فهرست مقالات مهدی زکی پور


  • مقاله

    1 - شناسایی شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس
    مدیریت بازاریابی , شماره 63 , سال 19 , تابستان 1403
    هدف: خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان عواملی هستند که می‌توانند بر مصرف کالاهای لوکس تاثیر بگذارند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس بود. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر چکیده کامل
    هدف: خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان عواملی هستند که می‌توانند بر مصرف کالاهای لوکس تاثیر بگذارند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس بود. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه مطالعه حاضر خبرگان دانشگاه و صنعت مرتبط با حیطه پژوهش بودند که طبق اصل اشباع نظری 14 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بود (16 سوال) که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دوکدگذار 82/0 به‌دست آمد. در این مطالعه، برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون در نرم‌افزار MAXQDA استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس دارای 81 شاخص، 29 مولفه و 7 بعد بود. در این مطالعه ابعاد شامل عوامل روانشناختی (با 2 مولفه)، عوامل جمعیت‌شناختی (با 4 مولفه)، عوامل اجتماعی (با 6 مولفه)، عوامل فردی (با 6 مولفه)، عوامل بین‌فردی (با 2 مولفه)، عوامل فرهنگی (با 3 مولفه) و پیامدهای رفتاری مشتری (با 6 مولفه) بودند. در نهایت، الگوی مولفه‌ها و ابعاد موثر بر خودناهمخوانی و رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس ترسیم شد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، مدیران و برنامه‌ریزان کالاهای لوکس می‌توانند با توجه به شاخص‌ها، مولفه‌ها و ابعاد شناسایی‌شده زمینه را برای بهبود رفتار مصرف‌کنندگان فراهم آورند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر تداعی ذهنی برند بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد و رضایت سبز(مورد مطالعه: مشتریان بانک کشاورزی استان قزوین)
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 1 , سال 13 , بهار 1400
    چکیدهتداعی ذهنی برند تاثیر بسزایی بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد و رضایت سبز دارد و امروزه مورد توجه بسیاری از سازمانها در سراسر دنیا قرار گرفته است. تحقیقات متعددی در زمینه سنجش و طبقه‌بندی ابعاد تداعی ذهنی برند توسط محققان مختلف انجام شده اما نظر واحدی در ارتب چکیده کامل
    چکیدهتداعی ذهنی برند تاثیر بسزایی بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد و رضایت سبز دارد و امروزه مورد توجه بسیاری از سازمانها در سراسر دنیا قرار گرفته است. تحقیقات متعددی در زمینه سنجش و طبقه‌بندی ابعاد تداعی ذهنی برند توسط محققان مختلف انجام شده اما نظر واحدی در ارتباط با آن وجود ندارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر تداعی ذهنی برند بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی اعتماد و رضایت سبز بانک کشاورزی استان قزوین می‌باشد. در این تحقیق روش نمونه گیری خوشه‌ای – تصادفی می‌باشد که برای انجام آن نمونه‌ای با تعداد 200 آزمودنی استفاده شده است. برای تأیید پایایی ابزار سنجش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و نیز روایی پرسشنامه توسط تعدادی از متخصصین و اساتید حوزه بازاریابی مورد تأیید قرار گرفت. برای پردازش داده‌ها از نرم افزار پی ال اس و اس پی اس اس استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از تاثیر مثبت تداعی ذهنی برند بر ارزش ویژه برند است. نتایج حاصل از این تحقیق به مدیران بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا در راستای تدوین استراتژی‌های بازاریابی خود، تداعی ذهنی از برند خود را با سایر بانک‌ها مقایسه و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و در نهایت بتوانند برندی خلق نمایند که از ارزش ویژه‌ بالاتری در بازار رقابتی برخوردار باشد. پرونده مقاله