فهرست مقالات شکوه السادت بنی جمالی


  • مقاله

    1 - اثربخشی بازی‌درمانی کوتاه‌مدت کودکان در کاهش نشانه‌های هیجانی، رفتاری و اجتماعی بر کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1399
    اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه یکی از شایع‌ترین مشکلات کودکان و نوجوانان است. رفتار این کودکان پیچیده و پر‌تعارض است. این اختلال سبب تخریب زندگی فرد می‌شود. هزینه‌های اجتماعی این اختلال نیز بسیار بالاست. بنابراین اقدام به‌موقع جهت رفتار این مبتلایان امری ضروری است. هدف پژو چکیده کامل
    اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه یکی از شایع‌ترین مشکلات کودکان و نوجوانان است. رفتار این کودکان پیچیده و پر‌تعارض است. این اختلال سبب تخریب زندگی فرد می‌شود. هزینه‌های اجتماعی این اختلال نیز بسیار بالاست. بنابراین اقدام به‌موقع جهت رفتار این مبتلایان امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی‌درمانی کوتاه‌مدت بر کاهش نشانه‌های هیجانی، رفتاری و اجتماعی در کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه بود. برای این منظور طی یک پژوهش تک آزمودنی و به شیوه تک خط‌پایه، شش کودک 7 تا 10 ساله که دارای نشانه‌های بیش‌فعالی و نقص‌توجه بودند به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. بازی‌درمانی کوتاه‌مدت به مدت 10 جلسه با شرکت‌کنندگان اجرا شد. آزمودنی ها در فرایند مداخله و مرحله پیگیری از نظر مشکلات رفتاری مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل درون‌موقعیتی و بین‌موقعیتی تحلیل شدند. نتایج نشان داد بازی‌درمانی کوتاه‌مدت در کاهش نشانه‌های هیجانی، رفتاری و اجتماعی کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه موثر است. بنابراین، می‌توان بازی‌درمانی کوتاه‌مدت را به عنوان مداخله‌ای مناسب در کاهش نشانه‌های هیجانی، رفتاری و اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه به‌کار‌برد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش واسطه ای طرحواره های ناسازگار اولیه در رابطه ی سبک های دلبستگی و اضطراب مرگ در بیماران مبتلا به سرطان
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1395
    اضطراب مرگ را احساس وحشت، دلهره و نگرانی از مرگ و نیستی تعریف می کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ای طرحواره های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های دلبستگی و اضطراب مرگ در بیماران مبتلا به سرطان بود. بدین منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 367 نفر(140 زن و 2 چکیده کامل
    اضطراب مرگ را احساس وحشت، دلهره و نگرانی از مرگ و نیستی تعریف می کنند. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ای طرحواره های ناسازگار اولیه در رابطه بین سبک های دلبستگی و اضطراب مرگ در بیماران مبتلا به سرطان بود. بدین منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 367 نفر(140 زن و 227 مرد) از بیماران مبتلا به سرطان که در فاصله ی زمانی مهر 93 تا مرداد 94 به مرکز تخصصی و انکولوژی امام رضا(ع)، بیمارستان قایم و بیمارستان امید مشهد مراجعه کرده بودند، به صورت نمونه ی داوطلب انتخاب و از نظر اضطراب مرگ، دلبستگی بزرگسال و طرحواره های ناسازگار اولیه مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سبک‌های دلبستگی با اضطراب مرگ از طریق میانجیگری طرحواره‌های ناسازگار اولیه رابطه ی معنا‌داری وجود دارد و طرحواره های ناسازگار اولیه توانسته اند به عنوان متغیر میانجی، رابطه ی سبک‌‌های دلبستگی با اضطراب مرگ را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، همراه کردن مداخلات روان شناختی برای تغییرالگوهای رفتاری ناسالم و مشاوره باروان شناسان برای شناسایی و تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه درکنار درمانهای اصلی جسمانی، می تواند در کاهش صدمات روانی بیماران مبتلا به سرطان موثر باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - اثربخشی بازی‌درمانی اکوسیستمیک در کاهش نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1397
    اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه یکی از شناخته شده‌ترین اختلالاتی است که در کودکان تشخیص داده می‌شود. به‌طوریکه این اختلال شایع‌ترین اختلال روانی تشخیص داده شده در کودکان به شمار می‌آید. درصورتیکه این اختلال مورد درمان قرار نگیرد مشکلات قابل‌توجهی برای فرد در دوران کودکی و ب چکیده کامل
    اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه یکی از شناخته شده‌ترین اختلالاتی است که در کودکان تشخیص داده می‌شود. به‌طوریکه این اختلال شایع‌ترین اختلال روانی تشخیص داده شده در کودکان به شمار می‌آید. درصورتیکه این اختلال مورد درمان قرار نگیرد مشکلات قابل‌توجهی برای فرد در دوران کودکی و بزرگسالی ایجاد می‌کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌تاثیر برنامه بازی‌درمانی اکوسیستمیک بر کاهش نشانه‌های اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی کودکان انجام شد. برای این منظور طی یک پژوهش از نوع تک آزمودنی و به شیوه‌ی خط‌پایه، از جامعه‌ی کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی در شهر تهران، 6 کودک 7 تا 10 ساله که دارای نشانه‌های نقص‌توجه- بیش‌فعالی بودند با شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در ابتدا و انتهای مداخله و سه ماه بعد از اتمام آخرین جلسه‌ی مداخله، با سیاهه رفتاری کودک مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان به مدت 10 جلسه برنامه‌‌ی بازی‌درمانی اکوسیستمیک را دریافت کردند. تحلیل درون‌موقعیتی و بین‌موقعیتی نشان داد بازی درمانی اکوسیستمیک در کاهش نشانه‌های بیش‌فعالی و نقص توجه موثر است. مطابق با نتایج پژوهش بازی‌درمانی اکوسیستمیک می‌تواند به‌عنوان مداخله‌ای مناسب در کاهش نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه بکار رود. پرونده مقاله