رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره64,سال
17
,
تابستان
1402
هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدلی برای استقرار مدیریت مدرسه محوری مبتنی بر معنویت در مدارس متوسطه دوم شهر تهران انجام پذیرفت.
روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری داده ها د چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدلی برای استقرار مدیریت مدرسه محوری مبتنی بر معنویت در مدارس متوسطه دوم شهر تهران انجام پذیرفت.
روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری داده ها در بخش کیفی تحلیل مضمون و در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل اساتید دانشگاه در سال 1401-1400 و مسئولین با سابقه در آموزش و پرورش بودند. برای تعیین حجم نمونه در این بخش از روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع هدفمند استفاده شد و 19 نفر به عنوان حجمنمونه انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری مورد پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و معاونین آموزش و پرورش تهران بودند. برای تعیین حجمنمونه از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد و در نهایت، 242 آزمودنی انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای مرحلهای بود. برای جمعآوری داده ها از روش اسنادی و روش میدانی (مصاحبههای نیمه ساختاریافته و دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد سنجش اعتبار مدل) استفاده شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی تحلیل AHP بود.
یافته ها: مدیریت مدرسه محوری بر مبنای معنویت، سه بعد ویژگیهای فردی (حالات روحی، ارتباطات اسلامی ایرانی، توسعه دانش اسلامی ایرانی)، تربیت اسلامی- ایرانی (مهارت مدیریتی اسلامی ایرانی، جو تربیتی اسلامی، برنامه غیر رسمی) و مدیریت اسلامی ایرانی (دانش حرفهای مدیریت، نگرش اسلامی- ایرانی، مهارت حرفهای) را در بر میگیرد.
نتیجه گیری: با توجه به وضعیت ابعاد شناسایی شده، می توان چنین استنباط کردکه برای حرکت به سمت مدیریت مدرسه محوری بر مبنای معنویت باید به ابعاد فردی، تربیتی و تعاملی توجه کرد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی. توسعه منابع انسانی میتواند نقش مهم و قابلتوجهی در تطبیق سازمانها با شرایط در حال تغییر داشته باشد؛ زیرا سازمانها از مجموعهای از افرادی تشکیل شده که برای رسیدن به اهداف تدوین چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر عبارت است از ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی. توسعه منابع انسانی میتواند نقش مهم و قابلتوجهی در تطبیق سازمانها با شرایط در حال تغییر داشته باشد؛ زیرا سازمانها از مجموعهای از افرادی تشکیل شده که برای رسیدن به اهداف تدوین شده تلاش مینمایند. روش پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی و به روش اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از مدیران آموزش عالی به تعداد 85،594 نفر بود. همچنین در بخش کمی متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در سال 1399 میباشد. جهت محاسبه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از کارشناسان و مدیران نظام آموزش عالی در پاسخ به سؤالات پرسشنامه انتخاب شده و همکاری کردند. از طرفی پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش درنظر گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده در بخش کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی آل اس انجام شد. نتایج نشان دادند 12 مؤلفه در تبیین ارائه الگوی نظام آموزش عالی براساس فرآیند توسعه منابع انسانی نقش دارند که عبارتاند از خودکارآمدی، عزتنفس، انگیزه، توانمندسازی، یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، فناوری، رضایت شغلی، توسعه جامعه، تسهیل شبکهسازی و توسعه سرمایه انسانی. ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیلشده محاسبه شده نیز نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
پرونده مقاله
چکیده هدف این پژوهش طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه هنرآموزان هنرستانهای شهر تهران بود و این سوال را مطرح کرد که چه عواملی در طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه اثر دارد؟.بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است وبه رو چکیده کامل
چکیده هدف این پژوهش طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه هنرآموزان هنرستانهای شهر تهران بود و این سوال را مطرح کرد که چه عواملی در طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه اثر دارد؟.بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است وبه روش اکتشافی انجام شده است در این پژوهش نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شد وابزار گردآوری داده ها مصاحبه با خبرگان باانجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته وپرسشنامه می باشد جامعه آماری(دربخش کیفی) شامل24 نفر از اساتید خبره و متخصصان این حوزه بودند. (در بخش کمی) جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونین ومربیان هنرستانهای شهر تهران است که تعداد 1480 نفر بوده است. نمونه آماری نیز با توجه فرمول کوکران انتخاب شد که بر این اساس تعداد 305 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. دراین پژوهش تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده ،به دو روش توصیفی واستنباطی از طریق نرم افزار SPSS Smart PLS و,انجام شد .نتایج پژوهش نشان داد مولفههای: آموزش کارآفرینانه، روحیه کارآفرینی (ویژگیهای روانشناختی هنرجویان)، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری و مدیریت هنرستانها، ارتباط با صنعت و تجارت، محتوای آموزش کارآفرینی، توسعه مهارتهای کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی، و در نهایت روشهای آموزش کارآفرینی؛ به عنوان مولفهها و شاخصهای نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه هنرآموزان هنرستانهای شهر تهران مورد تائید قرار گرفت و آزمون های برازش الگو ، نشان از اعتبار الگو داشت .کلمات کلیدی: نظام آموزشی، نگرش کارآفرینانه، توسعه نگرش کارآفرینانه
پرونده مقاله
نحوه گردآوری دادهها به روش آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه میباشد. سپس از طریق اجرای پرسشنامه، تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمی تج چکیده کامل
نحوه گردآوری دادهها به روش آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه میباشد. سپس از طریق اجرای پرسشنامه، تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمی تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS و Smart PLS انجام شد. در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد.نتایج نشان داد مؤلفههای شناسایی شده نظام آموزش شهروندی: نوعدوستی، وجدان کاری، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه، قانونگرایی، روحیه مشارکتجویی، مسؤلیتپذیری، اعتماد به نفس، رفتار اجتماعی - سیاسی، رفتار مبتنی بر آموزههای دینی و ملی، محیط زیست و توسعه پایدار و در نهایت حکمرانی هوشمند با شاخصهای آنها، تحت عنوان ابعاد و مؤلفههای مدل نظام آموزش شهروندی که در اداره و مدیریت شهرهای هوشمند آینده تأثیرگذاری بیشتری دارند مورد پذیرش قرار گرفتند. از جمعبندی در خصوص مدل مدیریت شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مؤلفههای نظام آموز شهروندی عوامل، ابعاد و مؤلفههای مدل نظام آموزش شهروندی در مدیریت شهرهای هوشمند آینده در شهرداری تهران، 5 عامل، با اولویت بالا مطرح گردید. این عوامل عبارتند از: اولویت اول: مؤلفه ادب و ملاحظه؛ اولویت دوم: مؤلفه روحیه مشارکتجویی؛ اولویت سوم: مؤلفه قانونگرایی؛ اولویت چهارم: مؤلفه رفتار مدنی و اولویت پنجم: مؤلفه مسؤلیتپذیری. شاخصهای برازش الگو در تحلیل عاملی، برازش الگو را تأیید مینمایند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفههای آموزش غیرحضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و چکیده کامل
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اعتباریابی ابعاد و مولفههای آموزش غیرحضوری بر مبنای ارزش در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد بودند. گردآوری دادهها طی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 21 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، صورت گرفت. پروتکل مصاحبه، هم از نظر روایی صوری و محتوی و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار مورد تایید بود. دادههای تحقیق بر اساس فرآیند تحلیل کیفی طی فرایند کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی رویکرد نظریه داده بنیاد از طریق نرم افزار (مکسکیودا 2020 )مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معاونین مدارس ابتدایی در سطح شهر تهران بودند. گردآوری دادهها طی پرسشنامه محقق ساخته از بین 251 نفر از اعضای جامعه آماری صورت گرفت که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. بر اساس نتایج بخش کیفی،همچنین بر اساس نتایج تحلیل کمی، تمامی ابعاد و مولفهها دارای اعتبار بودند و از برازش مناسب برخوردار بود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد