بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان برنامه ای راهبردی از سوی رهبری درچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و ارائه گردیدکه بایستی آن را به عنوان یک سند چشم انداز دقیق،مبتنی بررسالت و آرمان اصلی انقلاب اسلامی و نقشه راهی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست در این م چکیده کامل
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان برنامه ای راهبردی از سوی رهبری درچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و ارائه گردیدکه بایستی آن را به عنوان یک سند چشم انداز دقیق،مبتنی بررسالت و آرمان اصلی انقلاب اسلامی و نقشه راهی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست در این مسیرنقش و ویژگی های جوانان با اهمیت جلوه می کند. هدف اصلی پژوهش، بررسی ویژگی های شخصیتی جوان مومن انقلابی در راه رسیدن به آرمانهای انقلاب وکارآمدی نظام اسلامی بر اساس محتوای متن بیانیه می باشد که با مطالعه دقیق بیانیه،میتوان نقش های اصلی و ویژگی های شخصیتی که یک جوان به عنوان محور توسعه و رسیدن به این تمدن را لازم دارد استخراج کرد.روش تحقیق در این مقاله بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی است که در گام نخست متن بیانیه توسط پژوهشگر به صورت دقیق مطالعه وبا روش تحلیل محتوای کیفی ،مؤلفه ها و مقوله های مرتبط با متغیراصلی استخراج و دسته بندی و در گام دوم با استفاده از روش تحلیل مضمون، شبکه مضامین ترسیم و اعتباربخشی آن نیز صورت پذیرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، الگوی فوق دارای چهاربعد و ویژگی اصلی شامل: «جوانان؛ورود به دومین مرحلهی خودسازی جامعهپردازی و تمدنسازی،جوانان ؛برکات بزرگ انقلاب اسلامی،جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفتهی اسلامی ،جوانان؛ گام دوم و سرفصلها و توصیههای اساسی» و 40 ویژگی و مولفه فرعی در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی شناسایی و به عنوان الگوی اصلی برای حرکت، شناخت و آشنایی جوانانی که در این مسیر پای گذاشته اند انتخاب و ارائه گردید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و تبیین پیامدهای آن در نظام بانکداری کشور ایران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت بانکداری متشکل از مدیران ارشد بانکها و صاحبنظران دانشگاهی حوزه بازاریابی دیجیتال بوده است. نمونه آماری چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و تبیین پیامدهای آن در نظام بانکداری کشور ایران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت بانکداری متشکل از مدیران ارشد بانکها و صاحبنظران دانشگاهی حوزه بازاریابی دیجیتال بوده است. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سؤالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون (88/0) تأئید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیان انجام شد. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل بومی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و پیامدهای آن در نظام بانکداری ترسیم گردید و در پایان نظریهای مبتنی بر 19 قضیه حکمی خلق شد. مبتنی بر مدل احصاء شده، شرایط علّی (شامل عوامل سازمانی و فردی)، مقوله محوری (فرآیند پیادهسازی E-CRM در نظام بانکی)، بسترسازها (شامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و اهداف و استراتژیهای سازمانی)، عوامل زمینهای (شامل عؤامل محیطی داخلی و خارجی)، راهبردها (شامل پیادهسازی مدیریت دانش مرتبط با خدمات ارتباط با مشتریان، چابکسازی ساختاری، ارتقای فرهنگ تکنولوژی، ارتقای مهارتها و آموزش حرفهای، و ارتقای سرمایه اجتماعی)، و پیامدها (شامل پیامدهای مشتری و عملکردی) در مدل پارادایمی تبیین و در نهایت روابط بین آنان در مدل انتخابی ترسیم گردید. در پایان نیز پیشنهادهایی بر مبنای راهبردهای شناسایی شده برای پیادهسازی مدل بومی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک و تحقق پیامدهای آن در نظام بانکداری کشور ارائه شد.
پرونده مقاله
با ظهور فن آوری های جدید انفورماتیک، تحولاتی در توانایی های واحدهای صنعتی، روش های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها ایجاد شده که بر اهمیت رشد و توسعۀ صنایع کوچک و متوسط در ساختار صنعتی کشورها افزوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش رقابتی مدیران با نوین سازی چکیده کامل
با ظهور فن آوری های جدید انفورماتیک، تحولاتی در توانایی های واحدهای صنعتی، روش های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها ایجاد شده که بر اهمیت رشد و توسعۀ صنایع کوچک و متوسط در ساختار صنعتی کشورها افزوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش رقابتی مدیران با نوین سازی صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی می باشد. در این پژوهش، ابعاد هوش رقابتی بر اساس نظریۀ دانشکدۀ مدیریت فرانسه (GTILAB) شامل آگاهی های تجاری، وضعیت رقبا، فن آوری تکنیکی و راهبردی- اجتماعی با شاخص های نوین سازی صنایع کوچک تعیین شده است. جامعۀ آماری پژوهش، مدیران صنایع کوچک سازمان مورد مطالعه به تعداد 2713 نفر می باشد. حجم نمونۀآماری با استفاده از رابطۀ کوکران 337 به دست آمده است. روش نمونۀگیری به صورت تصادفی طبقه ای می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته می باشد. مدل ارائه شده با استفاده از معادلات ساختا ری (SEM) با حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از داده های جمع آوری شده از مدیران صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی نشان می دهد که هوش رقابتی بر ابعاد چهارگانۀ آن با نوین سازی صنایع کوچک مورد مطالعه، تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
منابع انسانی تحول آفرین
,
شماره9,سال
3
,
بهار
1403
چکیده
زمینه و هدف: امروزه سازمانها برای توسعه بایستی بتوانند در برابر چالشهای پیشروی خود سازگار، مقاوم و دارای نیروی انسانی چابک باشند، از این رو آشنایی با مفاهیم بنیادی مدیریت استراتژیک منابع انسانی چابک و توسعه آن برای سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف چکیده کامل
چکیده
زمینه و هدف: امروزه سازمانها برای توسعه بایستی بتوانند در برابر چالشهای پیشروی خود سازگار، مقاوم و دارای نیروی انسانی چابک باشند، از این رو آشنایی با مفاهیم بنیادی مدیریت استراتژیک منابع انسانی چابک و توسعه آن برای سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش، ارائه الگوی مفهومی مدیریت استراتژیک منابع انسانی چابک با رویکرد فراترکیب می باشد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر از روش کیفی فراترکیب استفاده شد تا بتواند یافتههای مطالعات صورت گرفته در این خصوص را به صورت نظاممند بررسی نماید. ابزار گردآوری دادهها، اسناد موجود در این حوزه در پایگاههای علمی معتبر در بازه زمانی 1999 تا 2023 و شامل 20 پژوهش بود. شیوه تحلیل دادهها کدگذاری باز و در این پژوهش تعداد 226 کد شناسایی گردید و سپس کدهای شناسایی شده بر اساس میزان تشابه مفهومی دستهبندی و ترکیب شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد عوامل تاثیرگذار بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی چابک شامل پنج بعد عوامل سازمانی، عوامل ارتباطی، عوامل دانشی، عوامل فرهنگی و عوامل انسانی می باشد که در نهایت الگوی تحقیق ترسیم شد.
نتیجهگیری: منابع انسانی در سازمان ها به دلیل ماهیتی که دارند، باید از سطح بالایی از قابلیت ها در حوزه مدیریت استراتژیک برخوردار باشند تا اهداف بلندمدت سازمان ها تامین شود. برای این مهم، ضروری است عوامل تاثیرگذار بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی چابک مورد توجه مدیران قرار بگیرد.
واژه های کلیدی: منابع انسانی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، منابع انسانی چابک، فراترکیب
پرونده مقاله
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی
,
شماره5,سال
1
,
زمستان
1400
بانکها در نقش مؤسسات مالی و خدماتی، نقش تعیین کننده ای را در گردش پول و ثروت دارند و از جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران برخوردارند. بانکها با کارکرد واسطه گرهای مالی، نقش تأمین نیازهای مالی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی را بر عهده دارند روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی چکیده کامل
بانکها در نقش مؤسسات مالی و خدماتی، نقش تعیین کننده ای را در گردش پول و ثروت دارند و از جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران برخوردارند. بانکها با کارکرد واسطه گرهای مالی، نقش تأمین نیازهای مالی برای واحدهای تولیدی و بازرگانی را بر عهده دارند روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و خبرگان و مدیران سازمان بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 است. برای تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه از روش داده بنیاد و همچنین نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد، عوامل مؤثر بر الگوی تاب آوری سازمانی شامل: 1-عوامل علی (گسترش ارتباطات، اقتصاد مقاومتی، شفاف سازی قوانین و توانمند سازی مدیریت)، 2-راهبردهای تعاملی (برنامه ریزی سازمانی، گسترش کیفیت خدمات و استراتژی مؤثر سازمانی)، 3- شرایط مداخله گر (حمایت دولت و تنظیم سیاست های پولی و مالی) و 4-عوامل زمینه ای (مشارکت سازمانی، منابع انسانی توانمند و رضایت کارکنان) می باشد. ضمن اینکه پدیده محوری بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری سازمانی در شرایط تحریم بوده است و پیامدهای این مدل ایجاد
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره1,سال
3
,
بهار
1391
روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و خبرگان و مدیران سازمان بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 است. روش نمونه گیری از جامعه مزبور به صورت هدفمند چکیده کامل
روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و خبرگان و مدیران سازمان بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 است. روش نمونه گیری از جامعه مزبور به صورت هدفمند و از نوع گلوله برفی بود که بر اساس این نوع روش نمونه گیری تعداد 21 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جامعه این مطالعه در بخش کمی کلیه کارکنان شعب بانک توسعه صادرات ایران در سال 1399 بوده که از میان آنها بر اساس فرمول کوکران تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای این مطالعه از روش داده بنیاد و همچنین نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج این مطالعه اعتبارسنجی الگوی تاب آوری سازمانی در شبکه بانکداری در شرایط تحریم بوده است. نتایج نشان داد که بین مقادیر عوامل زمینهای، شرایط علی، شرایط مداخلهگر و راهبردها و تعاملات بر تابآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد