فهرست مقالات سمیه عمادی


  • مقاله

    1 - تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1402
    مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه‌ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی چکیده کامل
    مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه‌ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی است و داده‌ها به‌صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. نمونه کیفی، شامل 19 نفر از خبرگان بودند که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران و کارشناسان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش بودند که ابتدا به‌صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس به‌صورت غیرتصادفی و در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل عوامل موثر بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی بود که روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن علاوه بر کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ نیز تأیید شد (89/0=α ). جهت تعیین اولویت‌های اقدام در توسعه حرفه‌ای دبیران مدل ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که 37 شاخص در قالب 12 مؤلفه، بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی اثرگذار است و مؤلفه‌ها در هفت سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه‌های توانمندسازی و سیاست گذاری کلان در قاعده مدل و مؤلفه‌های جسمی و روانی و عوامل اجتماعی در سطح اول قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: می‌توان گفت که توانمندسازی مدرسان، افزایش دوره‌های آموزشی و تأکید سیاست گذاران بر توسعه تربیت بدنی، دستیابی به دیگر عوامل اثرگذار بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین مدل موانع اجرای خط‌مشی در کمیته ملی پارالمپیک با رویکرد ساختاری تفسیری
    مدیریت دانش در ورزش , شماره 9 , سال 3 , زمستان 1402
    هدف پژوهش، تبیین مدل موانع اجرای خط‌مشی در کمیته ملی پارالمپیک با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. داده‌های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع‌آوری شد. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان به صورت هدفمند، با به چکیده کامل
    هدف پژوهش، تبیین مدل موانع اجرای خط‌مشی در کمیته ملی پارالمپیک با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. داده‌های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع‌آوری شد. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان به صورت هدفمند، با بهره‌گیری از روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل مسئولین و کارشناسان کمیته ملی پارالمپیک ایران و مدیران فدراسیون‌های رشته‌های ورزشی پارالمپیکی، برابر با 66 نفر بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، به صورت تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن ضمن کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد (89/0=α) و برای ساختاردهی موانع از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد 45 مانع در قالب 11 مانع اصلی در حیطه‌های فردی، سازمانی، خط‌مشی و پیرامونی مانع اجرای موفق خط‌مشی‌های کمیته ملی پارالمپیک می‌شوند. براساس یافته‌ها موانع در پنج سطح ساختاردهی شدند و مادی و اقتصادی پاراورزشکاران و موانع مربوط به مجریان خط‌مشی در قاعده مدل قرار گرفتند. می‌توان گفت تمهیدات و تدابیری برای کاهش هزینه‌های پرداختن افراد معلول به ورزش و توانمندسازی مجریان خط‌مشی‌ها، به رفع موانع اجرای خط‌مشی‌های کمیته ملی المپیک کمک خواهد کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی نقشه استراتژی توسعه مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM
    علوم ورزش , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    هدف از این پژوهش، طراحی نقشه استراتژیک توسعه مربیان فوتبال ایران با رویکردهای کارت امتیازی متوازن و مدل سازی ساختاری تفسیری بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل چکیده کامل
    هدف از این پژوهش، طراحی نقشه استراتژیک توسعه مربیان فوتبال ایران با رویکردهای کارت امتیازی متوازن و مدل سازی ساختاری تفسیری بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون فوتبال و هیات ها، برابر با 55 نفر و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه برابر شد. با بهره گیری از نظرات خبرگان و جلسات شورای راهبردی، تعداد 12 هدف استراتژیک جهت توسعه مربیان فوتبال کشور تعیین شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه های تعیین مناظر کارت امتیازی متوازن و خودتعاملی ساختاری بود. برای طراحی نقشه استراتژیک از نظرات خبرگان و درصد فراوانی و برای ساختاردهی اهداف از مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها چگونگی ارتباط بین اهداف را در پنج سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهره وری و حرفه ای سازی نشان داد. همچنین یافته ها نشان داد که اهداف توسعه و توانمند سازی مدرسان مربیگری، توسعه هدفمند کنگره ها و دوره های آموزشی و افزایش تحقیق و توسعه در سطح زیربنایی الگوی ساختاری تفسیری و در منظر رشد و یادگیری قرار گرفتند. بنابراین مسئولان نظام آموزش فدراسیون فوتبال باید جاری سازی و تحقق اهداف قاعده مدل را در اولویت اقدام قرار دهند. می توان اذعان کرد که این نقشه، تسهیل گر پیاده سازی اهداف برای دستیابی به توسعه حرفه مربیگری فوتبال کشور خواهد بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل ساختاری تفسیری موانع توسعه فوتبال ساحلی ایران
    علوم ورزش , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    فوتبال ساحلی از جمله رشته های ورزشی نو ظهور است که مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. از این رو ضروریست که توسعه فوتبال ساحلی در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین هدف این تحقیق، طراحی مدل ساختاری تفسیری موانع توسعه فوتبال ساحلی ایران بود. این پژوهش به لحا چکیده کامل
    فوتبال ساحلی از جمله رشته های ورزشی نو ظهور است که مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. از این رو ضروریست که توسعه فوتبال ساحلی در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین هدف این تحقیق، طراحی مدل ساختاری تفسیری موانع توسعه فوتبال ساحلی ایران بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و به شیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولان کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون و هیات های فوتبال، مدیران باشگاه ها و مربیان تیم های ملی فوتبال ساحلی در مجموع برابر با 50 نفر و در بخش کیفی، 18 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته، حاوی 16 گویه بود که براساس مطالعه جامع منابع و نظرات نمونه کیفی تحقیق و با استفاده از روش دلفی طراحی گردید. روایی پرسشنامه، توسط 10 نفر از اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد (88/0=α). موانع در فرم خودتعاملی ساختاری درج گردید و به صورت پرسشنامه در اختیار نمونه کیفی قرار گرفت. جهت سطح بندی موانع و تعیین اولویت اقدام از تکنیک ISM استفاده شد. براساس یافته ها، موانع در هفت سطح قرار گرفتند. موانع عدم وجود برنامه توسعه ای و کم توجهی مسئولین فدراسیون و هیات های فوتبال به توسعه فوتبال ساحلی در سطح زیربنایی مدل قرار گرفتند. در مجموع می توان گفت توجه بیشتر مسئولین فدراسیون فوتبال و هیأت ها بر طراحی و اجرای برنامه راهبردی، رفع بسیاری از موانع میانی و راس مدل را تسهیل خواهد کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM
    علوم ورزش , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    هدف از انجام این پژوهش طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مسئولان و کارشناسان واحد آموزش چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون و هیات های فوتبال استان ها و خبرگان، برابر با 55 نفر و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان بودند.. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه برابر شد. با توجه به داده ها و نظرات خبرگان در جلسه شورای راهبردی واحد آموزش فدراسیون فوتبال، 12 هدف استراتژیک تعیین و سپس از پرسشنامه های تعیین مناظر BSC و خودتعاملی ساختاری استفاده شد. برای طراحی نقشه استراتژیک از روش BSC و برای ساختاردهی اهداف از ISM و تحلیل MICMAC استفاده شد. یافته ها چگونگی ارتباط بین اهداف را در پنج سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهره وری و حرفه ای سازی نشان داد. همچنین یافته ها نشان داد که اهداف توسعه و توانمندسازی مدرسان مربیگری، توسعه هدفمند کنگره ها و دوره های آموزشی و افزایش تحقیق و توسعه در سطح زیربنایی الگوی ساختاری تفسیری و در منظر رشد و یادگیری قرار گرفتند. از این رو مسئولان نظام آموزش فدراسیون فوتبال باید جاری سازی و تحقق اهداف قاعده مدل را در اولویت اقدام قرار دهند. می توان اذعان کرد که این نقشه، تسهیل گر پیاده سازی اهداف برای دستیابی به توسعه حرفه مربیگری فوتبال کشور خواهد بود. پرونده مقاله