خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره26,سال
8
,
تابستان
1396
زمینه: اجرای ایده آل خطمشیها حاصل وجود هماهنگی و تناسب بین شکل حاکمیت دولت و خطمشی است. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نیاز به ایجاد بستر و اصلاحات ساختاری هر بخش دارد.در نتیجه شکل حاکمیت دولتی در کنار شیوه اجرای خطمشی در هر یک از بخشهای قانون باید کاملا روشن و واضح چکیده کامل
زمینه: اجرای ایده آل خطمشیها حاصل وجود هماهنگی و تناسب بین شکل حاکمیت دولت و خطمشی است. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نیاز به ایجاد بستر و اصلاحات ساختاری هر بخش دارد.در نتیجه شکل حاکمیت دولتی در کنار شیوه اجرای خطمشی در هر یک از بخشهای قانون باید کاملا روشن و واضح مشخص و تعریف شود، تا بتوانیم بهترین اجرا را از قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشیم. هدف: ارائه مدلی جامع که بتواند شکل اجرای قانون خدمات کشوری را سامان دهد، تا از این طریق بتوان قانون مدیریت خدمات کشوری را به شکل موثرتری اجرا نمود. روشها: در این پژوهش در سه سطح به بررسی و آنالیز دادهها پرداخته شده، در سطح اول تحلیل توصیفی دادهها صورت گرفته است. در سطح دوم نیز به بررسی تحلیل استنباطی دادهها اقدام گردید و در نهایت به منظور ارائه مدل اصلی با بهره گیری از منطق فازی مدل نهایی و سه بعدی شکل گرفته است. یافتهها: در این پژوهش یک مدل ارائه گردیده است که به تعیین مناسبترین نوع حاکمیت در هر سه حوزه (جذب و استخدام، نگهداری و آموزش) خطمشی قانون خدمات کشوری پرداخته است. نتیجه گیری: در نظام جذب و استخدام بهتر است دولت از قدرت و نفوذ خود برای بهینهتر شدن و قانونمند شدن این حوزه بهره ببرد. در حوزه آموزش و بهسازی، دولت حاکمیت خود را از طریق بخش خصوصی تحقق بخشد. در حوزه نگهداری لازم است دولت در این زمینه به ائتلافات سازمانی و گروههای شکل گرفته سازمانی ذی نفوذ اعتماد کرده و تنها از طریق ترغیب آنها، شکل حاکمیتی خود را حفظ نماید.
پرونده مقاله
مدیریت توسعه و تحول
,
شماره2,سال
12
,
تابستان
1399
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل واﻛﺎوی ابعاد سازمان استعدادمحور جهت ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه ای برای شناسایی سازمان های استعدادمحور بود. رویکرد این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی شعب بانک ملی استان کردستان است. در بخش کیفی به روش داده بنیاد، نمونه ا چکیده کامل
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل واﻛﺎوی ابعاد سازمان استعدادمحور جهت ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه ای برای شناسایی سازمان های استعدادمحور بود. رویکرد این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی شعب بانک ملی استان کردستان است. در بخش کیفی به روش داده بنیاد، نمونه ای به حجم 20 نفر به هدف استخراج مؤلفه های اصلی از میان مدیران ارشد و اساتید متخصص حوزه مدیریت انتخاب گردید و در بخش کمی از تمامی کارمندان و مدیران بانک ملی استان به تعداد ۵۲۰ نفر نمونه بزرگی به حجم 350 نفر جهت پاسخ به پرسشنامه مستخرج از مؤلفه های بخش کیفی انتخاب شد که از این تعداد 92 درصد مردان (322 نفر) و 8 درصد را زنان (28 نفر) تشکیل دادند. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، کدگذاری سه مرحله ای با نرم افزار nvivo بود که حاصل تحلیل ها در قالب 5 بعد قابل شناسایی بود. ۱- بعد شرایط علّی با 5 کد محوری اهداف منعطف و فردمحور، ساختار سست پیوند و افقی، روابط غیررسمی، ارزشیابی سه سونگر و پویایی و ریسک پذیری در قالب یک کد گزینشی شاخص های درون سازمانی ۲- بعد بستر و زمینه با 3 کد محوری ساختار ذهنی، ساختار سیاسی – قانونی و ساختار فرهنگی در قالب یک کد گزینشی ساختارهای فکری و برون سازمانی ۳- بعد عوامل مداخله گر با دو کد محوری 1- هژمونی ساختار سازمانی و 2- حاکمیت بروکراسی در قالب کد گزینشی ساختار شغل محور 4- بعد راهبرد با 4 کد محوری تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، ایجاد بانک استعداد، تغییر بینش و باورها و رهبران تحول آفرین با کد گزینشی فرهنگ سازمانی و 5- بعد پیامدها در بردارنده 3 مقوله افزایش اثربخشی، استقرار نظام شایسته سالاری و بقای سازمان در قالب یک کد گزینشی نتایج و اثرات. در بخش کمی نیز، پرسشنامه ای به تعداد 58 گویه از کدهای محوری و گزینشی مشخص شدند که نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با نرم افزار SPSS نشان داد که پنج بعد قابل شناسایی در بخش کیفی، به عنوان پنج عامل قابل اکتشاف بوده و هرکدام از گویه های مرتبط با آنها دارای بار عاملی مناسب بودند. همچنین در تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار AMOS نتایج نشان داد که الگوی همه ابعاد از برازش قابل قبولی برخوردار است. این پرسشنامه به عنوان ابزاری جهت سنجش میزان استعدادمحوری بانک های دولتی از اعتبار بالایی برخوردار است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد