فهرست مقالات قاسم آهی


  • مقاله

    1 - بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1397
    در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسبت به ویرایش‌های قبلی تغییرات عمده‌ای صورت گرفته است هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5 بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی با رویکرد چکیده کامل
    در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسبت به ویرایش‌های قبلی تغییرات عمده‌ای صورت گرفته است هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5 بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی با رویکرد تحلیل عاملی، 300 نفر از دانش آموزان 12 تا 18 ساله شهر بیرجند به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و با پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان و فرم کوتاه مقیاس غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان (SCARED-71) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتبار درونی بخش I پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان در دامنه 71/0 تا 90/0 و برای بخش II ، 65/0 تا 91/0 بود. روایی ملاکی پرسشنامه با استفاده از مقیاس غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان نشان داد که بین پرسشنامه YAM-5 با مولفه‌های مقیاس غربالگری اضطراب کودکان و نوجوانان در دامنه‌ای از 12/0 تا 74/0 همبستگی مثبت و معنا‌دار وجود دارد. روایی به شیوه همسانی درونی نشان داد که همبستگی بین مولفه‌های پنج‌گانه هر بخش باهمدیگر که در دامنه‌ای از 38/0 تا 56/0 قرار می‌گیرد، در مقایسه با همبستگی مولفه‌های پنجگانه با نمره کل که در دامنه بین 69/0 تا 83/0 هستند، پایین‌تر است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، همچنین اهمیت سنجش اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان، در دسترس نبودن ابزارهای مناسب هنجاریابی شده در کشور ما و تایید اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (YAM-5) مبتنی بر DSM- 5 استفاده از این ابزار به متخصصان و پژوهشگران پیشنهاد می‌شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - دوین و طراحی مدل رفتارهای ذخیره‌سازی (احتکاری) در ارتباط با اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی با نقش میانجی شناختارهای احتکاری
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1396
    اگرچه پژوهش‌ها درباره ی اختلال احتکار در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است، بااین‌حال فرایندهای روان‌شناختی درگیر در ایجاد مشکلات ناتوان‌کننده مرتبط با این اختلال هنوز به‌طور کامل روشن نشده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در پیش چکیده کامل
    اگرچه پژوهش‌ها درباره ی اختلال احتکار در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است، بااین‌حال فرایندهای روان‌شناختی درگیر در ایجاد مشکلات ناتوان‌کننده مرتبط با این اختلال هنوز به‌طور کامل روشن نشده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در پیش‌بینی رفتارهای احتکاری بود. برای این هدف طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی 345 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد شهر بیرجند به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و ازنظر رفتارهای احتکاری، شناختارهای احتکاری، اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی ارزیابی شدند. تحلیل داده‌ها و مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی با جنبه‌های رفتاری و شناختی احتکار رابطه دارند. یافته‌های مربوط به نقش میانجی جنبه‌های شناختی احتکار در ارتباط بین اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی با رفتارهای احتکاری نشان داد که پس از اعمال شاخص‌های ویرایش، مدل با داده‌ها برازش دارد. یافته‌های این پژوهش از مدل‌های شناختی-رفتاری حمایت می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که ساختارهای مربوط به متعلقات نقش مهمی را در رشد و حفظ مشکلات مربوط به احتکار اقلام غیر لازم بازی می‌کند. پرونده مقاله