فهرست مقالات بهروز دولتشاهی


  • مقاله

    1 - پیش‌بینی وابستگی به سیگار در مردان از طریق ابعاد شخصیت در الگوی هفت‌عاملی کلونینجر
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1391
      این پژوهش با هدف پیش‌بینی وابستگی به سیگار در مردان از طریق ابعاد شخصیت در الگوی هفت‌عاملی کلونینجر اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش را مردان سیگاری در شهر قزوین تشکیل ‌دادند که از میان آنها 151 نفر به‌صورت در دسترس ( سهل‌الوصول) انتخاب شدند. ابزارهای سن چکیده کامل
      این پژوهش با هدف پیش‌بینی وابستگی به سیگار در مردان از طریق ابعاد شخصیت در الگوی هفت‌عاملی کلونینجر اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش را مردان سیگاری در شهر قزوین تشکیل ‌دادند که از میان آنها 151 نفر به‌صورت در دسترس ( سهل‌الوصول) انتخاب شدند. ابزارهای سنجش؛ سیاهۀ وابستگی به نیکوتین ( TTURC ، سازمان بهداشت جهانی، 1994) و پرسشنامۀ سرشت ـ منش کلونینجر(کلونینجر و همکاران، 1994) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل ممیز و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. نتایج نشان داد که خودراهبری مهمترین پیش‌بینی‌کنندۀ شخصیتی تشخیص وابستگی به سیگار است (05/0 P ). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ویژگی‌های روان‌سنجی فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1391
      هدف این پژوهش تعیین اعتبار و ساختار عاملی فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان مرد دانشگاههای علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه تهران در سال 1389 بود که از بین آنها 190 نفر در محدودۀ 21 تا 40 سال و با سطوح تحصیلی کارشناسی تا دکت چکیده کامل
      هدف این پژوهش تعیین اعتبار و ساختار عاملی فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان مرد دانشگاههای علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه تهران در سال 1389 بود که از بین آنها 190 نفر در محدودۀ 21 تا 40 سال و با سطوح تحصیلی کارشناسی تا دکترا، به‌عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب گردیدند و پرسشنامه‌های ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی (ا.نیل و همکاران، 1986) را تکمیل کردند. تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS 11.5 صورت گرفت. ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عامل‌های تعارض نقش جنسیتی، عامل «هیجان‌پذیری محدود» قوی‌ترین (01/0 P < ) و عامل «موفقیت، قدرت، رقابت» ضعیف‌ترین همبستگی (01/0 P < ) را با کل مقیاس دارند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی و 4 عامل آن از اعتبار خوبی (با ضرایب آلفای کرونباخ از 70/0 تا 81/0) در جمعیت دانشجویی ایران برخوردارند. همچنین تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفته بر روی گویه‌های پرسشنامه با استفاده از چرخش واریماکس، ساختار 4 عاملی این مقیاس در مطالعۀ حاضر را تأیید کرد (مجذور کای= 147/2029، درجۀ آزادی=666، 001/0 P= ). پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - مقایسۀ کارکرد توجه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1391
      پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ کارکرد توجه در دو گروه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز در سال 1390 انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش تمام رانندگان مرد خودروهای سواری در تهران بود. به روش تصادفی ساده 50 رانندۀ حادثه‌ساز که خودرو یا گواهینامۀ آنان ضبط شده بود، انتخاب شدند. در گروه چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ کارکرد توجه در دو گروه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز در سال 1390 انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش تمام رانندگان مرد خودروهای سواری در تهران بود. به روش تصادفی ساده 50 رانندۀ حادثه‌ساز که خودرو یا گواهینامۀ آنان ضبط شده بود، انتخاب شدند. در گروه گواه نیز 50 رانندۀ مرد که هیچ‌گونه تخلفی تا زمان پژوهش در سوابق آنها درج نشده بود، به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. کارکرد توجه با آزمون عملکرد پیوسته رازولد (1956)، اندازه‌گیری شد. یافته‌های حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین کارکرد توجه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز تفاوت معناداری وجود دارد. در خطای ارائۀ پاسخ، خطای حذف و زمان واکنش، رانندگان حادثه‌ساز نمرات بالاتری نسبت به رانندگان غیرحادثه‌ساز کسب کردند (01/0 P < ) و در جست‌وجوی صحیح رانندگان غیرحادثه‌ساز نمرۀ بالاتری کسب کردند (01/0 P < ). پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارت‌های اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش‌آموزان متوسطه اول
    آموزش و ارزشیابی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1398
    هدف از این پژوهش بررسی شیوع میزان قربانی بودن قلدری؛ قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش‌آموزان پسر متوسطه اول بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و توصیفی است. جامعه شامل کلیه ی دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسطه اول شهرستان بوکان می چکیده کامل
    هدف از این پژوهش بررسی شیوع میزان قربانی بودن قلدری؛ قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش‌آموزان پسر متوسطه اول بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و توصیفی است. جامعه شامل کلیه ی دانش‌آموزان مقطع تحصیلی متوسطه اول شهرستان بوکان می باشد و نمونه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 525 نفر انتخاب گردید و داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های قلدری ایلی نویز، مهارت حل مسئله هپنر، افسردگی کودک و نوجوان (CADS)، مهارت‌های اجتماعی هیجانی (SEL)، جمع آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده و به کمک spss17 انجام شد. نتایج نشان داد که رفتارهای قلدری با نمره کلی حل مسئله (29/0-r =، 001/0p=) و اعتماد به خود (21/0-r=، 000/0p=)، کنترل شخصی (25/0-r=، 002/0p=) گرایش به حل مسئله، (27/0- r=، 000/0p=) و نمره کلی مهارت‌های اجتماعی - هیجانی (13/0- r=، 02/0p=) و مؤلفه‌های سازمان‌دهی (14/0-r=، 009/0p=)، خودتنظیمی (12/0-r=، 003/0p=)، روابط با همسالان (10/0-r=، 03/0p=) رابطه منفی دارد اما با مؤلفه های افسردگی (16/0r=، 006/0p=) و اجتناب از حل مسئله (20/0r=، 005/0p=)، رابطه مثبت دارد؛ و نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که حل مسئله (19/.=&beta;) و مهارت های اجتماعی هیجانی (71/.=&beta;) و افسردگی (10/.=&beta;) پیش‌بینی کننده های معتبری در مدل رگرسیونی بودند. یافته ها نشان دادند که قلدری را می توان بر اساس متغیرهای افسردگی (همبستگی مثبت)، مهارت های اجتماعی هیجانی (همبستگی منفی) و مهارت حل مسئله (همبستگی منفی) پیش‌بینی کرد. این نتایج را می توان در مداخله‌های بالینی برای دانش‌آموزان در نظر و به‌عنوان متغیرهای پیشگیری بکار گرفت. پرونده مقاله