رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره4,سال
16
,
پاییز
1401
توانمندسازی ساختاری سازه های قدرت و کنترل را در راستای بهره وری و ارتقاپذیری کارکنان به شکل بهینه ای به کار می گیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی پیشایندها و پسایندهای توانمندسازی ساختاری منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان یود. این پژوهش از نظر ه چکیده کامل
توانمندسازی ساختاری سازه های قدرت و کنترل را در راستای بهره وری و ارتقاپذیری کارکنان به شکل بهینه ای به کار می گیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی پیشایندها و پسایندهای توانمندسازی ساختاری منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان یود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع شناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی- استقرایی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت آموزشی می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به تعداد 16 نفر انجام شد. جامعه آماری بخش کمی، مدیرانی میانی و ارشد اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس، حجم نمونه 36 نفر تعیین شد. داده های کیفی به دست آمده از مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار 2020MaxQda و بخش کمی پژوهش با استفاده از روش دلفی فازی انجام شد. پیشایندها و پسایند های توانمندسازی ساختاری در قالب 24 عامل مشخص و سپس با استخراج این عوامل، از طریق پژوهش کمی اولویت بندی شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد تمرکز بر مسائل محوری، مدیریت افقی و استعداد گزینی مدون و شناسایی نقش های کلیدی، مهمترین پیشایندهای توانمندسازی ساختاری می باشند. از بین پسایندهای توانمندسازی ساختاری نیز ارتقای کیفیت زندگی کاری، تسهیل رشد کارکنان و توسعه قابلیت های پویا، مهمترین پسایندهای توانمندسازی ساختاری می باشند.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره4,سال
11
,
پاییز
1396
هدف تحقیق حاضر، شناسایی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان(300نفر) و دانش آموزان دختر متوسطه مدارس تنکابن(423 نفر) تشکیل چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر، شناسایی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان(300نفر) و دانش آموزان دختر متوسطه مدارس تنکابن(423 نفر) تشکیل میدهند. جهت تعیین حجم نمونه تحقیق از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری معنوی فرای(2005)، رفتارشهروندی سازمانی پودساکف(2000)و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند(1992) استفاده گردید. با توجه به استاندارد بودن پرسشنامهها، روایی آنها مورد تأیید صاحبنظران قرار گرفت. پایایی ابزارهای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ دارای معیار لازم و بالای 0.7 میباشد. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد رهبری معنوی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین رفتار شهروندی سازمانی معلمان با انگیزش تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارد و نیز رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارد و نهایتاً رفتار شهروندی سازمانی معلمان در رابطه بین رهبری معنوی مدیران با انگیزش تحصیلی دانش آموزان نقش مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره4,سال
14
,
پاییز
1396
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشهای در سایه و سبک فرزندپروری والدین بر اضطراب ریاضی دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران انجام شد. جامعة آماری شامل 48545 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان استان مازندران بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر نمونه تعیین گر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشهای در سایه و سبک فرزندپروری والدین بر اضطراب ریاضی دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران انجام شد. جامعة آماری شامل 48545 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان استان مازندران بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر نمونه تعیین گردید، لذا برای اطمینان از معرف بودن نمونه برای جامعه و تناسب آن با گروههای مختلف تعداد 500 نفر با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی و ابزارهای جمعآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد شیوههای فرزندپروری دیانا بامریند (1973) و اضطراب ریاضی شکرانی (1381) بود و پرسشنامه آموزش در سایه برگرفته از مبانی نظری و پیشینه خارجی طرح است که روایی آن مورد تأیید متخصصان بوده و پایایی سه پرسشنامه به ترتیب 72/0، 92/0 و 72/0 به دست آمد. بهمنظور تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که افرادی که از آموزش در سایه استفاده کردهاند، اضطراب ریاضی کمتری را تجربه کردهاند و همچنین اثر سبک فرزندپروری نیز بر اضطراب ریاضی دانشآموزان معنادار بود.
پرونده مقاله
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
شماره4,سال
12
,
پاییز
1401
زمینه و هدف: مدارس ماندگار محصول مجموعهای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه و شاخصهای نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و چکیده کامل
زمینه و هدف: مدارس ماندگار محصول مجموعهای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه و شاخصهای نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و ارائه الگویی کیفی است.
روش: در این پژوهش از روش دلفی استفاده شده است. هیئت خبرگان پژوهش، گروه 22 نفری از متخصصانی از حوزههای حوزه مدیریت آموزشی، علوم تربیتی، برنامهریزی آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت و مدیریت آموزش عالی بوده که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مبانی نظری شاخصهای مرتبط با مدارس ماندگار استخراج و بهصورت پرسشنامه اولیه بهصورت همزمان برای ارزیابی در اختیار اعضای هیئت خبرگان قرار گرفت و در سه دور توزیع و اطلاعات جمعآوری، ورود اطلاعات و تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل از تکنیک آمار توصیفی و برای محاسبه ضریب توافق خبرگان از آزمون رتبههای دبلیو کندال استفاده شد.
یافتههای پژوهش: برای گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار، 132 شاخص و 13 مؤلفه با نما و انحراف معیار قابل قبول شناسایی شد که با توجه به نتایج آزمون دبیلو کندال به مقدار 709/0 با معناداری در سطح خطای کوچکتر از 01/0 و با اطمینان 99% مورد اجماع خبرگان است.
نتیجهگیری: مؤلفه سازمان و مدیریت از نظر خبرگان بیشترین اهمیت را در شاخصهای نوآوری شناسایی شده در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار دارد. ویژگیهای معلمان مدارس ماندگار، ویژگیهای مدیر در ردههای بعدی قرار دارند. مؤلفههای اصول و روشهای آموزشی، دولت و حاکمیت، محتوای آموزشی، روشهای مدارس ماندگار، روابط انسانی و مشارکت، ویژگیهای دانشآموزان مدارس ماندگار، معماری و ساختمان و تجهیزات، فرهنگ و جامعه و خانواده به ترتیب در درجه اهمیت بعدی برای گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار دارند.
پرونده مقاله
از آنجایی که نظامی منسجم برای سنجش عملکرد مراکز آموزش عالی در زمینه های مختلف وجود ندارد لذا تحقیق حاضر برآن است در رابطه با عملکرد گروه های آموزشی که یکی از مهمترین عناصر دانشگاهی است، یک مدل عملی خودسنجی ارائه دهد. در مدل حاضر سعی شده که از نقطه نظرات و تجربیات اعضا ه چکیده کامل
از آنجایی که نظامی منسجم برای سنجش عملکرد مراکز آموزش عالی در زمینه های مختلف وجود ندارد لذا تحقیق حاضر برآن است در رابطه با عملکرد گروه های آموزشی که یکی از مهمترین عناصر دانشگاهی است، یک مدل عملی خودسنجی ارائه دهد. در مدل حاضر سعی شده که از نقطه نظرات و تجربیات اعضا هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی در رابطه با 7 عامل مهم دانشگاهی پیشنهادی استفاده شود که این عوامل عبارتند از: 1- اهداف، جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات. 2- هیئت علمی 3- دانشجویان 4- راهبردهای یاددهی-یادگیری 5- دوره های آموزشی و برنامه های درسی 6- امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی 7- دانش آموختگان که هر عامل مرکب از تعدادی ملاک و هر ملاک از تعدادی نشانگر و شاخص تشکیل شده است. عوامل، ملاک ها و نـشانگر ها در قــالب پرسشــنامه با ضریب آلفا 98/. تهیه و در اختیار اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی گیلان و مازندران قرار گرفت. از ملاکها ، نشانگرها و شاخص ها مدل پیشنهادی استخراج گردید.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره5,سال
8
,
زمستان
1396
این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تمایلات رفتاری نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در کارکنان مدارس الکترونیکی استان گیلان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان مدارس الکترونیکی استان گیلان به تعداد 2145 بود. حجم نمونه بر چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تمایلات رفتاری نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در کارکنان مدارس الکترونیکی استان گیلان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان مدارس الکترونیکی استان گیلان به تعداد 2145 بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 326 نفر برآورد گردید و از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته برای اندازهگیری متغیرهای اثرگذار بر تمایلات رفتاری نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات میباشد. جهت سنجش روایی ابزار از روش روایی صوری و روایی همگرا با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (AVE) که بالاتر از 0/5 برآورد گردید، استفاده شد و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 0/85 و همچنین، با استفاده از اعتبار ترکیبی از طریق ضریب دیلون- گلدنشتاین بالای 0/7 محاسبه شد. تحلیل دادهها از طریق آمار استنباطی و تکنیک آماری مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی انجام شده است. نتایج حاکی از تأثیر هنجارهای ذهنی، سودمندی ادراک شده، سهولت ادراک شده، ریسک ادراک شده، تجربه نسبت به استفاده و انتظار بهبود عملکرد بر تمایل رفتاری نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات دارد. همچنین، نتایج نشان داد، سازگاری ادراک شده در رابطه بین سودمندی ادراک شده و سهولت ادراک شده، ریسک ادراک شده، تجربه نسبت به استفاده، انتظار بهبود عملکرد و تمایلات رفتاری نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات، نقش تعدیلکنندگی دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل همرخدادیواژگان و ترسیم نقشهعلمی پژوهشهای بامحوریت مدرسه است.
روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، توصیفی/ تحلیلی، و مبتنیبر تکنیک علمسنجی بود. جامعه آماری، مقالات نمایه شده در پایگاههای اس.آی.دی، پرتال جامع علوم انسانی، مگیران، و اریک، در با چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل همرخدادیواژگان و ترسیم نقشهعلمی پژوهشهای بامحوریت مدرسه است.
روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، توصیفی/ تحلیلی، و مبتنیبر تکنیک علمسنجی بود. جامعه آماری، مقالات نمایه شده در پایگاههای اس.آی.دی، پرتال جامع علوم انسانی، مگیران، و اریک، در بازه زمانی ۹ ساله ۱۳۹۹-۱۳۹۱ (۲۰۱۲-۲۰۲۰)، با جستوجوی کلیدواژه مدرسه بود. در بخشی از پژوهش از کل جامعه و در قسمتی دیگر از قانون پراکندگی برادفورد برای نمونهگیری استفاده شد. همچنین بهوسیله نرمافزارهای راور-ماتریس و وی.اُ.اسویوور بهترتیب نمودارهای ماتریس همرخدادی و نقشهعلمی تهیه شد.
یافتهها: در جستوجوی کلیدواژه مدرسه در پایگاههای مذکور، ۴۳۹۰ مقاله فارسی (۱۳۹۹-۱۳۹۱) و ۱۴۳۱۳ مقاله انگلیسی (۲۰۱۲-۲۰۲۰)؛ و نیز ۱۷۱۲ واژه فارسی، و ۳۵۶۳ واژه انگلیسی یافت شد. براساس یافتههای حاصله بیشترین نرخ رشد پژوهشهای فارسی بامحوریت مدرسه در سالهای ۱۳۹۸ (42/16٪) و ۱۳۹۷ (٪33/14)، و در انگلیسی سال ۲۰۱۲ (09/20٪) بود. بیشترین این مقالات مربوط به حوزههای روانشناسی و آموزشوپرورش بود. همچنین بالاترین نرخ همرخدادیواژگان با کلمه مدرسه، متعلق به واژههای تفکرانتقادی-ذهن در مقالات فارسی و دانشآموزان-مدارس، در مقالات انگلیسی بود.
نتیجهگیری: تجزیه و تحلیل تحولات مدرسه در سطوح ملی و بینالمللی نشان داد، طی سالهای اخیر پژوهشهای بسیاری به این مفهوم پرداختهاند. بررسی میزان انتشار پژوهشها و نیز واژگان همرخداد با مدرسه حاکی از آن است که این مفهوم بهطور تلویحی در بطن حوزههای مطالعاتی مختلف وجود دارد، به نظر میرسد لازم است مدرسه بهجای بررسی در حوزههای مطالعاتی پراکنده، در یک حوزه تخصصی مورد پژوهش قرار گیرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلی نوآورانه در آموزش متوسطه بر پایه استفاده از فناوری رایانش ابری انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی کیفی (گراندد تئوری) و کمی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزه های فناوری اطلاعات و مدیریت آموزشی تشکیل داده اند چکیده کامل
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلی نوآورانه در آموزش متوسطه بر پایه استفاده از فناوری رایانش ابری انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی کیفی (گراندد تئوری) و کمی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزه های فناوری اطلاعات و مدیریت آموزشی تشکیل داده اند که به کمک روش نمونه گیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به روش کد گذاری اسمیت صورت گرفته است. در مرحله کمی جامعه آماری شامل 3500 نفر از مدیران، معلمان و کارشناسان استان گیلان بوده که با استفاده از جدول مورگان 350 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی صوری و محتوایی آن تأیید گردید و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 89/0 می باشد. نتایج پژوهش در بخش کیفی در قالب 6 بعد (علی، واسطه ای، زمینه ای، محوری، راهبردی و پیامدی) شامل 13 مؤلفه نیاز به تغییر در شیوه آموزش، سودمندی ابزارهای ابری، الزامات قرن 21 ، نیاز به فناوری های جدید، منابع انسانی، پشتیبانی سازمانی، آماده سازی محیط یادگیری، رویکردی نوآورانه به آموزش عمومی، سیاست گذاری آموزشی، فراهم کردن ملزومات آموزش، ارتقاء آموزش، عدالت آموزشی و مدیریت منابع مالی می باشد. تحلیل بخش کمی نیز بیانگر آنست که تمامی متغیرهای تحقیق دارای میانگین های بیشتر از میانگین مورد انتظار است. بر اساس شاخص های متعددی از قبیل شاخص فورنل – لاکر، شاخص ملاک کلی برازش( GOF )، ضریب تعیین و شاخص افزونگی یا روایی متقاطع ( CV Red) مدل مذبور مورد ارزیابی و برازش قرار گرفته که همگی بر اعتبار، پایایی، برازش قوی، روایی تشخیصی قوی و همچنین از کیفیت مناسب مدل حکایت دارد.
پرونده مقاله
مقاله حاضر، گزارش یک پژوهش در زمینه تطورشناسی دانش مدیریت آموزشی در ایران است. رویکرد این پژوهش، تاریخی و از نوع تطورنگاری تفسیری، با معیار بسندگی معنایی بود. جامعه پژوهش، همه کتابهای نمایه شده در کتابخانه ملی ایران، طی یک قرن اخیر با کلیدواژههای اصلی و مستقیم مدیریت چکیده کامل
مقاله حاضر، گزارش یک پژوهش در زمینه تطورشناسی دانش مدیریت آموزشی در ایران است. رویکرد این پژوهش، تاریخی و از نوع تطورنگاری تفسیری، با معیار بسندگی معنایی بود. جامعه پژوهش، همه کتابهای نمایه شده در کتابخانه ملی ایران، طی یک قرن اخیر با کلیدواژههای اصلی و مستقیم مدیریت آموزشی، رهبری آموزشی و مدیریت مدرسه بودند. پس از چهار مرحله غربالگری هدفمند، 36 کتاب تالیفی و ترجمهای، بهعنوان نمونه پژوهش تفکیک شدند. سپس بر اساس سنت تطورپژوهی تاریخی، پس از خوانش و فیشبرداری از کتاب های نمونه و دسته بندی و تحلیل انتقادی داده ها، روندهای اصلی استنتاج شدند. همچنین در هم اندیشی با صاحب نظران، این روندهای استنتاجی، مرتباً اعتباریابی شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که دورههای تطوری دانش مدیریت آموزشی در ایران را میتوان به شش دوره "ظهور، فترت، بروننگری آگاهانه، گرایش افراطی به مدیریتگرایی، رکود و تکرار، و بازنگری و غنیسازی" گونه شناسی کرد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی در سازمان های آموزش عالی بود. جامعه پژوهش را کلیه پژوهش های انجام شده، تا پایان سال 1392 در زمینه کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی در سازمان های آموزش عالی ایران تشکیل دادند. از طریق ن چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی در سازمان های آموزش عالی بود. جامعه پژوهش را کلیه پژوهش های انجام شده، تا پایان سال 1392 در زمینه کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی در سازمان های آموزش عالی ایران تشکیل دادند. از طریق نمونه گیری هدف مند تعداد 24 پژوهش که دارای ویژگی های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست گزینش پژوهش ها از نظر فنی و روش شناختی بود. مدل فراتحلیل ترجیحی در این پژوهش رویکرد ترکیب نتایج هانتر و اشمیت بود. ضمناٌ برای تفسیر نتایج از رویکرد کوهن استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان دادند که اندازه اثر کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی در سازمان های آموزش عالی معادل 456/0 می باشد که بر مبنای شاخص های تفسیری، بالاتر از متوسط است. همچنین ابعاد کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی در سازمان های آموزش عالی عبارتند از: پرداخت منصفانه، محیط کاری ایمن، تأمین فرصت رشد، قانون گرایی در سازمان کار، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیت های انسانی که تمامی اندازه اثرهای آنها در سطح 001/0معنادار بودند. ابعاد تأمین فرصت رشد، وابستگی اجتماعی، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیت های انسانی تقریباٌ در سطح متوسط ولی ابعاد پرداخت منصفانه، محیط کار ایمن و قانون گرایی در سازمان تقریباٌ پایین تر از حد متوسط می باشند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش های در سایه بر اضطراب ریاضی دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان تنکابن انجام گرفته است. نوع پژوهش توصیفی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان تشکیل دادند. با توجه به تعداد جامعه در جدول مورگان تعداد 380 نفر و بر چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش های در سایه بر اضطراب ریاضی دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان تنکابن انجام گرفته است. نوع پژوهش توصیفی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان تشکیل دادند. با توجه به تعداد جامعه در جدول مورگان تعداد 380 نفر و برای اطمینان از معرف بودن نمونه برای جامعه و تناسب آن با گروههای مختلف جامعه تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ا ضطراب ریاضی و آموزش های در سایه استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اثر اصلی آموزش در سایه معنادار است؛ بدین معنا افرادی که از آموزش در سایه استفاده کرده اند، اضطراب ریاضی کمتری را تجربه کرده اند. همچنین.نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بین اضطراب ریاضی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و دختران بیشتر از پسران اضطراب ریاضی دارند. ولی تفاوت معناداری میان اضطراب ریاضی دانش اموزان با رشته های تحصیلی متفاوت مشاهده نشد. لذا می توان به این نتیجه رسید که آموزش در سایه می تواند بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان موثر باشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد