فهرست مقالات قاسم آهی


  • مقاله

    1 - بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1397
    در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسبت به ویرایش‌های قبلی تغییرات عمده‌ای صورت گرفته است هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5 بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی با رویکرد چکیده کامل
    در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسبت به ویرایش‌های قبلی تغییرات عمده‌ای صورت گرفته است هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5 بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی با رویکرد تحلیل عاملی، 300 نفر از دانش آموزان 12 تا 18 ساله شهر بیرجند به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و با پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان و فرم کوتاه مقیاس غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان (SCARED-71) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتبار درونی بخش I پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان در دامنه 71/0 تا 90/0 و برای بخش II ، 65/0 تا 91/0 بود. روایی ملاکی پرسشنامه با استفاده از مقیاس غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان نشان داد که بین پرسشنامه YAM-5 با مولفه‌های مقیاس غربالگری اضطراب کودکان و نوجوانان در دامنه‌ای از 12/0 تا 74/0 همبستگی مثبت و معنا‌دار وجود دارد. روایی به شیوه همسانی درونی نشان داد که همبستگی بین مولفه‌های پنج‌گانه هر بخش باهمدیگر که در دامنه‌ای از 38/0 تا 56/0 قرار می‌گیرد، در مقایسه با همبستگی مولفه‌های پنجگانه با نمره کل که در دامنه بین 69/0 تا 83/0 هستند، پایین‌تر است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، همچنین اهمیت سنجش اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان، در دسترس نبودن ابزارهای مناسب هنجاریابی شده در کشور ما و تایید اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (YAM-5) مبتنی بر DSM- 5 استفاده از این ابزار به متخصصان و پژوهشگران پیشنهاد می‌شود. پرونده مقاله