مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1397
شهر خلاق مرکز نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد می شود و داشتن چنین شهری آرزوی ایده آل جوامع برتر می باشد. از منظری دیگر طراحی مداوم ایده های تازه و نوآوری عناصر اصلی رقابتی در عصر جهانی شدن هستند. حرکت به سمت ایجاد و تحقق شهر خلاق در توسعه اقتصادی بسیار ضروری چکیده کامل
شهر خلاق مرکز نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد می شود و داشتن چنین شهری آرزوی ایده آل جوامع برتر می باشد. از منظری دیگر طراحی مداوم ایده های تازه و نوآوری عناصر اصلی رقابتی در عصر جهانی شدن هستند. حرکت به سمت ایجاد و تحقق شهر خلاق در توسعه اقتصادی بسیار ضروری است. بنابراین، ارائه مدل شهر خلاق در 22 منطقه شهری تهران یکی از اولویتها و هدف اصلی است که با بهره مندی از داده های ثانویه، تهیه پرشسنامه و استفاده مناسب از راهکار نرم افزار spss، شاخصهای خلاقیت با 19 فاکتور از شاخص های شهر خلاق رتبه بندی و سطح بندی شده اند. مطالعات حاکی از این واقعیت است که از لحاظ شاخص های شهر خلاق میزان برخورداری مناطق تهران همگون نیست. با این وجود اولویت بندی بدست آمده از مدل تاپسیس سه سطح متمایز را نمایان می سازد: 1) سطح برخوردار؛ 2) سطح نیمه برخوردار (متوسط)؛ 3) سطح فرو برخوردار (محروم). نتایج پژوهش نشان می دهد از یک طرف افزایش و بهبود معیارهای شهر خلاق تاثیرات خود را در حرکت محلات شهر به سوی تحقق شهر خلاق می گذارد و از طرف دیگر میزان این تاثیرگذاری بسیار متفاوت است به گونه ای که براساس مدل تحلیل شبکه شاخص معیارهای نوآوری با نشان دادن رقم 265/0 بیشترین تاثیر را در حرکت یک محله به سمت محله خلاق در تهران را دارد. در این بین تعدد مراکز علم و فناوری، نوآوری و اختراعات بیشترین نقش را در تحقق محله خلاق تهران را دارد؛ با این وجود فاکتور سرمایه های انسانی به ویژه نخبگان و دانشجویان، سرمایه های اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی و تعاون بیشترین نقش را در تحقق محلات خلاق در بهبود مسائل شهری دارند در مرحله آخر، کیفیت زندگی نیز در حرکت یک محله به سمت محله خلاق در شهر موثر است. محاسبات ضریب همبستگی چند گانه نشان می دهد که 39 / 0 درصد از تغیرات تحقق محلات خلاق شهر تهران ناشی از بهبود وافزایش به کارگیری مولفه های شهر خلاق است به گونه ای که به ازای یک واحد تغییر در اثر انحراف معیار، معیارهای تحقق شهر خلاق 62/0 درصد واحد تغییر در تحقق محلات خلاق شهر تهران ایجاد می کند.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر، روش شناسی میزان ارتباط بین مدیریت استراتژیک فرهنگی با مولفه های هفت گانه سرمایه گذاری و اقتصاد نوآوری بر اساس نظریه داونپورت بوده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها کمی است. جامعه آماری شامل کلیه صاحب نظران و اساتید حوزه مدیریت فرهنگی و ع چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر، روش شناسی میزان ارتباط بین مدیریت استراتژیک فرهنگی با مولفه های هفت گانه سرمایه گذاری و اقتصاد نوآوری بر اساس نظریه داونپورت بوده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها کمی است. جامعه آماری شامل کلیه صاحب نظران و اساتید حوزه مدیریت فرهنگی و علوم اقتصادی دانشگاه های شهر تهران بودند. 34 نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شده اند. در تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای و میدانی به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شده است. برای سنجش پایایی ابزار نیز پرسشنامه پس از توزیع آزمایشی، از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که ضریب 83/0 به دست آمد. پس از اطمینان از نرمال بودن داده ها، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به سوالات تحقیق پاسخ داده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مولفه سازماندهی بر اساس محتوا با ضریب 0.86 بیشترین همبستگی را با مدیریت استراتژیک فرهنگی دارد. سپس مولفه انتخاب های زیاد با ضریب 0.80، حداکثر برون سپاری با ضریب 0.79 ، زیربناهای بازار با ضریب 0.74 ، تمرکز بر منابع ناملموس با ضریب 0.70، سینرژی فزاینده با ضریب 0.69 و ارائه خدمات جایگزین بر اساس نیاز مشتری با ضریب 0.67 قرار دارند.
پرونده مقاله
امروزه صاحب نظران معتقدند که هر گونه توسعه ای از طریق تعالی سرمایههای انسانی صورت می پذیرد. مدیریت دانایی سرمایههای انسانی را به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان تلقی میکند و معتقد است که توسعه در گرو داشتن سرمایههای انسانی توانمند و خود کارآمد خواهد بود. توسعه سازما چکیده کامل
امروزه صاحب نظران معتقدند که هر گونه توسعه ای از طریق تعالی سرمایههای انسانی صورت می پذیرد. مدیریت دانایی سرمایههای انسانی را به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان تلقی میکند و معتقد است که توسعه در گرو داشتن سرمایههای انسانی توانمند و خود کارآمد خواهد بود. توسعه سازمانی، توسعه محلی و در نهایت توسعه ملی را نیز به همراه خواهد داشت که از طریق درونی سازی فرهنگ توسعه در افراد محقق میشود. در این تحقیق از روش اسنادی به صورت توصیفی تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که توسعه جریانی چند بعدی است که مستلزم تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی، طرز تلقی مردم، نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقر مطلق چه در سطح ملی و چه در سطح سازمانی میباشد که باید در قالب فرهنگ توسعه درون افراد تجلی یابد تا پیاده سازی آن ممکن گردد.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره1,سال
3
,
بهار
1391
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت فرهنگ سازمانی بر تغییرات رفتاری کارکنان سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور بود. تحقیق از نوع گردآوری داده ها تحقیقات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور به تعداد 2500 نفر بود که از جامعه آمار چکیده کامل
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت فرهنگ سازمانی بر تغییرات رفتاری کارکنان سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور بود. تحقیق از نوع گردآوری داده ها تحقیقات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور به تعداد 2500 نفر بود که از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونهگیری (بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 333 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کالموگراف-اسمیرنوف و آزمون پیرسون) انجام شد. نتایج نشان داد: رابطه مثبت و مستقیمی بین ابعاد مدیریت فرهنگ سازمانی با تغییرات رفتاری کارکنان سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور وجود دارد. با توجه به قدرمطلق ضرایب استاندارد شده میتوان گفت فرهنگ ثبات و یکپارچگی با ضریب 343/0 بیشترین اثر را بر عملکرد کارکنان دارد و فرهنگ انعطاف پذیری با ضریب 286/0 کمترین اثر را بر عملکرد کارکنان دارد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان می باشد. این پژوهش در زمره پژوهش های ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفه ها و شاخص های پیشنهاد چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان می باشد. این پژوهش در زمره پژوهش های ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفه ها و شاخص های پیشنهادی مدل اولیه از جامعه آماری شامل مدیران آموزشی، اعضای هیئت علمی یا مدرس دانشگاه استفاده شد که پس از انجام مراحل جمع آوری اطلاعات از این جامعه ،11پرسشنامه جمع آوری گردید. همچنین به منظور بررسی اعتبار مدل پیشنهادی تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان، از جامعه آماری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(با روش نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی ساده به تعداد 196 نفر)استفاده شد. تجزیه و تحلیل مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده پژوهش و بررسی تأثیر همزمان مقیاس های عمومی نیز با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری Excel2013، SPSS21،Smart-PLS انجام شد. با توجه به نتایج دلفی فازی در مجموع از مؤلفه های هر دو بُعد توسعه فرهنگی(30مؤلفه) و طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان(18مؤلفه)، 19 مؤلفه حذف و 29 مؤلفه نهایی باقی ماند که بر اساس نظر خبرگان از اهمیت بالاتری برخوردار بوده اند.
پرونده مقاله
مطالعات میان فرهنگی
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1399
دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز تربیت و آموزش نیروی انسانی و پژوهش های بنیادین و کاربردی، نماد پیشرفت و تعالی یک ملت در جهان پرشتاب کنونی است و همچنین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم ضروری می باشد. از این رو، هدف اصلی این م چکیده کامل
دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز تربیت و آموزش نیروی انسانی و پژوهش های بنیادین و کاربردی، نماد پیشرفت و تعالی یک ملت در جهان پرشتاب کنونی است و همچنین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم ضروری می باشد. از این رو، هدف اصلی این مقاله بررسی نظرات و تحقیقات انجام شده در حوزه تخصصی به منظور شناسایی عوامل موثر بر احصای راهبردهای تحوّل فرهنگی در خط مشی گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و راهکارهای اجرایی سازی آن است. به این منظور از روش تحقیق کیفی "نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین" و مدل حاصله از آن برای فرآیند اجرایی سازی راهبردها استفاده شد و هشت برنامه راهبردی اصلی تدوین و متناسب با آنها راهکارهایی در جهت اجرایی سازی آنها ارائه گردیده است و با در نظرگرفتن هدف تحقیق و نظر خبرگان شامل 100 نفر از اساتید و کارکنان دارای سمت اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. راهبردهای ارائه شده شامل تمرکز بر تکامل شخصیتی، حفظ استقلال، هویت فرهنگی و تعالی روحی و معنوی افراد نظام آموزش عالی ایران، توجه به خلاقیت، نوآوری فرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و استراتژی فرهنگ پذیری، استقرار نظام حرفه ای، ایجاد سیستم یکپارچه خط مشی گذاری و توسعه انسجام و توازن فرهنگی هستند که به پیامدهای مثبت تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی منجر می شوند
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد