فهرست مقالات علیرضا رشیدی کمیجان


  • مقاله

    1 - مکان‌یابی و مسیریابی زنجیره تأمین پایدار در فروشگاه‌های آنلاین
    مدیریت صنعتی , شماره 1 , سال 18 , بهار 2023
    یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های توزیع (بالاخص فروشگاه‌های آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه‌سازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکان‌یابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا پرداخته شده است. یک مسأله مکان‌یابی - مسیریابی چندهدفه چکیده کامل
    یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های توزیع (بالاخص فروشگاه‌های آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه‌سازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکان‌یابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا پرداخته شده است. یک مسأله مکان‌یابی - مسیریابی چندهدفه با در نظر گرفتن اصل پایداری و محدودیت زمانی با روش‌های فراابتکاری توسعه داده شده است. براساس نتایج مدل پیشنهادی اثر تقاضا بر سه هدف زمان، هزینه و مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی بررسی گردید و نشان داده شد که اگر تقاضا افزایش یابد اثر بیشتر بر زمان به‌وجود می‌آید. به‌عبارت دیگر افزایش تقاضا می‌تواند خلل‌هایی را ایجاد کند که در نتیجه آن زمان تحویل افزایش یافته و لذا این امر می‌تواند در بلندمدت منجر به نارضایتی مشتری شود. افزایش میزان اشتغال نیز منجر به بهتر شدن مسائل زیست‌محیطی می‌شود اما اثری بر هزینه و زمان ندارد. همچنین هزینه حمل کالا اثری بر مسائل زیست‌محیطی و زمان ندارد اما منجر به افزایش هزینه می‌شود. پرونده مقاله


  • مقاله

    3 - A New School Bus Routing Problem Considering Gender Separation, Special Students and Mix Loading: A Genetic Algorithm Approach
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 1 , سال 14 , بهار 2021
    In developing countries, whereas the urban bus network is a major part of public transportation system, it is necessary to try to find the best design and routing for bus network. Optimum design of school bus routes is very important. Non-optimal solutions for this prob چکیده کامل
    In developing countries, whereas the urban bus network is a major part of public transportation system, it is necessary to try to find the best design and routing for bus network. Optimum design of school bus routes is very important. Non-optimal solutions for this problem may increase traveling time, fuel consumption, and depreciation rate of the fleet. A new bus routing problem is presented in this study. A multi-objective mixed integer model is proposed to handle the associated problem. Minimization of transportation cost as well as traveling time is the main objectives. The main contributions of this paper are considering gender separation as well as mixed-loading properties in the school bus routing problem. Moreover, special and handicapped students are considered in this problem. The proposed model is applied in a real case study including 4 schools in Tehran. The results indicate the efficiency of the proposed model in comparison with the existing system. This comparison shows that the students’ travelling time is reduced by 28% for Peyvand middle smart school, 24% for Tehran international school, 13% for Hemmat School and 21% for Nikan High school. A customized Genetic Algorithm (GA) is proposed to solve the model. Penalty functions are used to handle the several constraints of the problem in Genetic Algorithm. The results justify the applicability and efficacy of the both proposed model and solution approach. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - An integrated crew scheduling problem considering reserve crew in air transportation: Ant colony optimization algorithm
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , شماره 1 , سال 15 , بهار 2022
    A Crew Scheduling Problem (CSP) is a highly complex airline optimization problem, which includes two sub-problems, namely Crew Rostering Problem (CRP) and Crew Pairing Problem (CPP). Solving these problems sequentially may not lead to an optimal solution. To overcome th چکیده کامل
    A Crew Scheduling Problem (CSP) is a highly complex airline optimization problem, which includes two sub-problems, namely Crew Rostering Problem (CRP) and Crew Pairing Problem (CPP). Solving these problems sequentially may not lead to an optimal solution. To overcome this shortcoming, the present study introduces a new bi-objective formulation for the integrating CPP and CRP by considering the reserve crew with the objectives of crew cost minimization and crew reserve maximization. The integrated model generates and assigns pairings to a group of crew members by taking into account the rules and regulations about employing the manpower (i.e., crew member) and crew reservation in order to reduce flight delays or even cancellations due to the unexpected disruptions. An Ant Colony Optimization (ACO) algorithm is used to solve the considered problem. To justify the efficiency of this proposed algorithm in solving the presented model, different test problems are generated and solved by ACO and GAMS. The computational results indicate that solutions obtained by the proposed ACO algorithm have a 2.57% gap with the optimal solutions reported by GAMS as optimization software on average and significantly less CPU time for small-sized problems. Also, ACO obtains better solutions in significantly shorter CPU time for large-sized problems. The results indicate the efficient performance of the proposed algorithm in solving the given problems. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - ارزیابی زنجیره تأمین لارج در صنایع خودروسازی با شناسایی شاخص‌ها و رویکرد بهترین- بدترین فازی (FBWM) (مورد مطالعه: شرکت سایپا یدک)
    مدیریت بهره‌وری , شماره 59 , سال 15 , زمستان 1400
    هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌های ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزن‌دهی و اولویت‌بندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابق چکیده کامل
    هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌های ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزن‌دهی و اولویت‌بندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابقه اجرایی در بخش مدیریت زنجیره تأمین هستند، تشکیل می‌دهند. بدین منظور پس از مطالعه گسترده مبانی نظری ابعاد زنجیره تأمین لارج با نظر خبرگان و روش غربالگری فازی شناسایی شد. پس از غربال‌سازی شاخص‌ها، پرسش‌نامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان توزیع شده، داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌ها با تکنیک بهترین–بدترین فازی، وزن‌دهی و رتبه‌بندی گردید. نتایج حاصل نشان داد، بعد پاسخگویی مهم‌ترین بعد زنجیره تأمین لارج و عملکرد زیست‌محیطی رتبه دوم و سرعت، دانش و تکنولوژی؛ مشارکت و حمایت؛ مدیریت منابع انسانی؛ رابطه با تأمین‌کنندگان و مشتریان؛ شایستگی؛ انعطاف‌پذیری و کنترل هزینه‌ها و عملیات به ترتیب رتبه‌های سوم تا دهم را کسب نمودند. همچنین شاخص‌های هر بعد نیز وزن‌دهی و اولویت‌بندی گردید. نتایج این پژوهش مدیران صنایع خودروسازی را ارزیابی زنجیره تأمین لارج و انتخاب راهکارهای اثربخش در راستای کاهش ریسک زنجیره تأمین، پشتیبانی نموده و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را برای مدیران زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی تسهیل نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - کارایی زنجیرۀ تأمین چهار مرحله‌ای در حضور عوامل غیرقابل کنترل، نامطلوب و منفی با استفاده از مدل SBM در DEA شبکه‌ای
    مدلسازی اقتصادی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1399
    هدف این مقاله ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین چهار مرحله‌ای در حضور داده های غیرقابل کنترل، نامطلوب و منفی، در صنعت سیمان است. برای این منظور، مدل(SBM) Slack-Based Measure در تحلیل پوششی داده‌های شبکه ای ارائه شده تا عملکرد این گونه زنجیره‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد. در اد چکیده کامل
    هدف این مقاله ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین چهار مرحله‌ای در حضور داده های غیرقابل کنترل، نامطلوب و منفی، در صنعت سیمان است. برای این منظور، مدل(SBM) Slack-Based Measure در تحلیل پوششی داده‌های شبکه ای ارائه شده تا عملکرد این گونه زنجیره‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد. در ادامه، 42 شرکت سیمان حاضر در بورس و اوراق بهادار که زنجیرۀ متناظر هر یک از آن ها دارای چهار مرحله ی تأمین کننده، تولیدکننده، توزیع کننده و مشتری می باشد، طی دوره 1396-1394 مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس اجرای مدل، 5 شرکت در سه سال متوالی کارا و نمره کارایی مابقی آن ها در همه سال‌ها یا برخی از سال‌ها کمتر از 1 شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - طراحی الگوی بهینه‌سازی چندهدفه فازی جهت یکپارچه‌سازی جریان مالی - عملیاتی در شبکه تأمین لارج
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1399
    هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن همزمان جریان مالی و عملیاتی در چارچوب شبکه تأمین لارج در شرکت سایپا یدک است. نوآوری مقاله، ارائه یک رویکرد یکپارچه مالی – عملیاتی در شبکه تأمین لارج و جنبه جدید بودن تحقیق در نظر گرفتن چهار سطح تأمین‌کنن چکیده کامل
    هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن همزمان جریان مالی و عملیاتی در چارچوب شبکه تأمین لارج در شرکت سایپا یدک است. نوآوری مقاله، ارائه یک رویکرد یکپارچه مالی – عملیاتی در شبکه تأمین لارج و جنبه جدید بودن تحقیق در نظر گرفتن چهار سطح تأمین‌کنندگان، کارخانه‌ها، مراکز توزیع و مشتریان به صورت بهینه‌سازی چندهدفه فازی در سطوح تصمیم‌گیری راهبردی و فنی مدل‌سازی است. از ویژگی‌های بارز مدل پیشنهادی استفاده از برنامه‌ریزی آرمانی برای مدل‌‌سازی جریان مالی و دستیابی به اهداف مالی تولید‌کننده است. از آن‌ جا که مدل ارائه شده یک مدل دو هدفه است، برای حل مدل از رویکردهای تعاملی چند هدفه فازی SO و TH که قادر به تنظیم درجه ارضاء توابع هدف می ‌باشند، استفاده شده است. بهره ‌گیری از رویکردهای مذکور در کنار برنامه‌‌ریزی آرمانی، تصمیم‌گیرنده را قادر می‌ سازد تا با انتخاب راه حل مناسب بر اساس درجه ارضاء و اولویت هر تابع هدف، تصمیم نهایی را اتخاذ نماید. مدل‌ ریاضی ارائه شده در نرم‌افزار بهینه‌سازی GAMS کدنویسی و با حل کننده CPLEX حل شد. سرانجام جهت نشان دادن کارایی و برازش مدل، رویکرد یکپارچه مالی مقاله حاضر با یک مدل غیرمالی مقایسه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - پیش بینی ورشکستگی مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم کرم شب‌تاب
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 1 , سال 12 , بهار 1400
    با پیش‌بینی نابسامانی مالی، پیشگیری‌ها و اقدامات مقتضی لازم توسط مدیران و سرمایه‌گذاران انجام شود. پژوهش حاضر، دو مدل پیش بینی ورشکستگی با استفاده از شبکه عصبی و الگوریتم فراابتکاری کرم شب‌تاب در بورس اوراق بهادار تهران، آزمون و نتایج با هم مقایسه می شود. برای اجرای آزم چکیده کامل
    با پیش‌بینی نابسامانی مالی، پیشگیری‌ها و اقدامات مقتضی لازم توسط مدیران و سرمایه‌گذاران انجام شود. پژوهش حاضر، دو مدل پیش بینی ورشکستگی با استفاده از شبکه عصبی و الگوریتم فراابتکاری کرم شب‌تاب در بورس اوراق بهادار تهران، آزمون و نتایج با هم مقایسه می شود. برای اجرای آزمون ابتدا یک مقادیر اولیه برای وزن‌ها و بایاس‌های شبکه تعیین شده و سپس در طی پروسه بهینه‌سازی، جمعیتی از وزنها و بایاس‌های مختلف توسط الگوریتم کرم شب‌تاب تولید می‌شوند. تابع تبدیل مورد استفاده در لایه خروجی از نوع خطی و برای لایه میانی یک تابع غیرخطی سیگمویدی انتخاب شده است. برای انجام این پژوهش داده‌های 79 شرکت در بازه زمانی 1391 تا 1394 گردآوری و با به‌کارگیری الگوریتم‌های شبکه عصبی پس انتشار و کرم شب تاب تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که شبکه عصبی بهینه شده بوسیله الگوریتم کرم شب‌تاب عملکرد بهتری نسبت به شبکه عصبی پس انتشار خطا در پیش‌بینی ورشکستگی شرکت‌های نمونه دارد. همچنین الگوریتم کرم شب‌تاب به خوبی نسبت بین شرکت‌های ورشکسته و عدم ورشکسته را همانند داده های واقعی حفظ کرده است. پرونده مقاله