرمتخصص تائید و پایایی آن با استفاده از آزمون ـ باز آزمون با فاصلهی زمانی 7 روز و آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف و لِون انجام شد. نتایج نشان داد که تکنیکهای تسهیلگری بر مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تاثیرگذار میباشد. با اجرای تکنیکهای تسهیلگری میزان مشارکت دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی یکسان است و بین میزان مشارکت دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و مشارکت دختران بیشتر است. تکنیکهای تسهیلگری می تواند اعتماد به نفس، خلاقیت، ارتباطات و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان را با مشارکت فعال افزایش دهــد. بنابراین آموزش تکنیکهای تسهیلگری بــه معلمان و استفاده از آن در تدریس پیشنهاد میگردد
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد