طراحی و تدوین الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی استان البرز بر اساس الگوی کشورهای ترکیه و آلمان
الموضوعات :احمد طوافی 1 , زهرا لبادی 2 , فهیمه السادات حقیقی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
2 - استاد
3 - مدرس گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج - ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی شهریه مدارس , مدارس غیردولتی, استان البرز , ترکیه, آلمان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی تعیین شهریه مدارس غیر دولتی استان البرز بر اساس الگوی کشورهای ترکیه و آلمان بوده، از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش کیفی-تطبیقی - الگوی بردی(1969) بوده است.جامعه آماری شامل سه نظام آموزش و پرورش ایران و آلمان و ترکیه و نمونه آماری شامل نظام آموزش خصوصی و غیر دولتی از سه کشور ایران، ترکیه و آلمان بوده است.ابزار پژوهش کلیه اسناد مقالات دستورالعمل ها، بخش نامه ها و سایر منابع میدانی در دسترس پژوهشگر بوده است.با استفاده از الگوی چهار مرحله ای بردی(1969) که شامل مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه بوده است. نتایج پژوهش نشان داد عوامل تعیین کننده شهریه عبارتند از: ساختار اقتصادی کشورها(سرمایه داری و اقتصاد آزاد،دولتی و مختلط)، نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز، ساختار سیاسی و برنامه های آموزشی و درسی در تعیین شهریه نقش اساسی دارند و همچنین مولفه های دوره تحصیلی، شهر و منطقه محل سکونت، فعالیتهای فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات( آزمایشگاهها، کارگاهها و سالنهای ورزش و بازی و استخر و سایر موارد)، صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان ،تغذیه، هزینه های حمل و نقل به عنوان مولفه های تعیین کننده شهریه قلمداد می شود و از میان آنها مولفه های معلم و خدمات و نوع مدرسه و هزینهها در اولویت بالاتر و پس از آن ساختار اقتصادی متفاوت کشورها در اولویت بعدی قرار دارند و باتوجه به امکانات در دسترس هزینه های دیگری به مجموع هزینه ها اضافه می شود.
آقا زاده، محرم(1392)مشائل آموزش و پرورش ایران، انتشارات سمت، تهران
بنی جمالی، سعیده سادات؛ سرلک، احمد؛ سرمدی، محمدرضا(1400)تحلیل توسعه منابع انسانی از نگاه اقتصاد آموزش و پرورش علوم سیاسی :: نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران :: بهار 1400 - شماره 13 صفحات : از 649 تا 667
خانعلی زاده، فهیمه و داودی، رسول(1395) بنیان های نظری اقتصاد آموزش و پرورش،سومین کنفرانس بین المللی یافته های نوین علوم و تکنولوژی،قم،
عربی پوریا، قشقایی،ایحانه، فرهودی، علی(1396)توسعه اقتصادی آموزش و پرورشبا تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران،دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد 94.
مجلس شورای اسلامی(1401)، طرح نظام آموزش همگانی، دوره 11 سال 3،چاپ 876
UNESCO (2017) A Guide For Ensuring Inclusion And Equity In Education. The United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization.
brady Jr, (1969). A comparative analysis of selected program planning procedures for adult educational activities as perceived by adult educators and urban plannersin Florida. the Florida state university.
et. al., F. M. A. . (2021). Curriculum culture of non-governmental schools (an ethnographic study) . Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(13), 4769–4778. https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i13.9648