-
مقاله
1 - توسعه مدل برنامهریزی چند هدفه، چند دورهای و چندسطحی زنجیره تامین خونمدیریت بهداشت و درمان , شماره 40 , سال 12 , تابستان 1400مقدمه: عدم برنامهریزی درست در تامین خون ممکن است ضررهای جبران ناپذیری برای انسان به دنبال داشته باشد. هدف از این تحقیق تعیین برنامه بهینه اهدا، انبارش و ارسال خون به بیمارستانها در هر دوره است به طوری که میزان هزینههای راه اندازی و طراحی زنجیره تأمین خون و نیز مدت زم چکیده کاملمقدمه: عدم برنامهریزی درست در تامین خون ممکن است ضررهای جبران ناپذیری برای انسان به دنبال داشته باشد. هدف از این تحقیق تعیین برنامه بهینه اهدا، انبارش و ارسال خون به بیمارستانها در هر دوره است به طوری که میزان هزینههای راه اندازی و طراحی زنجیره تأمین خون و نیز مدت زمان تحویل آن را کمینه کند. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی - تحلیلی میباشد. مدل با رویکرد عدم قطعیت با استفاده از روش محدودیت اپسیلون و در نرم افزار GAMZ حل شد. برای ارزیابی صحت مدل، مطالعه موردی در 5 منطقه از استان مازندران صورت گرفت و با انجام تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای کلیدی، اثر آن بر هزینه کل و زمان چرخه دریافت و انتقال خون بررسی شد.یافتهها: نتایج این مطالعه حاکی از دقت بالای مدل با امکان ارسال جانبی بین بیمارستانها میباشد. بطوری که با کاهش 5 درصدی در زمان حمل و نقل تا 15 درصد، کاهش زمان چرخه خون و کاهش 25 درصدی این زمان، کاهش 26 % کل فرآیند انتقال خون را به همراه دارد.نتیجهگیری: نتایج عددی نشان میدهد استفاده از این مدل منجر به کاهش هزینههای راه اندازی و طراحی زنجیره تامین خون و نتیجتا کاهش مدت زمان دریافت و انتقال آن به بیمارستانها میگردد. علت اصلی کاهش وجود سه مرکز سیار خون میباشد که وظیفه نگهداری و انتقال خون به بیمارستانها را دارد. در نتیجه استفاده از مدل های با امکان ارسال جانبی توصیه میگردد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Investigating the Dimensions of the Customer Relationship Model Based on Banking Policies in Maskan BankAgricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 1 , سال 4 , بهار 2020Effective customer relationship management has become a significant challenge in business competition. Organizations need information about who their customers are, what their expectations and needs are, and how their needs should be realized. So, the aim of this study چکیده کاملEffective customer relationship management has become a significant challenge in business competition. Organizations need information about who their customers are, what their expectations and needs are, and how their needs should be realized. So, the aim of this study is to investigate the relationships between the dimensions of the customer relationship model based on banking policies in Maskan bank. The current research study is applied in terms of purpose, it is descriptive of correlational type in terms of nature, and is of survey type in terms of method. The statistical population included all employees of Maskan Bank branches in Tehran including 2153 people. The sample size was estimated to be 327 people based on Cochran's formula that were selected by multi-stage relative cluster sampling. Based on the study of research literature and survey of experts, in order to collect information, 76 questions were prepared in the form of 15 indicators and 5 components (causal, contextual, intervening, strategic, and consequences). The calculated CVR value for each item was more than 0.42, so the content validity was confirmed. Cronbach's alpha coefficient of variables was higher than 0.7, indicating good reliability. Structural equation modeling using Amos software was used to analyze the data. The results indicated that at a significant level higher than 1.96, the path coefficients of the variable causal conditions on the main category equal to 0.49, the main category variable on strategies (solutions) was equal to 0.44, the variable of the contextual conditions on the strategies (solutions) was equal to 0.16, the variable of intervening conditions on strategies (strategies) was equal to 0.61, the variable of strategies (strategies) on consequences (outcomes) was estimated to be 0.63. It can be stated that all relationships were positive and significant. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Investigating the Factors Affecting Performance-Based Budgeting to Promote Commercial Public Transparency and AccountabilityAgricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 1 , سال 4 , بهار 2020Governments' application of a new operational budgeting method requires that they and their subsidiaries be transparent, accountable to, and take responsibility against people. The commercial public concerned with health centers, hospitals, etc., and it is natural that چکیده کاملGovernments' application of a new operational budgeting method requires that they and their subsidiaries be transparent, accountable to, and take responsibility against people. The commercial public concerned with health centers, hospitals, etc., and it is natural that transparency and accountability of medical universities with regard to the costs incurred and revenues earned are seen to be their most basic demands. Therefore, this article aimed to investigate the factors affecting performance-based budgeting to improve public transparency and accountability. The present study was applied in terms of objectives, descriptive in terms of the nature of a survey correlation. The statistical population was comprised of the staff at Mazandaran University of Medical Sciences (1906 people). The sample volume was estimated to be 322 people based on Cochran's formula as they were selected by multi-stage relative stratified sampling method. To collect information, a researcher-made questionnaire was provided based on the literature review and research background, and a survey of subject-related experts was conducted involving 82 items. The face and content validity of the items were confirmed by experts. Cronbach's alpha was also estimated to be greater than 0.7, which indicated the internal consistency of the items and confirmed the reliability. To analyze the data, structural equation modeling (SEM) was used via Emus software. The findings illustrated that considering the value of t above 1.96, the standard path coefficients were as follows: causal condition variable on the main category was 0.40, main category variable on strategies (guidelines) 0.50, underlying condition variable on strategies (guidelines) 0.51, intervening variable conditions on strategies (guidelines) 0.32, and strategies variable (guidelines) on the results (outcomes) 0.83, indicating the positive and significance of these relationships. پرونده مقاله -
مقاله
4 - الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایرانمدیریت سبز , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1402هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) ا چکیده کاملهدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) انجام شد، جامعه آماری در مرحله کیفی اساتید دانشگاه و مدیران ارشد سازمان یاد شده ، و در مرحله کمی شامل 340 نفر ازکارشناسان میباشد. در مرحله کیفی تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختارمند با روش تحلیل مضمون (با نرم افزار MaxQDA ) انجام گرفت در ادامه برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل تماتیک استقرایی استفاده شد. نتیجه مصاحبهها با 12 نفر از خبرگان، که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند 9 تم اصلی برای طراحی الگو بود. در مرحله کمی از مدل-سازی تفسیری استفاده و 9 عامل حاصله سطحبندی گردیده و گراف ISM با 9 عامل طراحی شد. در ادامه با استفاده از ابزار پرسشنامه و با کمک نرم افزار Smart PLS معنیداری روابط میان عوامل بررسی گردید. اعتبار دادهها و پرسشنامه از دیدگاه اساتید، و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ تایید شد. نتایج: 2 عامل برون سازمانی و خطمشی سبز از مدل حذف و 7 عامل: درون سازمانی، اجتماعی و اقتصادی، تغییرات محیطی، ارزیابی سبز، ارزشهای استراتژیکی، ارزشهای بلند مدت، الزامات سازمانی در طراحی الگوی استقرار ساز وکار فناوری اطلاعات سبز تائید شدند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - Designing a systemic model for promoting social capital in influential government organizations with emphasis on the Corona crisisInternational Journal of Political Science , شماره 2 , سال 12 , تابستان 2022In this article, the authors try to design a social capital promotion model for the branches of the Social Security Organization of Mazandaran Province during the corona outbreak. The research method is exploratory (qualitative-quantitative). The statistical population چکیده کاملIn this article, the authors try to design a social capital promotion model for the branches of the Social Security Organization of Mazandaran Province during the corona outbreak. The research method is exploratory (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section was 30 university professors and executive elites in the field of management and in the quantitative section was 150 elites in the field of social security. In the qualitative part, using the snowball method of dreading theoretical saturation with 16 experts, in-depth interviews were conducted and in the quantitative part, to evaluate the model, a researcher-made questionnaire was distributed among 90 samples by relative cluster sampling method. The validity of the questionnaire was confirmed by form-content method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. Data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis using SPSS and AMOS software. The corona outbreak period has 18 dimensions as follows: causal variables (organizational transparency, competence, support and social cohesion), contextual variables (innovative designs, development and customer relationship management, organizational skills and management), intervention variables (Setting and maintaining policies to overcome constraints, optimal crisis management, efficient manpower and service delivery development), strategic variables (recognizing threats and challenges, innovative strategies, recognizing and financing), and outcome (increasing investment, Intensification of social interaction, deepening social satisfaction, comprehensive development of the organization). The results of the quantitative section showed that all the dimensions of the research model of the research were confirmed پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارائه مدل توسعه پایدار در سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفترهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی مولفههای مدل توسعه پایدار در سازمانهای مردم نهاد با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. این تحقیق به لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) است که در مرحله کیفی از تحلیل مضمون و درمرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جا چکیده کاملهدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی مولفههای مدل توسعه پایدار در سازمانهای مردم نهاد با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. این تحقیق به لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) است که در مرحله کیفی از تحلیل مضمون و درمرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و مدیران مؤسسات مردم نهاد همکار کمیته امداد میباشد. که تعداد 30 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. و در بخش کمی، جامعه آمار تحقیق شامل کلیه مدیران سازمانهای مردم نهاد تحت نظارت کمیته امداد میباشد که تعداد آنها 258 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 155 نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه است که از نظرات خبرگان و آلفای کرانباخ برای بررسی روایی و پایایی استفاده شد نتایج: ابعاد و مولفه های مدل توسعه پایدار در سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی شامل 6 بعد: عدالت، نگاه فرا ملی، زیرساخت، فرهنگ ، بهداشت ، بومی - اسلامی است . پرونده مقاله -
مقاله
7 - شناسایی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع بانکی و ارائه مدل تطبیقی Comparative study of effective factors on equipping banking resources and model presentationاقتصاد مالی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400بانکها در اقتصاد امروز جایگاه برجستهای دارند. بر همین اساس و با توجه به الزام بانکها به اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، این تحقیق در جستجوی ارائه مدلی مناسب جهت تجهیز منابع بانکی مبتنی بر رویکرد بانکداری اسلامی بوده است. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر دو گروه چکیده کاملبانکها در اقتصاد امروز جایگاه برجستهای دارند. بر همین اساس و با توجه به الزام بانکها به اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، این تحقیق در جستجوی ارائه مدلی مناسب جهت تجهیز منابع بانکی مبتنی بر رویکرد بانکداری اسلامی بوده است. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر دو گروه بانکهای ایرانی و بانکهای کشورهای اسلامی بود که بانکهای ایرانی طی دوره زمانی (1398-1391) و بانکهای کشورهای اسلامی طی دوره زمانی (2019-2012) با برخورداری از بالاترین سطح منابع مالی برخوردار بودند؛ مورد بررسی قرار گرفته اند. برای تخمین مدل از روش پیشرفته اقتصادسنجی گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده شده است. نتایج تطبیقی بیانگر آن بوده است که شاخصهای تورم، نرخ ارز، مطالبات غیرجاری و نرخ سپرده قانونی تأثیر منفی و معنیدار و شاخصهای تولید ناخالص داخلی، سپرده قرضالحسنه، سپرده سرمایهگذاری، بازده سرمایه و بازده دارایی تأثیر مثبت و معنیدار در بانکهای ایرانی و بانکهای بینالمللی بر تجهیز منابع بانکی دارد.Comparative study of effective factors on equipping banking resources and model presentationHamid GolizadehMohammad Reza BagherzadehAssadollah MehraraYousef Gholipour KananiMahshid ShahcheraBanks have a prominent place in today's economy. Accordingly, different approaches in banking are used to equip and optimize the allocation of bank resources. Accordingly, and considering the requirement of banks to implement the law on interest-free banking operations in Iran, this study sought to provide a suitable model for equipping banking resources based on the Islamic banking approach. The statistical sample of the research includes two groups of Iranian banks and banks of Islamic countries that Iranian banks and banks of Islamic countries during the period (2012-2019) that had the highest level of financial resources; was examined. Also, to estimate the model, the advanced generalized torque econometrics (GMM) method has been used. Indicators affecting the equipping of banking resources were extracted using experimental studies and finalized byinterviewand Delphi method by banking and academic experts. The results show that inflation, exchange rate, non-current receivables and legal deposit rates have a negative effect and the indicators of GDP, Interest-free deposit, investment deposit, return on investment and return on assets have a positive effect on Iranian and international banks in equipping banking resources. پرونده مقاله -
مقاله
8 - شناسایی عوامل موثر بر بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدلپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 11 , پاییز 1400هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدل بود. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکنشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدل بود. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکنشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با سابقه (پردیس دانشگاه فرهنگیان استان مازندران) بودند که به صورت هدفمند و بر اساس قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل شامل اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی که تعداد آنان در پردیس دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 256 نفر بودند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران 153 نفر تعیین گردید، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و در بخش کیفی به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه (82/0=α) بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. 173 مفهوم اولیه تعیین شد که با دسته بندی این مفاهیم 79 مقوله فرعی شکل گرفت. در مرحله کدگذاری محوری، متغیر عدالت پنج بعد دارد: 1. عدالت رویه ای 2. عدالت مراوده ای 3. عدالت معوض 4. عدالت اطلاعاتی و 5. عدالت توزیعی. همچنین متغیر بالندگی سازمانی، 9 بعد مجزا دارد که عبارتند از: 1. بازخورد از درون به بیرون ، 2. کم لایه بودن ساختار سازمانی ، 3. اعتماد به دیگران ، 4. مشارکت با دیگران، 5. خود سازی، 6. تئوری انگیزش 7. سرویس های مدیریت اطلاعات MIS. 8. گشودگی و شفاف بودن نظام 9. پروردن و اختیار کردن شناسایی شد. یافته های این پژوهش نشان داد که: بین بالندگی سازمانی و زیر مولفههای آن، مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان اثر مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله -
مقاله
9 - مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشورپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 13 , پاییز 1402مدیریت منابع انسانی یک رشته پویاست که بشدت با رفتار افراد مرتبط است و می تواند در استراتژی سازمان و رسیدن به اهداف استراتژی استراتژیک سازمان تأثیر گذاراست. هدف این تحقیق، ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور بوده و روش تحقیق چکیده کاملمدیریت منابع انسانی یک رشته پویاست که بشدت با رفتار افراد مرتبط است و می تواند در استراتژی سازمان و رسیدن به اهداف استراتژی استراتژیک سازمان تأثیر گذاراست. هدف این تحقیق، ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور بوده و روش تحقیق توصیفی و از نظر هدف، کاربردی و جامعه آماری شامل کارکنان و کارشناسان ادارات مالیاتی که بر اساس جامعه نامحدود نظر گرفته شده است که تعداد 348 نفر به عنوان نمونه آماری بوده است. به دست آوردن داده های خام از طریق پرسشنامه های معتبر مدیریت استراتژیک صورت پذیرفت و روش تجزیه و تحلیل تمام متغیرهای اصلی و فرعی با استفاده از مدل سازی ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. نتایج نشان داد که عوامل ارائه شده برای مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل ابعاد (آموزش منابع انسانی، تحول سازمانی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت، نیروی انسانی) می باشد در پایان پیشنهاد شده است سازمان امور مالیاتی کشور با پیاده سازی و بکارگیری این شاخص ها در پیشبرد اهداف استراتژیکی سازمان تأثیر مثبت بگذارد پرونده مقاله -
مقاله
10 - ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتینوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1401پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی‎ در ادارات دولتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی توسعه ای و کاربردی است که رویکردی آمیخته (کمی و کیفی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل خبرگان سلامت اداری در سازمان های دولتی استان مازندران بوده و در چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی‎ در ادارات دولتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی توسعه ای و کاربردی است که رویکردی آمیخته (کمی و کیفی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل خبرگان سلامت اداری در سازمان های دولتی استان مازندران بوده و در بخش کمی شامل 292 نفر از روئسا، مدیران و معاونین سازمان های دولتی استان مازندران بود، که در بخش کیفی، تعداد 24 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری داده ها و در بخش کمی تعداد 168 نفر به شیوه خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته ‎های پژوهش نشان میدهد که سلامت‎ سازمانی‎ در ادارات دولتی استان مازندران به 57 شاخص در غالب 13 مولفه و 3 بعد شناسایی شد. ابعاد شناسایی شده عبارت از بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری می ‎باشند. برای بعد سازمانی معیار های رویکرد، پاسخگو بودن، اجتماع پذیری، یادگیری و جو، برای برای بعد مدیریتی معیار های رهبری، انگیزش، فرآیند و مالی و برای بعد رفتاری معیار های نوآوری، فرهنگ سازی، توسعه کارکنان و اعتبار سازی تقسیم شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در طراحی مدل بومی سلامت ‎سازمانی‎ در ادارات دولتی استان مازندران باید به سه بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری توجه داشت. پرونده مقاله