در دنیای کسب و کار امروزی، رقابت شدید میان شرکتها باعث شده تا آنها در شرایط عدم اطمینان فعالیت کنند که همین امر باعث مواجه شدن آنها با ریسکهای متفاوتی میشود. ریسکها آثار منفی بر زنجیره تأمین شرکتها داشته و میتواند منجر به کاهش سودآوری و مزیت رقابتی شوند. همچنین گس چکیده کامل
در دنیای کسب و کار امروزی، رقابت شدید میان شرکتها باعث شده تا آنها در شرایط عدم اطمینان فعالیت کنند که همین امر باعث مواجه شدن آنها با ریسکهای متفاوتی میشود. ریسکها آثار منفی بر زنجیره تأمین شرکتها داشته و میتواند منجر به کاهش سودآوری و مزیت رقابتی شوند. همچنین گسترده شدن و متراکمتر شدن شبکه روابط در زنجیره تأمین از سویی و اجتناب ناپذیر بودن برخی اختلالات از سوی دیگر، باعث میشود تا سنجش و ارزیابی تأمینکنندگان اهمیت دوچندانی بیابد. بنابراین بایستی به تاب آوری به عنوان توانایی تأثیرپذیری کمتر از اختلالات و نیز توانایی در بازیابی اختلالات در میان تأمین کنندگان توجه بیشتری شود. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی شاخصهای سنجش تاب آوری تأمینکنندگان گروه صنعتی اورند با بهرهگیری از روشهای ترکیبی دلفی فازی و مدل سازی ساختاری تفسیری میباشد. نتایج حاکی از آن است که از میان 27 شاخص شناسایی شده از تئوری تحقیق، 16 شاخص با استفاده از تکنیک دلفی فازی ونظرات تیم 10 نفره خبرگان تأیید شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری به سطح بندی شاخصهای مورد نظر در این صنعت و ارائه مدل سلسله مراتبی پژوهش پرداخته شد. نتایج این تکنیک نشان داد شاخصهای سنجش تاب آوری تأمین کنندگان در 5 سطح جای گرفتند که شاخص زمان تأخیر در بالاترین سطح و تأثیرپذیرترین عامل شناخته شد. همچنین شاخص قدرت مالی تأمین کننده به عنوان تأثیرگذارترین عامل در پایینترین سطح جای گرفت.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و تأثیر آن بر بهرهوری تولید در شرکت ارس خودرو دیزل(آمیکو) انجام شده است. روش انجام این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه 506 نفرکارمن چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و تأثیر آن بر بهرهوری تولید در شرکت ارس خودرو دیزل(آمیکو) انجام شده است. روش انجام این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه 506 نفرکارمند شرکت را شامل می شود. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونه 218 نفر برآورد گردید که این میزان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه جهت شناسایی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی و از اسناد و مدارک موجود در کارخانه برای اندازهگیری بهرهوری تولید استفاده شده است. برای تحلیل سؤالات تحقیق از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، رگرسیون خطی ساده و روش بردار ویژه نیز برای اولویتبندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی از دیدگاه خبرگان استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تأثیرگذاری تمامی عوامل لیست شده اولیه (22 عامل) بر تعهد سازمانی تأئید گردید و اولویتبندی بدست آمده به این ترتیب می باشد: 1. عوامل سازمانی،2. عوامل فردی،3. عوامل شغلی- سازمانی،4. عوامل شغلی-محیطی. همچنین میزان تأثیرگذاری تعهدسازمانی بر بهرهوری تولید نیز در سطح معنی داری 019/0،18 درصد به دست آمد.
پرونده مقاله
قابلیت نوآوری، عاملی کلیدی برای استمرار نوآوری در کسب و کار است و به سازمانها این توانایی را میدهد تا در محیط متغیر کنونی اثربخشتر رقابت کنند. بانکها نیز که یکی از مهمترین سازمانهای خدماتی هستند برای حضور در صحنه رقابت نیازمند نوآوریهای چشمگیری میباشند، و این ا چکیده کامل
قابلیت نوآوری، عاملی کلیدی برای استمرار نوآوری در کسب و کار است و به سازمانها این توانایی را میدهد تا در محیط متغیر کنونی اثربخشتر رقابت کنند. بانکها نیز که یکی از مهمترین سازمانهای خدماتی هستند برای حضور در صحنه رقابت نیازمند نوآوریهای چشمگیری میباشند، و این امر آنها را در جهت انجام فعالیتهای نوآورانه هدایت میکند که موجب جذب مشتریان جدید در بین سایر رقبای خود میشود. بههمین دلیل ارزیابی نوآوری در این صنعت کمک مؤثری به بانکها برای سنجش میزان نوآوری و همچنین مقایسه خود با سایر رقبایشان خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ترکیبی خبره محور فازی برای ارزیابی نوآوری شعب بانک میباشد. بدین منظور، ابتدا عوامل مؤثر بر نوآوری در حوزههای مختلف شناسایی خواهد شد، پس از جمعبندی فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه تمام معیارهای استخراجشده در اختیار خبرگان قرار گرفته و عوامل مؤثر بر نوآوری بانک شناسایی میشود. سپس با استفاده از روش تصمیمگیری چند شاخصه بهترین- بدترین که بهعنوان یکی از نوینترین روشهای تصمیمگیری مطرح است، این عوامل با نظرات خبرگان وزندهی میشوند. سپس با استفاده از روش مولتی مورای فازی 6 شعبه از شعب بانک انصار بهعنوان مورد مطالعه، ارزیابی میشوند. نتایج این پژوهش نشاندهنده این است که عوامل استراتژیک، عوامل داخلی و مشتری مهمترین عوامل تأثیرگذار بر نوآوری در حوزه بانک میباشند و همچنین چشمانداز بانک بهعنوان زیرمعیاری از عوامل استراتژیک، به مهمترین زیرمعیار مشخص شده است. پس از ارزیابی شعب، شعبه 6 به نوآورترین شعبه انتخاب شده است. در انتها بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادات اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد