هدف این مقاله، مدلسازی تخصیص منابع مبتنی بر الگوی بهینه یابی پویای تصادفی در نظام بانکی ایران میباشد. به همین منظور با استفاده از داده های سطح بانکی با روش شبیه سازی اولر- مارویاما اقدام به شبیهسازی مدل تخصیص منابع کرده و مسیر زمانی بهینه تخصیص منابع طی دوره 24 ماهه چکیده کامل
هدف این مقاله، مدلسازی تخصیص منابع مبتنی بر الگوی بهینه یابی پویای تصادفی در نظام بانکی ایران میباشد. به همین منظور با استفاده از داده های سطح بانکی با روش شبیه سازی اولر- مارویاما اقدام به شبیهسازی مدل تخصیص منابع کرده و مسیر زمانی بهینه تخصیص منابع طی دوره 24 ماهه به صورت عددی به دست آمد. نتایج نشان داد متغیرهای مهمی مانند نرخ سود انتظاری، ریسک سود و نوسان هر یک از انواع تسهیلات، تاثیر زیادی در سهم آن ها دارد. همچنین یافتهها نشان داد هر چقدر میزان سود انتظاری تسهیلات خاص افزایش و میزان ریسک و نوسان آن کاهش یابد، سهم بیشتری از بین انواع مختلف تسهیلات را به خود اختصاص می دهد. بر اساس نتایج، ورود تخصصی بانک ها به تسهیلات مشارکتی و افزایش سهم این نوع تسهیلات به منظور افزایش سودآوری پیشنهاد میشود.
پرونده مقاله
چکیده
امروزه بنادر با در اختیار داشتن حدود 80 درصد از تجارت جهانی مهمترین دریچه تجارت ملی و بینالمللی محسوب میشوند. علیرغم اهمیت روز افزون بنادر در توسعه حملونقل، بنادر و فعالیتهای مربوط به آن در ایران کاملاً مغفول ماندهاند. ارتباط معنادار بین توسعهیافتگی مناط چکیده کامل
چکیده
امروزه بنادر با در اختیار داشتن حدود 80 درصد از تجارت جهانی مهمترین دریچه تجارت ملی و بینالمللی محسوب میشوند. علیرغم اهمیت روز افزون بنادر در توسعه حملونقل، بنادر و فعالیتهای مربوط به آن در ایران کاملاً مغفول ماندهاند. ارتباط معنادار بین توسعهیافتگی مناطق بندری با ظرفیت و حجم فعالیتهای صورتگرفته در بنادر این سوال مهم را برمیانگیزد که تأثیر خالص فعالیتهای صورتگرفته در بنادر بر رشد مناطق میزبان چگونه است؟ در مطالعه حاضر با استفاده از دادههای شش استان شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، گیلان و مازندران طی دوره زمانی 1384 تا 1396 موضوع فوق بررسی می شود. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت عملیات در بنادر ، توسعه انسانی، نرخ رشد اقتصادی در ابتدای دوره، اشتغال، سرمایهگذاری دولت در بنادر، بودجه جاری دولت، دستمزد، فناوری، ساختار تولید و شهرنشینی اثر مثبت و معنادار و هزینه حملونقل تأثیر منفی و معناداری بر تولید اقتصادی استان ها داشتهاند
پرونده مقاله
در حال حاضر بسیاری از کشورها برای تجارت متکی به بنادر هستند و با وجود اهمیت بنادر به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل که میتوانند اثری قابل ملاحظه بر رشد اقتصادی داشته باشند، اما بنادر و فعالیتهای مربوط به آن در ایران کاملاً مغفول ماندهاند. در مطالعه حاضر ب چکیده کامل
در حال حاضر بسیاری از کشورها برای تجارت متکی به بنادر هستند و با وجود اهمیت بنادر به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل که میتوانند اثری قابل ملاحظه بر رشد اقتصادی داشته باشند، اما بنادر و فعالیتهای مربوط به آن در ایران کاملاً مغفول ماندهاند. در مطالعه حاضر با استفاده از دادههای شش استان کشور شامل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان و مازندران طی دوره زمانی 1384 تا 1396 سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود. روش مورد استفاده در این تحقیق روش دادههای ترکیبی می باشد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که ظرفیت عملیات در بنادر اثر معنادار و مثبتی بر تولید اقتصادی در استانهای مورد بررسی دارد. از طرف دیگر، مقدار عملیات تخلیه و بارگیری اثر معنادار اما غیرخطی بر تولید اقتصادی مناطق میزبان دارد به طوری که ابتدا با افزایش عملیات، تولید اقتصادی نیز افزایش مییابد اما با عبور از یک مقدار بحرانی اثر منفی بر تولید خواهد داشت. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که توسعه انسانی، نرخ رشد اقتصادی در ابتدای دوره، اشتغال، سرمایهگذاری دولت در بنادر، بودجه جاری دولت، فناوری، ساختار تولید و نرخ شهرنشینی اثر مثبت و معناداری بر تولید اقتصادی در استانهای مورد بررسی داشتهاند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد