فهرست مقالات محمدرضا شجاعی


  • مقاله

    1 - اثربخشی معنویت درمانی بر تعدیل باورهای فراشناخت فرزندان جانبازان PTSD
    روان سنجی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1399
    هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی معنویت درمانی برتعدیل باورهای فراشناخت فرزندان جانبازان PTSD بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بوده. جامعه آماری دانشجویان شاهد(فرزندان جانبازان مبتلابهPTSD ) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود چکیده کامل
    هدف ازپژوهش حاضرتعیین اثربخشی معنویت درمانی برتعدیل باورهای فراشناخت فرزندان جانبازان PTSD بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بوده. جامعه آماری دانشجویان شاهد(فرزندان جانبازان مبتلابهPTSD ) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن درسال 1395 بود . برای انتخاب نمونه ملاک های ورود 20 نفر شناسایی شدند و به تصادف دردوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند ( هرگروه 10نفر) گروه آزمایش 10جلسه آموزش معنویت درمانی دریافت کرد .ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد..شرکت کنندگان پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز (MCQ-30) رامرحله پیش آزمون ، پس ازمون و پیگیری تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون تحلیل دوعاملی با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند .یافته ها نشان داد که اثرات معنویت درمانی برکاهش برخی مولفه های باورهای فراشناخت شامل فقدان اعتماد شناختی و خودآگاهی شناختی و کنترل ناپذیری افکار معنادار است و نتایج درطی پیگیری یک ماهه ماندگار است . پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ادراک پیری در سالمندان ایرانی
    روان سنجی , شماره 4 , سال 6 , پاییز 1396
    هدف:هدف از مطالعۀ توسعه‌ای حاضر، بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ادراک پیری در سالمندان شهر تهران، بود. روش بررسی:برای برآورد شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه، تعداد 502 نفر (شامل 373 نفر آزمودنی با سن 80-60 سال و 129 آزمودنی با سن 59-50 سال، که 49/4 درصد را مردان و50/6 در چکیده کامل
    هدف:هدف از مطالعۀ توسعه‌ای حاضر، بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ادراک پیری در سالمندان شهر تهران، بود. روش بررسی:برای برآورد شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه، تعداد 502 نفر (شامل 373 نفر آزمودنی با سن 80-60 سال و 129 آزمودنی با سن 59-50 سال، که 49/4 درصد را مردان و50/6 درصد را زنان تشکیل می‌دادند.) در شهر تهران، به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه چند بعدی ادراک پیری (APQ) که شامل دو بخش می‌باشد، بخش نخست یعنی دیدگاه نسبت به بالا رفتن سن (پیری)، و بخش دوّم یعنی تجربیات مربوط به تغییرات سلامتی، برای ایشان اجرا شد. یافته‌ها:تحلیل داده ها نشان داد که همسانی درونی پرسشنامه ادراک پیری، برای بخش نخست مشتمل بر 32 ماده0/82 و برای بخش دوّم شامل 17 ماده دو بخشی،0/88 است. این ضریب برای مولفه‌های پرسشنامه بین0/63 تا0/81 برآورد شد. ضریب پایایی آزمون از طریق بازآزمایی در فاصله زمانی دو ماه برای دو بخش پرسشنامه و تمام مولفه‌ها از نظر آماری معنی‌دار بودند (0/01>P). برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی استفاده شد. میزان کفایت نمونه برداری در دو بخش به ترتیب برابر0/871 و0/728 و معنی‌دار بودن آزمون کرویت بارتلت نشانگر شرایط مطلوب برای انجام تحلیل عاملی بود. براساس یافته‌های پژوهش، پرسشنامه ادراک پیری در بخش نخست از هفت عامل اشباع می‌باشد که در مجموع 50/24 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کند. بخش دوّم در ساختار تک عاملی، برای بررسی تجربیات مربوط به تغییرات سلامتی دارای روایی بود، که در این شرایط حدود 21/36 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کند. و همبستگی معنی‌دار بین نمره مؤلفه‌های پرسشنامه ادراک پیری و نمره مقیاس‌های پرسشنامه کیفیت زندگی (0/01>P) بیانگر روایی ملاکی پرسشنامه بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ساخت، استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامۀ باجگیری عاطفی
    روان سنجی , شماره 2 , سال 8 , تابستان 1398
    پژوهش حاضر به‌منظور ساخت، استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامۀ باج‌گیری عاطفی در روابط عاشقانه صورت گرفته است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران است که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بوده‌اند.از میان جامعۀ آماری یادشده 400 نفر بر اسا چکیده کامل
    پژوهش حاضر به‌منظور ساخت، استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامۀ باج‌گیری عاطفی در روابط عاشقانه صورت گرفته است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران است که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بوده‌اند.از میان جامعۀ آماری یادشده 400 نفر بر اساس نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. بدین صورت که ابتدا از بین کلیۀ دانشگاه‌های شهر تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 34 به‌صورت تصادفی انتخاب و در این میان کلیۀ دانشجویان 10 کلاس به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس مورد نمونه‌گیری قرار گرفتند. افراد گروه نمونه با استفاده از ابزارهای پژوهش، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ باج‌گیری عاطفی و پرسش‌نامه‌های نشانگان عشق و ضربۀ عشق است. داده های پژوهش بر اساس روش لوپ، تحلیل عاملی تأییدی، شواهد همگرا و بازآزمایی تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس تحلیل‌های آماری، فرضیۀ پژوهشگر مبنی بر سه عاملی بودن پرسش‌نامه باج‌گیری عاطفی شامل احساس ترس، احساس تعهد و احساس گناه تأیید می‌شود پرونده مقاله