با توجه به حضور روزافزون زنان در عرصه اجتماع و اهمیت سلامت روانی آنها و ارتباط آن بازندگی زناشویی، این تحقیق باهدف مقایسه بهزیستی روانشناختی و دلزدگی زناشویی زنان شاغل و غیر شاغل در سال 1393 انجامشده است. به همین منظور تعداد 175 نفر از معلمان ابتدائی شاغل در مدارس ش چکیده کامل
با توجه به حضور روزافزون زنان در عرصه اجتماع و اهمیت سلامت روانی آنها و ارتباط آن بازندگی زناشویی، این تحقیق باهدف مقایسه بهزیستی روانشناختی و دلزدگی زناشویی زنان شاغل و غیر شاغل در سال 1393 انجامشده است. به همین منظور تعداد 175 نفر از معلمان ابتدائی شاغل در مدارس شهر کرج و 175 نفر زنان خانهدار شهر کرج بهصورت خوشهای و تصادفی انتخاب شده است. سپس آنان با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و دلزدگی زناشویی پاینز مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از جمعآوری دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون تی مستقل برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. تحلیلهای آماری گویای آن بود که زنان شاغل بهزیستی روانشناختی بالاتری برخورداربودند (p<0/01)؛ ولی در دلزدگی زناشویی این تفاوت در زنان خانه دار بیشتر بود (p<0/05). همچنین زنان شاغل در همه مولفههای بهزیستی روانشناختی به غیر از مولفههای رشد شخصی و خود مختاری از زنان خانه دار وضعیت بهتری داشتند. مقایسه ابعاد دلزدگی زناشویی نشان داد زنان شاغل فقط در بعد دلزدگی روانی تفاوت معنی داری با زنان خانه دار داشتند و در ابعاد دیگر تفاوت معنی داری بین این دو گروه وجود نداشت.به نظر میرسد اگر شغل دارای ویژگی منفی مثل ساعات کاری طولانی و استرس و فشارهای زیاد نباشد تأثیرات مثبتی بر بهزیستی روانشناختی زنان دارد. از سوی دیگر اشتغال باعث خستگی و دلزدگی زناشویی بیشتری در زنان شاغل نشده بود، لذا فراهم نمودن زمینههای مشارکت اجتماعی و اشتغالزائی متناسب با شأن زنان در تأمین بهزیستی آنان مؤثر است.
پرونده مقاله
هدف: با توجه به حضور روزافزون زنان در عرصه اجتماع و اهمیت سلامت روانی آنها و ارتباط آن بازندگی زناشویی، این تحقیق با هدف مقایسه بهزیستی روانشناختی و دلزدگی زناشویی زنان شاغل و غیر شاغل در سال 1393 انجامشده است.
روش: به همین منظور تعداد 175 نفر از معلمان ابتدائی شاغل چکیده کامل
هدف: با توجه به حضور روزافزون زنان در عرصه اجتماع و اهمیت سلامت روانی آنها و ارتباط آن بازندگی زناشویی، این تحقیق با هدف مقایسه بهزیستی روانشناختی و دلزدگی زناشویی زنان شاغل و غیر شاغل در سال 1393 انجامشده است.
روش: به همین منظور تعداد 175 نفر از معلمان ابتدائی شاغل در مدارس شهر کرج و 175 نفر زنان خانهدار شهر کرج بهصورت خوشهای و تصادفی انتخابشده است. سپس آنان با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و دلزدگی زناشویی پاینز مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از جمعآوری دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون تی مستقل برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: تحلیلهای آماری گویای آن بود که زنان شاغل بهزیستی روانشناختی بالاتری برخورداربودند (p<0/01)؛ ولی در دلزدگی زناشویی این تفاوت در زنان خانه دار بیشتر بود (p<0/05). همچنین زنان شاغل در همه مولفههای بهزیستی روانشناختی به غیر از مولفههای رشد شخصی و خود مختاری از زنان خانه دار وضعیت بهتری داشتند. مقایسه ابعاد دلزدگی زناشویی نشان داد زنان شاغل فقط در بعد دلزدگی روانی تفاوت معنی داری با زنان خانه دار داشتند و در ابعاد دیگر تفاوت معنی داری بین این دو گروه وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد اگر شغل دارای ویژگی منفی مثل ساعات کاری طولانی و استرس و فشارهای زیاد نباشد تأثیرات مثبتی بر بهزیستی روانشناختی زنان دارد. از سوی دیگر اشتغال باعث خستگی و دلزدگی زناشویی بیشتری در زنان شاغل نشده بود، لذا فراهم نمودن زمینههای مشارکت اجتماعی و اشتغالزائی متناسب با شأن زنان در تأمین بهزیستی آنان مؤثر است.
پرونده مقاله
این پژوهش باهدف پیشبینی سازگاری زناشویی براساس انسجام خانوادگی، زمان باهم بودن و منابع مالی در معلمان زن انجامشده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان متأهل زن مقطع ابتدایی شهرکرج در سال تحصیلی 94-93 بود که به صورت نمونهگیری خوش چکیده کامل
این پژوهش باهدف پیشبینی سازگاری زناشویی براساس انسجام خانوادگی، زمان باهم بودن و منابع مالی در معلمان زن انجامشده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان متأهل زن مقطع ابتدایی شهرکرج در سال تحصیلی 94-93 بود که به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی 230 نفر به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه سازگاری زناشویی اسپنیر (1976، DAS) و بمنظور سنجش انسجام خانواده، زمان باهم بودن و منابع مالی از مقیاس فرایند و محتوای خانواده سامانی (1387) استفاده شد. دادهها از راه همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که در سطح معناداری 05/0>P، انسجام خانوادگی، زمان باهم بودن و منابع مالی با سازگاری زناشویی معلمان رابطه ای معنادار دارند و هم چنین، نتایج رگرسیون گامبهگام نشان دادند که به غیر از منابع مالی که اثری معنادار در معادله رگرسیون نداشت، دو مؤلفه انسجام خانوادگی و زمان باهم بودن7/47 درصد از واریانس سازگاری زناشویی را تبیین میکنند. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که انسجام خانواده و زمان باهم بودن توانایی پیشبینی سازگاری زناشویی را دارند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد