بررسی تأثیر نگرش شغلی بر تسهیم دانش و ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی در بانک قوامین
محورهای موضوعی : مدیریتسید مهدی الوانی 1 , احسان لرستانی 2
1 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - 2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: تسهیم دانش, رفتار شهروندی سازمانی, نگرشهای شغلی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق مشخص نمودن مهمترین شاخص های مختلف نگرش های شغلی و میزان تاثیر این شاخص ها بر میزان تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. سه شاخص وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی به عنوان مهمترین شاخص های نگرش شغلی انتخاب شدند و پس از تعیین و تایید شاخص های مرتبط با متغیرهای مستقل و وابسته با انجام تحلیل آماری بر روی داده های جمع آوری شده (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر) مشخص گردید که از بین متغیرهای وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی، متغیر تعهد سازمانی بیشترین تاثیر را بر متغیر رفتار شهروندی سازمانی داشته است و وابستگی شغلی کمترین میزان را تاثیرگذار بوده است. همچنین از بین متغیرهای وابستگی شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی، متغیر رضایت شغلی بیشترین تاثیر را بر متغیر تسهیم دانش داشته است و متغیر وابستگی شغلی کمترین تاثیر را دارا بوده و رفتار شهروندی سازمانی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر تسهیم دانش در سازمان ها می گذارد.
The aim of this research is to specify the most important indexes of career attitude and rate of these effects on knowledge sharing and Organizational citizenship attitude. 3 indexes of job dependency, job satisfaction and Organizational Commitment are chosen as the best career indexes and after specifying of indexes related to independent and dependent variables with Statistical analysis on collected data (Pearson Correlation, Confirmatory factor analysis and Path analysis) determined that among job dependency, job satisfaction and Organizational Commitment , Organizational Commitment variable had the most effect on Organizational citizenship attitude and job dependency had the least effect. also among the indexes of job dependency, job satisfaction and Organizational Commitment, job satisfaction variable had the most effect on knowledge sharing and job dependency had the least effect and citizenship attitude also had positive and meaningful on knowledge sharing in organizations.