فهرست مقالات رضا نجف بیگی


  • مقاله

    1 - بررسی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر سلامت سازمانی در بخش عمومی
    پژوهش های سیاسی و بین المللی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1400
    هدف از این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر سلامت سازمانی در سازمان های بخش عمومی می باشد. به دلیل اهمیت سلامت سازمان های بخش عمومی، به دلیل گستردگی و شمول آن برای آحاد جامعه، این بررسی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، پیمایش اج چکیده کامل
    هدف از این پژوهش بررسی عوامل فرهنگی تأثیرگذار بر سلامت سازمانی در سازمان های بخش عمومی می باشد. به دلیل اهمیت سلامت سازمان های بخش عمومی، به دلیل گستردگی و شمول آن برای آحاد جامعه، این بررسی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، پیمایش اجتماعی می باشد. لذا ابتدا از طریق مرور ادبیات و اخذ نظر خبرگان از طریق روش دلفی، اقدام به ساخت پرسشنامه گردید و از طریق آزمون آلفای کرونباخ عدد 0.76 برای پایایی آن محاسبه شد. سپس در هر یک از دسته بندی های قانون مدیریت خدمات کشوری که اقدام به تعریف بخش عمومی نموده است، یک سازمان انتخاب و پرسشنامه مورد نظر توزیع گردید. این تحقیق نشان داد عوامل فرهنگی با ضریب 0.78 بر روی سلامت سازمانی در سازمان های بخش عمومی تأثیرگذار می باشند. این مقاله پیشنهاد می کند اولین قدم در مسیر سلامت سازمان ها، توجه به فرهنگ سازمانی و تقویت و یا تغییر آن می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائۀ الگوی «نگهداشت سرمایه‌های فکری» مراکز علمی و پژوهشی در ایران
    مدیریت بهره‌وری , شماره 67 , سال 17 , زمستان 1402
    هدف اصلی تحقیق حاضر، ارائۀ مدل و الگوئی مناسب جهت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های فکری کشور می باشد؛ دراین پژوهش، روش تحقیق ازنوع توصیفی (برمبنای روش تحقیق)، پیمایشی(برمبنای راهبرد)، کاربردی(برمبنای هدف تحقیق) است.تحلیل دادهۀ ا طبق روش توصیفی‌ـ تحلیلی (تحلیل تم) انجام می‌شود. چکیده کامل
    هدف اصلی تحقیق حاضر، ارائۀ مدل و الگوئی مناسب جهت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های فکری کشور می باشد؛ دراین پژوهش، روش تحقیق ازنوع توصیفی (برمبنای روش تحقیق)، پیمایشی(برمبنای راهبرد)، کاربردی(برمبنای هدف تحقیق) است.تحلیل دادهۀ ا طبق روش توصیفی‌ـ تحلیلی (تحلیل تم) انجام می‌شود. گردآوری داده ها به دو روش کتابخانه ای و میدانی (انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با خبرگان به روش گلوله برفی و پرسش‌نامه های الکترونیکی) می باشد. دربررسی و تحلیل داده ها، از روش تحلیل مدل‌سازی معادلات ساختاری واز نرم افزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. محدودة تحقیق ، شهر تهران لحاظ شده وتعداد جامعة آماری محققان و پژوهشگران ، هفتصد نفر محاسبه گردیده است؛ دراین راستا به‌دلیل عدم اطلاع از واریانس و احتمال موفقیت یا عدم موفقیت متغیرها و همچنین محدودبودن جامعه، نمی‌توان ازفرمول‌های آماری برای برآوردحجم نمونه استفاده نمود؛ فلذا ازجدول تعیین نمونه مورگان استفاده شده است. طبق جدول مورگان، جامعة آماری نمونه به تعداد 248 نفر می‌باشد. در این خصوص 339 پرسشنامة الکترونیکی در فضای مجازی ارسال و 244 پاسخنامة الکترونیکی دریافت شد. پس ازشناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار و تعیین میزان و شدت اثرگذاری آنان ، به مؤلفه‌های ششگانه -به‌همراه یک متغیر میانجی دولت الکترونیک ویک متغیر تعدیل‌گر تعارض منافع- رسیده‌ایم. اولویت تأثیرگذاری مؤلفه‌های ششگانه‌ای که در این تحقیق بدان پرداخته شده است، به ‌ترتیب ذیل می باشند: 1-خط‌مشی‌های ایجاد زیست‌بوم فنّاوری 2-خط‌مشی‌های نظام اداری نخبه‌محور و شایست سالار 3-خط‌مشی‌های سیاسی‌ـ قانونی 4- استراتژی‌، ساختار، فرهنگ‌، دانش سازمان یاد گیرنده 5-خط‌مشی‌های اقتصادی 6- خط‌مشی‌های اجتماعی‌ـ فرهنگی. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - طراحی الگوی اقتضایی دورکاری متناسب بافرهنگ‌های سازمانی، راه‌حلی جهت ارتقا بهره‌وری (مورد مطالعه: کارکنان و مدیران با سابقه اجرای دورکاری در بخش دولتی ایران)
    مدیریت بهره‌وری , شماره 44 , سال 12 , بهار 1397
    مدل و نتایج پژوهش‌های پیشین متناسب با چهار نوع فرهنگ سازمان، چهار نوع دورکاری مفروض گردیده است. ازطریق مطالعه مبانی موضوع، ابعادی که در شکل‌گیری انواع دورکاری نقش دارند به مدل مفهومی تحقیق اضافه شد و با استفاده از فن دلفی تناسب آن‌ها با شرایط سازمان‌های ایران در طی دو م چکیده کامل
    مدل و نتایج پژوهش‌های پیشین متناسب با چهار نوع فرهنگ سازمان، چهار نوع دورکاری مفروض گردیده است. ازطریق مطالعه مبانی موضوع، ابعادی که در شکل‌گیری انواع دورکاری نقش دارند به مدل مفهومی تحقیق اضافه شد و با استفاده از فن دلفی تناسب آن‌ها با شرایط سازمان‌های ایران در طی دو مرحله از خبرگان عمل‌گرا وعلمی دورکاری مورد نظرسنجی قرار گرفت. برای تخصیص شاخص‌های انواع دورکاری، با استفاده از پرسش نامه از جامعه آماری مشتمل بر افراد باسابقه دورکاری، مدیران دورکار و جامعه علمی مرتبط با حوزه دورکاری، تشابه هریک از شاخص‌های ابعاد، با انواع فرهنگ‌سازمانی مورد قضاوت قرار گرفت و داده‌های تشابه به دست آمد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از فن مقیاس‌گذاری چند بعدی از طریق نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرارگرفت که چهار نوع دورکاری با استفاده از ماتریس فاصله و تعیین مختصات هر یک از شاخص‌ها روی ابعاد زیر بنایی مدل ارزش‌های رقابتی (بعدکنترل- انعطاف و تمرکز بر درون-تمرکز بر بیرون سازمان) به دست آمد. جمع‌آوری داده‌ها با پرسش نامه و نمونه‌گیری از طریق گلوله برفی انجام شد. نتایج نشان داد فرهنگ‌سازمانی شیوه اجرای دورکاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دورکاری یک سازه چند بعدی است که شکل دقیق اجرای آن بستگی به موقعیت دارد. این امر ضرورت اصلاحات دورکاری در نحوه اجرا به‌منظور بهره‌گیری از مزایای آن در سازمان‌های کشور از منظری بوم شناسانه را محرز می‌نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل کاهش بطالت اجتماعی در جوامع و سازمان‌های مدرن فناورمحور و دورکار با رویکرد ارتقاء بهره‌وری
    آینده پژوهی شهری , شماره 12 , سال 4 , بهار 1403
    این پژوهش با هدف بررسی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های بطالت اجتماعی و درنهایت صحت معیارهای شناسایی‌شده در قالب تبیین مدلی اکتشافی برای کاهش بطالت اجتماعی در سازمان‌های فناورمحور و مانوس با دورکاری هم‌راستا با ارتقاء بهره‌وری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های بطالت اجتماعی و درنهایت صحت معیارهای شناسایی‌شده در قالب تبیین مدلی اکتشافی برای کاهش بطالت اجتماعی در سازمان‌های فناورمحور و مانوس با دورکاری هم‌راستا با ارتقاء بهره‌وری انجام شد. این پژوهش از منظر نوع توصیفی و از منظر روش‌شناسی کاربردی محسوب می‌گردد و با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) به انجام رسید که استخراج 5 بعد اصلی از 16 مؤلفه و 51 شاخص در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوا مصاحبه با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی در حوزه بطالت اجتماعی صورت گرفت و برای دستیابی به الگو در بخش کمی از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) و مضافاً پرسشنامه استفاده شد. پژوهش حاضر به لحاظ زمانی در مقطع 18 ماهه تدوین شد و به تحلیل داده‌های کمی و کیفی پرداخت. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان ارشد شرکت خدمات انفورماتیک بازوی فناوری الکترونیک بانک مرکزی بودند. در تجزیه‌وتحلیل داده‌های کیفی از نرم‌افزار Maxqda و در تجزیه‌وتحلیل داده‌های بخش کمی حاصله از 96 پرسشنامه، از نرم‌افزارهای SPSS و PLS و تحلیل مسیر، رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. تحلیل داده‌های کیفی و کمی پژوهش دستیابی به 5 بعد سازمانی، رفتاری، نظام‌های مدیریتی، فرهنگی و اهداف /استراتژی بود که طی تحلیل‌های صورت گرفته متغیر سازمانی به عنوان متغیر مستقل، متغیر اهداف / استراتژی به‌عنوان متغیر وابسته، متغیر نظام‌های مدیریتی به‌عنوان متغیر میانجی و درنهایت متغیرهای رفتاری و فرهنگی به‌عنوان متغیرهای رابط شناسایی شدند. مدل حاصله از تحلیل ISM و استفاده از تحلیل میک مک نیز منتج به ارائه مدلی 3 سطحی بود که بعد سازمان تأثیرگذارترین و بعد اهداف / استراتژی به‌عنوان تأثیرپذیرترین بعد شناخته شد. بهره‌‌گیری از نتایج مدل اکتشافی این پژوهش می‌تواند به‌صورت عملی منتج به کاهش بطالت اجتماعی در سازمان‌های فناورمحور و متأثر از سازوکارهای دورکاری شده و درعین‌حال ارتقاء بهره‌وری در این سازمان‌ها را به همراه داشته باشد. پرونده مقاله