-
مقاله
1 - Cultural – Communicative Phenomenology of Iranian Tekyeh from a Physical – Special Value perspectiveCreative City Design , شماره 2 , سال 3 , زمستان 2020Religious buildings are the outstanding visualized symbols of devotion in the religious realm of belief and values which they are derived from. Hence, planners and artists have devoted the extent of their creativity - fearless and bountiful - to the enrichment of these چکیده کاملReligious buildings are the outstanding visualized symbols of devotion in the religious realm of belief and values which they are derived from. Hence, planners and artists have devoted the extent of their creativity - fearless and bountiful - to the enrichment of these monuments. These buildings as well as their architectural, artistic, structural and historical function also have communicative functions. Extent of message, variety of targets and types of arts has increased the importance of this function. Takaya were mostly used for religious ceremonies and religious-dramatic rites. This art is recently declining due to the lack of a permanent place for performance. Accordingly, this study addresses the morphological recognition of Takaya as a vital continuum through architectural and urban aspects and explores the necessity of its resurrection regarding the cultural requirements. This research has a qualitative nature and its type, concerning the conclusion, is applied; the method of data collection is documental- field and its reasoning method is cross sectional (analytical) descriptive. The findings show that Takaya, regarding their existence in context of a belief destiny of a city, have always has been a symbol of efficiency from the architectural potentials for strengthening the religious values system. Takaya because of their special structural functional semantic system, beside other places of same function in other countries, are considered a distinguished identity. Meanwhile as the only open spaces with the function of strengthening and consolidation of rituals in Muslim’s architecture and urban culture, own high credibility. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تبیین مؤلفه های انسان شناسی مساکن تاریخی منطقه هشت تبریزمطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , شماره 4 , سال 18 , پاییز 1402مقدمه: محور اصلی این پژوهش به روش ایجاد و پیشرفت معماری بر اساس کیفیت هایی که تحت تاثیر نور و رنگ رابطه با فضا و نحوه زندگی انسان را ارج می نهد، به جای استفاده از کمیت هایی مانند ابعاد و اندازه می پردازد. نور رنگارنگ طبیعی چگونه در بهبود عملکرد روان شناختی مسکن تأثیر د چکیده کاملمقدمه: محور اصلی این پژوهش به روش ایجاد و پیشرفت معماری بر اساس کیفیت هایی که تحت تاثیر نور و رنگ رابطه با فضا و نحوه زندگی انسان را ارج می نهد، به جای استفاده از کمیت هایی مانند ابعاد و اندازه می پردازد. نور رنگارنگ طبیعی چگونه در بهبود عملکرد روان شناختی مسکن تأثیر دارد؟ چه راهی وجود دارد که به کاهش استرس افراد کمک شود؟ به نظر می رسد استفاده از شیشه های رنگارنگ در مساکن می تواند از نظر روانی و انسانی تأثیر مثبت بگذارد. همچنین استفاده از شیشه های رنگارنگ در محل سکونت، می توانند باعث کاهش استرس و اضطراب ناشی از محیط خارجی شوند.هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفههای انسان شناسی مساکن بافت تاریخی با رویکردی تحلیلی در سه محله محدوده باروی تبریز؛ مقصودیه، سرخاب و ششگلان با مفاهیم ارزشمند انسان شناسی و روانشناسی نور و رنگ دوره دوم قاجار تبریز صورت گرفته است. روششناسی تحقیق: پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. رویکرد پژوهش، رویکرد ترکیبی با استراتژی متوالی (کیفی – کمّی) است. دادههای لازم با ابزار پرسشنامهء محققساخته، مشاهده و مصاحبههای نیمه ساختیافته بدست آمد. جامعهء آماری پژوهش، منطقه 8 شهری تبریز بوده که 123 نفر ساکن داشتند و به صورت تمامشماری مورد پرسشگری قرار گرفتند. تحلیل داده ها با بهرهگیری از روش تحلیل عاملی صورت گرفت.قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، خانه های تاریخی شهر تبریز می باشد.یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که، سطح نورگذر (72 درصد) تاج ارسی به ترتیب از بیشتر به کمتر با رنگ های قرمز (14درصد)، آبی (12درصد)، سبز (5/11درصد) و زرد (5/4 درصد)، از قسمت بالا به سمت پایین پوشیده شده است ولی همنشینی رنگ قرمز در کنار سایر رنگها تا حد زیادی اثرات این رنگ را متعادل کرده است. پیمایش ساکنان و متخصصان و یافته های تحلیل عامل تاییدی بدین ترتیب بوده است که هدف از سازماندهی فضاهایی مانند طنبی، سه دری، پنج دری و دودری در خانه های قاجاری تبریز و نیز عناصری چون ارسی و آیینه کاری ها به تبعیت از ویژگی های نور و رنگ ازقبیل هویت نمادین نور، معناداری، هیجان انگیزی، تداوم بصری، تنوع فضایی، چشم انداز و... بوده است.نتایج: در نتیجه ویژگیهای مهم نور و رنگ به روش تحلیل عاملی در 6 عامل خوانایی با سهم 869/12، مطلوبیت 8/11، دلپذیری 4/11، روح و حالت 7/10، تطبیق و انعطاف پذیری 9/9 و تعامل 3/6 در فضاهای داخلی خانه های تاریخی مورد اکتشاف قرار گرفته و به صورت مدل پیشنهادی ارائه گردیدند. پرونده مقاله