یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده آلودگیهای زیستمحیطی، صنعت تولید سیمان و شرکتهای فعال در این صنعت میباشد. ﺻﻨﻌﺖ ﺳﯿﻤﺎن از ﻧﻈﺮ درﺟﻪی اﻫﻤﯿﺖ، ﻫﻤﭙﺎی ﺻﻨﺎﯾﻌﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻮﻻد و ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ اﺳﺖ و ﻫﻤﻮاره در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰیﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻼن و ﺗﻮﺳﻌﻪای ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ داﺷﺘﻪ از ﮐﺎرآﯾﯽ چکیده کامل
یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده آلودگیهای زیستمحیطی، صنعت تولید سیمان و شرکتهای فعال در این صنعت میباشد. ﺻﻨﻌﺖ ﺳﯿﻤﺎن از ﻧﻈﺮ درﺟﻪی اﻫﻤﯿﺖ، ﻫﻤﭙﺎی ﺻﻨﺎﯾﻌﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻮﻻد و ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ اﺳﺖ و ﻫﻤﻮاره در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰیﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻼن و ﺗﻮﺳﻌﻪای ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ داﺷﺘﻪ از ﮐﺎرآﯾﯽ ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. هدف مقاله حاضر شناسایی موانع پیادهسازی زنجیره تأمین سبز با دلفی فازی، وزندهی و اولویتبندی هریک با تکنیک بهترین – بدترین فازی، ارزیابی و رتبهبندی صنایع سیمان آبیک، اصفهان و تهران در خصوص میزان عملکرد بهرهگیری از زنجیره تأمین سبز با تکنیک مپک میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها تحقیق میدانی است. مقاله حاضر به دنبال شناسایی موانع پیادهسازی زنجیره تأمین سبز در صنایع سیمان کشور میباشد، اکتشافی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 12 نفر از مدیران ارشد حوزه لجستیک در شرکتهای تولیدکننده سیمان تشکیل میدهند. نتایج حاصل از غربالسازی مؤلفهها با دلفی فازی نشان داد، الگوی بومی در پنج بعد و سی و چهار شاخص شناسایی شدند. نتایج حاصل از وزندهی به موانع پیاده سازی زنجیره تأمین سبز با بهترین – بدترین فازی نشان داد، بعد حمایت و پشتیبانی مهمترین بعد، تکنولوژیکی رتبه دوم و ابعاد اقتصادی، دانش و آگاهی و محیطی به ترتیب رتبههای سوم تا پنجم را کسب نمودند. سپس شرکتهای تولیدکننده سیمان با مدل پیشنهادی ارزیابی و با تکنیکمپک رتبهبندی گردیدند. در پژوهش حاضر تلاش نمودیم که با طراحی مدل بومی موانع پیادهسازی زنجیره تأمین سبز در صنایع تولیدکننده سیمان تا حدی این مهم را تحقق بخشیم.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزندهی و اولویتبندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابق چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزندهی و اولویتبندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابقه اجرایی در بخش مدیریت زنجیره تأمین هستند، تشکیل میدهند. بدین منظور پس از مطالعه گسترده مبانی نظری ابعاد زنجیره تأمین لارج با نظر خبرگان و روش غربالگری فازی شناسایی شد. پس از غربالسازی شاخصها، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان توزیع شده، دادههای حاصل از پرسشنامهها با تکنیک بهترین–بدترین فازی، وزندهی و رتبهبندی گردید. نتایج حاصل نشان داد، بعد پاسخگویی مهمترین بعد زنجیره تأمین لارج و عملکرد زیستمحیطی رتبه دوم و سرعت، دانش و تکنولوژی؛ مشارکت و حمایت؛ مدیریت منابع انسانی؛ رابطه با تأمینکنندگان و مشتریان؛ شایستگی؛ انعطافپذیری و کنترل هزینهها و عملیات به ترتیب رتبههای سوم تا دهم را کسب نمودند. همچنین شاخصهای هر بعد نیز وزندهی و اولویتبندی گردید. نتایج این پژوهش مدیران صنایع خودروسازی را ارزیابی زنجیره تأمین لارج و انتخاب راهکارهای اثربخش در راستای کاهش ریسک زنجیره تأمین، پشتیبانی نموده و تصمیمسازی و تصمیمگیری را برای مدیران زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی تسهیل نماید.
پرونده مقاله
هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن همزمان جریان مالی و عملیاتی در چارچوب شبکه تأمین لارج در شرکت سایپا یدک است. نوآوری مقاله، ارائه یک رویکرد یکپارچه مالی – عملیاتی در شبکه تأمین لارج و جنبه جدید بودن تحقیق در نظر گرفتن چهار سطح تأمینکنن چکیده کامل
هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن همزمان جریان مالی و عملیاتی در چارچوب شبکه تأمین لارج در شرکت سایپا یدک است. نوآوری مقاله، ارائه یک رویکرد یکپارچه مالی – عملیاتی در شبکه تأمین لارج و جنبه جدید بودن تحقیق در نظر گرفتن چهار سطح تأمینکنندگان، کارخانهها، مراکز توزیع و مشتریان به صورت بهینهسازی چندهدفه فازی در سطوح تصمیمگیری راهبردی و فنی مدلسازی است. از ویژگیهای بارز مدل پیشنهادی استفاده از برنامهریزی آرمانی برای مدلسازی جریان مالی و دستیابی به اهداف مالی تولیدکننده است. از آن جا که مدل ارائه شده یک مدل دو هدفه است، برای حل مدل از رویکردهای تعاملی چند هدفه فازی SO و TH که قادر به تنظیم درجه ارضاء توابع هدف می باشند، استفاده شده است. بهره گیری از رویکردهای مذکور در کنار برنامهریزی آرمانی، تصمیمگیرنده را قادر می سازد تا با انتخاب راه حل مناسب بر اساس درجه ارضاء و اولویت هر تابع هدف، تصمیم نهایی را اتخاذ نماید. مدل ریاضی ارائه شده در نرمافزار بهینهسازی GAMS کدنویسی و با حل کننده CPLEX حل شد. سرانجام جهت نشان دادن کارایی و برازش مدل، رویکرد یکپارچه مالی مقاله حاضر با یک مدل غیرمالی مقایسه شد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد