مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره16,سال
6
,
تابستان
1394
مقدمه: بیمارستانها یکی از سازمانهای بزرگ و پیچیدهی خدماتی و مهمترین واحدهای ارائهی خدمات در نظام سلامت هستند و به علت ریسک بالای خدمات این سازمان، خدمات ارائه شده باید دارای کیفیت قابل قبولی باشد. هدف از این مطالعه ارائهی رویکرد جدیدی در زمینهی کیفیت خدمات پرستار چکیده کامل
مقدمه: بیمارستانها یکی از سازمانهای بزرگ و پیچیدهی خدماتی و مهمترین واحدهای ارائهی خدمات در نظام سلامت هستند و به علت ریسک بالای خدمات این سازمان، خدمات ارائه شده باید دارای کیفیت قابل قبولی باشد. هدف از این مطالعه ارائهی رویکرد جدیدی در زمینهی کیفیت خدمات پرستاری با تلفیق چند مدل کارای سنجش کیفیت میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی تحلیلی-پیمایشی و کاربردی است که به صورت مقطعی در سه ماههی دوم سال 1393 انجام شده است. دادهها از 174 بیمار بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد به روش طبقهای تصادفی، با استفاده از پرسشنامهی سروکوال بازنگری شده توسط خبرگان، جمعآوری گردید. پایایی پرسشنامهی ادراکات برابر 0.934 و پرسشنامهی انتظارات برابر با 0.960 بهدست آمد. برای اولویتبندی شاخصها، ازمدل تحلیل اهمیت-عملکرد و به منظور طراحی خدمتی مطابق خواست مشتری، ازمدل گسترش عملکرد کیفیت استفاده شد. تحلیل دادهها توسط نرم افزار آماری SPSS19، با استفاده از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون انجام شد.یافتهها: نتایج حاصل از پرسشنامهی سروکوال حاکی از وجود شکاف منفی در تمامی ابعاد بود. با استفاده از ماتریسIPA ، 9 شاخص دارای اولویت شناسایی شدند و به عنوان ورودی مدل QFD قرار گرفتند و سرانجام 13 راهکار به منظور بهبود شاخصهای مورد نظر اولویتبندی شدند. راهکارهای "رعایت الزامات اعتباربخشی"، "نظام قوی تشویق و تنبیه"، "تکمیل فرم رضایت سنجی "،"افزایش تعداد پرستاران"، "نظارت دقیق توسط مافوق "، "فرهنگ سازی " و "آموزش " به ترتیب دارای بیشترین اولویت بودند.نتیجهگیری: بنا بر ضرورت و حساسیت حرفهی پرستاری لازم است که راهکارهای ارائه شده، در عمل مورد توجه قرار گیرد.
پرونده مقاله
در دنیای پیچیده و رقابتی امروز استفاده از سیستمی جامع و مناسب مانند مدل تعالیEFQM جهت ارزیابی عملکرد، شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود عملکرد برای سازمانها کاملاً ضروری مینماید. از آنجا که هیچ سیستمی بدون توجه به روابط بین اجزا و مسئله بازخورد نمیتواند به هدف خود دست ی چکیده کامل
در دنیای پیچیده و رقابتی امروز استفاده از سیستمی جامع و مناسب مانند مدل تعالیEFQM جهت ارزیابی عملکرد، شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود عملکرد برای سازمانها کاملاً ضروری مینماید. از آنجا که هیچ سیستمی بدون توجه به روابط بین اجزا و مسئله بازخورد نمیتواند به هدف خود دست یابد پژوهش حاضر با هدف تعیین و تأیید کمی روابط و حلقه های بازخوردی در مدل تعالی EFQM در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد انجام شده است. جهت نیل به این هدف، تلفیقی از دو رویکرد نگاشتشناختی فازی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در مرحله اول تعداد 7 خبره، 22 رابطه بین معیارهای نهگانه مدل تعالی EFQM را شناسایی نمودند و در مرحله دوم صحت این روابط طی دو مدل مفهومی توسط 80 مدیر ارشد صنایع کاشی و سرامیک استان یزد مورد ارزیابی کمی قرار گرفت، این مدلها بر اساس دو اصل پذیرفته شده مدل تعالی EFQM یعنی تأثیر توانمندسازها بر نتایج و تأثیر نتایج بر توانمندسازها در بازخورد و از طریق یادگیری، خلاقیت و نوآوری شکل گرفتند، تعیین نوع جهت و شدت این روابط و تأیید کمی آن مدیران را در شناسایی نقاط قوت و ضعف و معرفی پروژههای بهبود مستمر و افزایش امتیازات خودارزیابی در صنایع مذکور یاری میرساند.
پرونده مقاله
امروز بیشتر سازمانها برای افزایش توانمندیها، رشد و بقای بلندمدت و کاهش ریسک عملیات خود نیازمند تدوین برنامهریزی استراتژیک هستند. پس از تدوین استراتژی ها، تعیین اولویت استفاده از استراتژی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه میتوان برای او چکیده کامل
امروز بیشتر سازمانها برای افزایش توانمندیها، رشد و بقای بلندمدت و کاهش ریسک عملیات خود نیازمند تدوین برنامهریزی استراتژیک هستند. پس از تدوین استراتژی ها، تعیین اولویت استفاده از استراتژی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه میتوان برای اولویتبندی استراتژیها استفاده کرد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه ی نتایج حاصل از ماتریس QSPM و تکنیک های مپک و ویکور در تعیین اولویت استفاده از استراتژی های به دست آمده برای شرکت شرق سازه ی کویر یزد می باشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل اعضای هیئتمدیره و کارکنان شرکت شرق سازهی کویر یزد، تمامی مدیران عامل شرکتهای ساختمانی و پیمانکاری یزد و اعضای هیئت علمی دانشکدهی مهندسی عمران دانشگاه یزد و مدیران و معاونان اداره کل راه و شهرسازی استان یزد بوده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از نظرات خبرگان در دسترس استخراج شده است. برای انجام این پژوهش، در ابتدا برنامه ریزی استراتژیک برای شرکت شرق سازه انجام شده و به کمک ماتریس SWOT، استراتژیهایی برای شرکت شناسایی شده است. سپس با استفاده از ماتریس SPACE، استراتژیهای تدافعی برای شرکت شرق سازه مناسب تشخیص داده شده و پس از آن به کمک ماتریس QSPM، این استراتژیها رتبهبندی شده است. در قسمت بعد، تمامی استراتژیهای شناساییشده به کمک تکنیک های مپک و ویکور رتبهبندی شده است. سپس نتایج حاصل از ماتریس QSPM و تحلیل مپک و ویکور مقایسه شده و تفاوت این سه روش در اولویتبندی استراتژیها مشخص شده است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد