طراحی و تدوین الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی استان البرز بر اساس الگوی کشورهای ترکیه و آلمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحمد طوافی 1 , زهرا لبادی 2 , فهیمه السادات حقیقی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
2 - استاد
3 - مدرس گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج - ایران
کلید واژه: الگوی شهریه مدارس , مدارس غیردولتی, استان البرز , ترکیه, آلمان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی استان البرز بر اساس الگوی کشورهای ترکیه و آلمان بوده، از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش کیفی-تطبیقی - الگوی بردی(1969) بوده است.جامعه آماری شامل سه نظام آموزش و پرورش ایران و آلمان و ترکیه و نمونه آماری شامل نظام آموزش خصوصی و غیر دولتی از سه کشور ایران، ترکیه و آلمان بوده است.ابزار پژوهش کلیه اسناد مقالات دستورالعمل ها، بخش نامه ها و سایر منابع میدانی در دسترس پژوهشگر بوده است.با استفاده از الگوی چهار مرحله ای بردی(1969) که شامل مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه بوده است. نتایج پژوهش نشان داد عوامل تعیین کننده شهریه عبارتند از: ساختار اقتصادی کشورها(سرمایه داری و اقتصاد آزاد،دولتی و مختلط)، نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز، ساختار سیاسی و برنامه های آموزشی و درسی در تعیین شهریه نقش اساسی دارند و همچنین مولفه های دوره تحصیلی، شهر و منطقه محل سکونت، فعالیتهای فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات( آزمایشگاهها، کارگاهها و سالنهای ورزش و بازی و استخر و سایر موارد)، صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان ،تغذیه، هزینه های حمل و نقل به عنوان مولفه های تعیین کننده شهریه قلمداد می شود و از میان آنها مولفه های معلم و خدمات و نوع مدرسه و هزینهها در اولویت بالاتر و پس از آن ساختار اقتصادی متفاوت کشورها در اولویت بعدی قرار دارند و باتوجه به امکانات در دسترس هزینه های دیگری به مجموع هزینه ها اضافه می شود.
purpose of this research is to design and compile a model for determining the tuition fees of non-government schools in Alborz province based on the model of Turkey and Germany. In terms of practical purpose, in terms of qualitative-adaptive method, it is the Brady model (1969). The statistical community includes three education systems. education in Iran, Germany and Turkey, and the statistical sample included private and non-governmental education systems from three countries: Iran, Turkey and Germany. The research tools were all documents, articles, instructions, section letters and other field sources available to the researcher. Using Brady's (1969) four-stage model, includes description, interpretation, comparison and comparison. The results of the research showed that the factors that determine tuition are: the economic structure of countries (capitalism and free, state and mixed economy), centralized and decentralized education system, political structure and educational and curriculum programs play a fundamental role in determining tuition and also the component academic course, city and region of residence, extracurricular activities, physical space, equipment and facilities (laboratories, workshops and sports halls and swimming pools and other things), general, specialized and professional qualifications of teachers, nutrition, transportation costs and Transfer is considered as the components that determine the tuition fee and among them components of the teacher and services and the type of school and costs are in the highest priority and then the different economic structure countries are in the next priority and according to the available facilities other costs It is added to the total cost.
آقا زاده، محرم(1392)مشائل آموزش و پرورش ایران، انتشارات سمت، تهران
بنی جمالی، سعیده سادات؛ سرلک، احمد؛ سرمدی، محمدرضا(1400)تحلیل توسعه منابع انسانی از نگاه اقتصاد آموزش و پرورش علوم سیاسی :: نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران :: بهار 1400 - شماره 13 صفحات : از 649 تا 667
خانعلی زاده، فهیمه و داودی، رسول(1395) بنیان های نظری اقتصاد آموزش و پرورش،سومین کنفرانس بین المللی یافته های نوین علوم و تکنولوژی،قم،
عربی پوریا، قشقایی،ایحانه، فرهودی، علی(1396)توسعه اقتصادی آموزش و پرورشبا تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران،دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد 94.
مجلس شورای اسلامی(1401)، طرح نظام آموزش همگانی، دوره 11 سال 3،چاپ 876
UNESCO (2017) A Guide For Ensuring Inclusion And Equity In Education. The United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization.
brady Jr, (1969). A comparative analysis of selected program planning procedures for adult educational activities as perceived by adult educators and urban plannersin Florida. the Florida state university.
et. al., F. M. A. . (2021). Curriculum culture of non-governmental schools (an ethnographic study) . Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(13), 4769–4778. https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i13.9648