اگرچه میتوان بسیاری از جنبههای تئوری برند را برای مقاصد گردشگری و مکانهای مختلف به کار برد ولی فرآیند برندسازی مقاصد گردشگری بسیار پیچیدهتر از برندسازی برای محصولات و کالاها است. به همین دلیل شناسایی عواملی که منجر به برندسازی اماکن گردشگری میشوند، لازم و حائز اهمی چکیده کامل
اگرچه میتوان بسیاری از جنبههای تئوری برند را برای مقاصد گردشگری و مکانهای مختلف به کار برد ولی فرآیند برندسازی مقاصد گردشگری بسیار پیچیدهتر از برندسازی برای محصولات و کالاها است. به همین دلیل شناسایی عواملی که منجر به برندسازی اماکن گردشگری میشوند، لازم و حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون به ارائه مدل توسعه برند در صنعت گردشگری بپردازیم. برای ارائه مدل، ابتدا ادبیات تحقیق مطالعه شده و سپس با 10 تن از خبرگان صنعت گردشگری مصاحبه شده است. دادههای حاصله از مصاحبهها کدگذاری شده، مقولهها تعریف شده و در نهایت 7 تم اصلی به دست آمدند که شامل دلبستگی به مکان، آگاهی از برند مقصد گردشگری، عوامل کالبدی، شرایط زمینهای، ارزش مکان، ارتباطات و اطلاعرسانی، تأسیسات و خدمات است.
پرونده مقاله
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
شماره4,سال
15
,
پاییز
1402
جکیده:مقاله حاضر به بررسی نقش شرکتهای دانشبنیان بر توسعه کارآفرینی بینالمللی با تاکید برخلاقیت و نوآوری؛ تجاری سازی، رقابت پذیری و مقاومت در برابر تغییر که از ویژگیهای این شرکتها می-باشد، میپردازد. بر این اساس، پژوهش فوق از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و روش آن نیز ت چکیده کامل
جکیده:مقاله حاضر به بررسی نقش شرکتهای دانشبنیان بر توسعه کارآفرینی بینالمللی با تاکید برخلاقیت و نوآوری؛ تجاری سازی، رقابت پذیری و مقاومت در برابر تغییر که از ویژگیهای این شرکتها می-باشد، میپردازد. بر این اساس، پژوهش فوق از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و روش آن نیز توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را شرکتهای دانشبنیان استان تهران که شامل 2800میباشد، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول مورگان و بهصورت تصادفی 340 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند و از مدیران و خبرگان این شرکتها اطلاعات لازم جمع آوری شد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مطالعات کتابخانهای و در قسمت کمی از پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات کمک گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری مناسب استفاده شده است. بر اساس نظر افراد مورد بررسی این یافته ها بدست آمد: که شرکتهای دانشبنیان با داشتن ویژگیهایی مانند نوآوری و خلاقیت؛ رقابت پذیری؛ تجاری سازی و تاب آوری در برابر تغییر، نقش موثری در رشد و توسعه کارآفرینی بینالمللی دارند.
پرونده مقاله
صنعت گردشگری طی چند دهه اخیر با ظهور فناوری های جدید دستخوش تحول دیجیتالی شده است. این نوآوریها اساساً قابلیتهای جدیدی را برای کسبوکارهای گردشگری ایجاد میکنند. گردشگری مجازی به عنوان حوزه های جدید، فرصتهای مختلفی در اختیار کسب و کارها قرار میدهد تا به هدف جذب مشتری چکیده کامل
صنعت گردشگری طی چند دهه اخیر با ظهور فناوری های جدید دستخوش تحول دیجیتالی شده است. این نوآوریها اساساً قابلیتهای جدیدی را برای کسبوکارهای گردشگری ایجاد میکنند. گردشگری مجازی به عنوان حوزه های جدید، فرصتهای مختلفی در اختیار کسب و کارها قرار میدهد تا به هدف جذب مشتری ، ایجاد ارزش و درآمد برسند.در این پژوهش برای بررسی و تحلیل داده ها روش تحلیل کیفی گرانددتئوری, ومراحل کیفی با نرم افزار مکس کیودا ورژن 2024 به کار رفته و برای نمونه گیری جامعه خبرگان شامل 25 نفر از روش نمونه گیری غیر احتمالی و از روش گلوله برفی استفاده خواهد شد وبا استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا سطح اشباع نظری و داده ای ادامه یافته. مصاحبه با خبرگان صنعت گردشگری ، اساتید این رشته ، بازرگانی ، آی تی و هوش مصنوعی انجام شد.و سپس به مدل پارادایمی پژوهش ختم شد.
طبق یافته های پژوهش در مدل پارادایمی، مؤلفه های شرایط علی :تعامل محیط متاورس با مشتری، خصوصیات رفتاری ، علمی و روانی مشتری و زیرساخت های فناوری میباشد.و مولفه های شرایط زمینه ای فرهنگ و جوامع مجازی و شرایط مداخله گر رقابت در صنعت گردشگری مجازی میباشد.مولفه های راهبردها بهینه سازی فرایند سفرمشتری ، ارتباطات ، شبکه سازی و همکاری با مشتریان و تحلیل داده ها و هوش تجاری ودرنتیجه مولفه های پیامد ها بازخورد رضایت مشتریان، توسعه و مدیریت صنعت گردشگری نوین ، فناوری سودمند در تجربه مشتری و ایجاد ارزش و درآمد برای سازمان گردشگری و آژانس ها میباشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد